اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

اجرای اسناد بالادستی دغدغه آموزش و پژوهش را رفع می‌کند

رئیس سابق جهاد دانشگاهی گفت: اگر اسناد بالادستی و قوانین و مقررات موجود در نقشه جامع علمی کشور به معنای واقعی اجرا شود، بسیاری از دغدغه‌های حوزه آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها حل خواهد شد.

اجرای اسناد بالادستی دغدغه آموزش و پژوهش را رفع می‌کند

محمد حسین یادگاری رئیس سابق جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه دغدغه‌های آموزش و پژوهش مراکز علمی کشور زمانی حل می‌شود که عمل به اسناد بالادستی اجرایی شود، گفت: در حال حاضر نظام ارزشیابی در مراکز علمی و دانشگاه‌ها اشتباه است؛ چراکه طراحی آن غلط بوده و اکنون تولید علم دانشگاه‌ها در سطح تولید مقاله و انتشار آن در مجلات منتهی می‌شود، اما این تلاش و تولیدات علمی هیچ‌ یک از معضلات و مشکلات جامعه را حل نمی‌کند.

* تولیدات علمی بایدمعضلات کشور را حل کند

وی افزود: جمهوری اسلامی از قبل از انقلاب به دنبال دانشگاهی بود که هر دستاورد و تولید علمی که در مراکز علمی، پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد، یکی از معضلات و مسائل مختلف کشور و حتی جامعه را حل کند.

* دستگاه‌های اجرایی کشور دغدغه آموزش و پژوهش داشته باشند

یادگاری با بیان اینکه باید همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی کشور دغدغه آموزش و پژوهش داشته باشند، تصریح کرد: برای فعالیت و روند رو به رشد در حوزه علم و فناوری حمایت‌های مختلف معنوی و اقتصادی نیاز است، چرا که ریل‌گذاری فعالیت‌های دانشگاهی نه‌تنها در تولید نیرو اثر دارد، بلکه می‌تواند مسیر و حرکت درست پیشرفت علمی و رسیدن به منویات مقام معظم رهبری را هموار کند، از فروش نفت باید زیرساخت‌های آموزشی در سطح کشور ایجاد شود و در نهایت در مرحله بعدی مراکز علمی و دانشگاه‌ها باید بر اساس توانایی‌های خود درآمدسازی کرده و بتوانند هزینه‌های خود را با فعالیت‌های اقتصادی و ارتباط دانشگاه با حوزه صنعت دربیاورند.

* دانشگاهها هزینه فعالیت خود را از تولید علم به دست بیاورند

وی در پایان گفت: اگر دانشگاه‌های ما بتوانند بودجه و هزینه فعالیت خود را از تولید علم، فعالیت‌های اقتصادی که با حوزه صنعت انجام می‌دهند، به دست بیاورند نه‌ تنها باعث اشتغال جوانان می‌شود بلکه می‌تواند به عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح شود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول