اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تکمیل تونل کوهرنگ تا یک هفته دیگر

استاندار اصفهان گفت: تونل کوهرنگ تا یک هفته دیگر به اتمام می رسد ولی سد آن همچنان مشکل دارد اما بودجه آن تامین شده است.

تکمیل تونل کوهرنگ تا یک هفته دیگر

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، عباس رضایی عصر امروز در شورای اداری استان اصفهان که با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار می‌شد اظهار داشت: اصفهان حدود 107 هزار کیلومتر مترمربع مساحت و حدود 5 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد.

استاندار اصفهان ادامه داد: در استان مجموعه‌های بزرگ و بی‌نظیری در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند، یو.سی.اف، صنایع فولادی، پالایشگاه و صنایع نفتی، اصفهان به عنوان پایتخت صنایع نساجی کشور بوده و در زمینه فرش دستباف و ماشینی جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با بیان این که در این استان ظرفیت‌های با ارزشی وجود دارند، عنوان کرد: پارک‌های علم و فناوری را برای نخستین بار به منطقه ویژه علم و فناوری تبدیل کردیم؛ 7600 واحد صنعتی با اشتغال بیش از 261 هزار نفر را داریم.

رضایی تصریح کرد: امسال بعد از چندین سال رودخانه جاری بود که در این شرایط می‌توانیم تولیدات بیشتری داشته باشیم که می‌تواند کمک کننده برای خودکفایی کشور باشد.

استاندار اصفهان با اشاره به اهمیت گردشگری برای استان اصفهان گفت: فقط در زمینه توریست درمانی با داشتن 58 بیمارستان زمینه خوبی داریم که در این زمین کمتر استفاده برده‌ایم.

وی یادآور شد: انتقال آب از خلیج فارس و سد و تونل بهشت آباد مهم ترین طرح های انتقال آب است؛ 250 میلیون مترمکعب انتقال آب به صورت ثقلی بدون هیچ پمپاژی در صورت تکمیل طرح بهشت آباد انجام خواهد شد.

رضایی اضافه کرد: اجرای سد و تونل دوم کوهرنگ و پروژه سامانه دوم آبرسانی و راه آهن پرسرعت اصفهان تهران از جمله پروژه های مهم هستند که پیگیر هستیم.

استاندار اصفهان اذعان داشت: تونل کوهرنگ تا یک هفته دیگر به اتمام می‌رسد ولی سد آن همچنان مشکل دارد که بودجه آن تامین شده است.

وی در مورد آخرین وضعیت خطوط ریلی شهرهای اطراف اصفهان توضیح داد: قطار حومه‌ای برای شهرهای اطراف در دستور کار است، اصفهان-شاهین شهر درمرحله مناقصه، مبارکه-مجلسی در دست اجرا و اصفهان-نجف‌آباد در آینده نزدیک انجام می‌شود.

رضایی ابراز داشت: حدود 40 هزار هنرمند صنایع‌دستی در بیش از 199 رشته، در اصفهان کار می‌کنند و وجود 22 هزار اثر تاریخی، ظرفیت بالایی برای جذب توریست و گردشگر بشمار می‌آید.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: 262 هزار دانشجو و 6 هزار و 200 عضو هیأت علمی در بخش‌های مختلف در سطح استان مشغول به فعالیت علمی هستند، همچنین استان اصفهان دارای 2 هزار و 800 نخبه و استعدادهای ثبت‌شده است که بعد از تهران نسبت به جمعیت رتبه دوم را داریم و در تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان هم اصفهان رتبه دوم بعد از تهران را دارد. 

وی تأکید کرد: آثار و نشانه‌های بحران کمبود آب و عدم تأمین حق‌آبه زیست‌محیطی و تالاب گاوخونی از مهم‌ترین مسائل و چالش‌های استان اصفهان است اما نگاهی که بعضی از مسؤولان نسبت به تالاب گاوخونی دارند، فقط یک نگاه توریستی است که اگر مشکل آن برطرف نشود، چندین استان را با خود درگیر کرده و زندگی را برای این استان‌ها، غیرممکن می‌کند.

رضایی با اشاره به ابعاد مختلف مشکلات کمبود آب در استان اصفهان ادامه داد: پدیده غیرقابل‌جبران فرونشست دشت‌ها در ادامه همین موضوع است؛ نابودی کشاورزی در بخش‌های میانی و شرقی و حتی در نقاط غرب استان و خشک شدن باغ‌های چندصدساله ای که حق‌آبه داشته‌اند، از دیگر تبعات این کمبود آب است.

استاندار اصفهان در پایان با بیان این‌که در 40 سال اخیر در برخی از دشت‌ها تا 40 متر فرونشست داشته‌ایم، گفت: آب شرب 6 میلیون نفر، وابسته به زاینده‌رود است و 68 درصد تولید فولاد و آهن کشور با مشکل روبرو می‌شود، از طرفی خشک‌سالی بحران‌های روحی و روانی ایجاد می‌کند و دشت‌های خاصی در استان اصفهان با افت تجمعی آب‌های زیرزمینی روبرو شده که نشست زمین اطراف فرودگاه اصفهان یکی از مسائل و مشکلاتی است که در اصفهان با آن روبرو هستیم.

انتهای پیام/63064/ج30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول