اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

ارزش‌گذاری آب در مناطق مختلف صورت گیرد

مدیرگروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان گفت: ارزش‌گذاری آب در مناطق مختلف باید صورت گیرد و در مناطقی که سد ایجاد شده باید منافع آن منطقه مورد توجه قرار گیرد نه اینکه منافع منطقه‌ای دیگر مدنظر باشد.

ارزش‌گذاری آب در مناطق مختلف صورت گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حامد قادرزاده امروز در اولین نشست شورای سیاستگذاری آب و خاک، کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج، اظهار کرد: استراتژی کل کشور، توسعه بخش کشاورزی و حمایت از کشاورزان است ولی به دلیل تصمیمات صنفی‌گری ، یک دستگاه خاصی حرکت می‌کند و نتیجه مثبتی برای دیگر بخش‌ها به دنبال ندارد.

وی  با تاکید بر اینکه باید  تلاش کنیم اشکالات حقوقی و قانونی  که در سطح ملی وجود دارد مرتفع شود، افزود: کشاورزان ما تاکنون به شیوه سنتی فعالیت داشته‌اند اما وقتی کشاورزی به شکل تجاری پیش‌رود بهره‌وری آنان مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان با بیان اینکه زمین و آب دو بحث مهم  و قابل توجه منابع طبیعی، شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو و در حال برجستگی بیشتر است، ادامه داد: امروزه ارزش‌زمین‌ها مرتب در حال افزایش است و اگر زمینی در حاشیه شهر قیمت بالایی دارد به دلیل بهره‌‌برداری‌های مخصوص شهری است.

قادرزاده تاکید کرد: هنگامی که قیمت محصولات افزایش می‌یابد، اهمیت امنیت غذایی و تولید غذا هم افزایش پیدا می‌کند و قطعا زمین‌های دور دست هم اهمیت بیشتری می‌یابند.

وی بیان کرد: وزارت نیرو در سال جاری که سال آبی گذشته است با مشکل پیش‌امده سیل و بستر و حریم رودخانه بیشتر مورد توجه قرار گرفت به دلیل آسیب‌های جدی در این حوزه بود.

مدیرگروه اقتصاد کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان یاداور شد: تخریب زمین در بستر رودخانه‌ها موردی نیست که هر ساله اتفاق بیفتد و بعضی اوقات ۵۰ یا ۱۰۰ سال یکبار این پدیده روی می‌دهد اما یکی از بحث‌های اصلی ما  به دلیل عدم آماری مشخص در این خصوص و فراموشی است که نمی‌توان دقیق عمل کنیم.

قادرزاده بیان تداخلات مالکیتی در این جلسه توسط اعضا را مهم  عنوان کرد و گفت: باید در استان بررسی شود که تداخلات مالکیتی به چه میزان است و چرا به وجود آمده است آیا استعلام‌های مناسب صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: اگر ناچارا حریم رودخانه ایجاد شده است وزارت نیرو، سازمان حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع کل کشور در بحث ملی و  جلوگیری از اثرات جانبی منفی بهره‌برداری برای کل جامعه را مدنظر داشته‌اند.

مدیرگروه اقتصاد کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان اضافه کرد: در کنار بحث تداخل مالکیتی همیشه بحث میزان مصرف  آب مطرح بوده است که همه این موارد برای شکل‌گیری اقتصاد مناسب است اما اگر به شکل مشارکتی پیش نرویم و فقط ماموریت سازمانی  را در نظر بگیریم نه به استان و نه سطح ملی خدمت نکرده‌ایم.

قادرزاده توجه به بخش کشاورزی به شکل خاص در راستای کاهش آسیب‌های ملی را ضروری دانست و گفت: ارزش‌گذاری آب در مناطق مختلف باید صورت گیرد.

وی تاکید کرد: در مناطقی که سد ایجاد شده باید منافع آن منطقه مورد توجه قرار گیرد نه اینکه منافع منطقه‌ای دیگر مدنظر باشد.

مدیرگروه اقتصاد کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان در پایان با بیان اینکه توسعه پایدار به همه قشرها و زمان‌ها توجه دارد،  گفت: اگر در این حوزه بحث‌های عمیق‌تری  مورد توجه قرار نگیرد قطعا در راستای توسعه پایدار حرکت نکرده‌ایم چون توجه به  این امر به نسل‌های بعدی، بهره‌برداران و  ایجاد درآمد کمک می‌کند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول