اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

رئیسی : جناح‌ها باید خودشان را ملزم به رعایت قانون بدانند

رئیس قوه قضائیه گفت: امروز قانون‌مداری اساس حرکت است و کشور ما اساساً بر پایه انتخابات است و ناگزیر در تمام حرکت‌ها قانون است و تمامی جناح‌ها باید خودشان را ملزم به رعایت قانون بدانند.

رئیسی :  جناح‌ها باید خودشان را ملزم به رعایت قانون بدانند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر امروز در جلسه شورای اداری استان اصفهان اظهار داشت: از مسائل بسیار مهم و محوری که همواره به عنوان اهداف انقلاب اسلامی به آن اشاره شده و هم مردم و هم قانون اساسی به آن تاکید داشته موضوع بسیار مهم و کلیدی اجرای عدالت است؛ این نه هدف ما بلکه هدف همه انبیا و اولیا بوده و همواره تاکید شده است.

رئیس قوه قضائیه گفت: امام مردم را هدایت می‌کند تا عدالت در جامعه جاری شود، از بخش‌های مهم عدالت، عدالت اداری است و از خواسته‌های مردم این است که در ادارات عدالت وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: وجود قوانین عادلانه بسیار مهم است و سپس مدیران عادل اهمیت دارند، مردان و زنان عادل هستند که می‌توانند جامعه را به عدالت نزدیک کنند؛ از شرایط مهم در جامعه اسلامی در زمان ظهور امام معصوم و در غیبت هم فقیه واجد شرایط، جلوه عدل است اما امام برای اجرای عدالت نیازمند بازوان عادل است.

رئیسی با تاکید بر لزوم پاسخگو بودن مسؤولان گفت: مرحله نخست، پاسخگویی به خداوند است، بعد از آن به مردم و شهروندان و ارباب رجوع و بعد هم پاسخگویی به سلسله مراتب است.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: مشتری‌مداری که امروزه مطرح می‌شود، همان صحبت امام علی(ع) است که می‌فرماید باید مردم را دوست داشت و راه خدا از میان خلق می‌گذرد؛ در مدیریت اسلامی رابطه مدیر با زیردست یک رابطه خاص است و نگاه ارباب و رعیتی نیست، در عدالت اداری لازمه آن ارتباط عادلانه مدیر با همه است.

*جنگ اقتصادی نیازمند قوانین خاص است

وی تصریح کرد: امروز قانون‌مداری اساس حرکت است و کشور ما اساساً بر پایه انتخابات است و ناگزیر در تمام حرکت‌ها قانون است و تمامی جناح‌ها باید خودشان را ملزم به رعایت قانون بدانند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اقتضای جنگ اقتصادی قوانین خاص آن است، اظهار داشت: در قوانین ما بن‌بست وجود ندارد و نظام ولایت فقیه بن بست ندارد، متناسب با اقتضائات زمان می‌توان قانون را با نظر ولی فقیه تغییر داد و اکنون هم در جنگ اقتصادی هستیم.

وی با بیان این که باید کار تولیدکننده را سهل و آسان کنیم، اذعان داشت: امروز یک ضرورت است که مدیران با جسارت و شجاعتی که قانون به آن‌ها داده و اقتضای شرایط جنگ اقتصادی است با قدرت در میدان حضور پیدا کنند و کارشان را با قوت انجام دهند و ما نیز حامی مدیران شجاع و با شهامت هستیم که اجازه نمی‌دهند کوچک‌ترین خللی به قانون وارد شود.

رئیسی نظارت بر عملکردها را پیش از ورود دستگاه‌های نظارتی لازم دانست و گفت: باید در حوزه مدیریت خود نظارت داشته باشید و اساساً مدیریت بدون نظارت اصلاً معنا ندارد و یکی از شئون مهم مدیریت، نظارت است و این نظارت صرفاً برای برطرف کردن تخلف نیست بلکه برای این است که تخلفی صورت نگیرد؛ نظارت برای تداوم اعتماد علی‌الدوام است و این موضوع در گرو بازرسی است.

رئیسی تصریح کرد: برخی نظام‌های فسادزا پرونده‌ها را ایجاد کرده است و همه شما باید مدعی باشید که این اتفاق رخ ندهد؛ جایی که دولت می‌خواهد با بخش خصوصی توافق کند باید اینجا بیشتر مراقبت شود؛ اعطای تسهیلات به بخش خصوصی باید مراقبت بیشتری شود؛ بیشتر پرونده‌های ما در همین حوزه است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به فسادهای مشابه در دادگاه‌ها گفت: جنس پرونده‌ها یکی است و جنس آن بی‌توجهی قوانین است و اگر در نظام‌های مختلف اداری نسبت به مقررات و قوانین پایبند باشند، پرونده‌ها کمتر می‌شود.

وی بیان کرد: چه طور می‌شود بیت المال را به سادگی بدون وثیقه و بررسی موارد قانونی اعطا کرد درصورتی که فرد حاضر نیست با مال خودش این کار را بکند؛ هرچه در مجموعه قانون‌مندتر عمل شود، فساد کمتری را می‌بینیم و فساد در مقدار کم هم زیاد است.

*مسئله آب با مشارکت نخبگان حل شدنی است

رئیسی با بیان اینکه هیچ کسی نباید فساد را برتابد و در مقابل عدالت اداری، فساد اداری است، گفت: در این ماجرا مدیران باکفایت که تحریم را دور می‌زنند و کار مردم را به موقع انجام می‌دهند و اجازه اخلال در زندگی مردم را نمی‌دهند، مورد تشویق قرار خواهند گرفت.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: در مورد مسئله آب جلسات زیادی صورت گرفته و دولت‌ها تصمیماتی گرفته‌اند؛ مسئله آب حل نشدنی نیست و اساساً هیچ مسأله حل نشدنی در کشور نداریم و استاندار اصفهان اعلام کرد که در این استان 6 هزار هیأت علمی و 3 هزار نخبه علمی و مدیران صاحب فکر وجود دارد پس مشکل حل نشدنی نداریم و همه مشکلات با همکاری و همیاری و انسجام قابل حل است.

وی اذعان داشت: باید در مورد مسائل مختلف بنشینیم و تصمیم بگیریم چگونه می‌توانیم مشکلات را حل کنیم؛ اگر این اقتضایی که کشور، نظام و انقلاب دارد که داشتن اداره و یک نظام عادلانه است، همه ما مخاطب هستیم و باید در مجموعه خودمان مراقبت کنیم که عدالت رعایت شود.

رئیسی اظهار داشت: ادارات باید ملجأ مردم باشند و در این صورت است که روز به روز اعتماد به نظام افزایش می‌یابد و این یکی از مؤلفه‌های قدرت و امنیت ملی است چراکه مهم‌ترین مؤلفه قدرت و امنیت ملی، مردم هستند.

رئیس قوه قضائیه عنوان کرد: کارهای ما مستقیماً ارتباط با امنیت و اعتماد ملی دارد زیرا در همه بخش‌های اداری و تعامل همکاری بخش‌ها باید منتهی به باز شدن گره‌ها شود.

وی اظهار داشت: گروهی که با حمایت آمریکایی‌ها و پول سعودی‌ها در منطقه هر کاری خواستند کردند ولی همان‌هایی که در جنگ تحمیلی ایران را نجات دادند، این افراد را شکست دادند و همین افراد می‌توانند امروز در داخل کارگشا باشند؛ ملت ما نشان داده است می‌تواند از تهدیدها فرصت بسازد.

انتهای پیام/63064/ا 30/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول