اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

نگاهی به افزایش قیمت برخی کالاها در ارومیه

گزارش میدانی خبرنگار فارس از بازار تاریخی ارومیه افزایش قیمت برخی اقلام اساسی را پس از افزایش قیمت بنزین نشان می‌دهد.

نگاهی به افزایش قیمت  برخی کالاها در ارومیه

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، پس از افزایش قیمت بنزین در کشور، دولت به مردم اطمینان داد که در قیمت کالاهای اساسی همچون روغن، میوه، نان، گوشت قرمز، مرغ، برنج، لبنیات، حبوبات و تخم‌مرغ هیچ افزایش قیمتی رخ نخواهد داد.

امروز خبرنگار فارس به بازار بزرگ و تاریخی ارومیه سر زد تا از فروشندگان و مردم، تفاوت قیمت کالاهای اساسی، پیش از افزایش قیمت بنزین و پس از آن را پرس و جو کند.

 

افزایش قیمت حبوبات و برنج

در حالی که مردم در حال رفت و آمد و خرید لوازم مورد نیاز خود هستند به سراغ فروشنده جوانی که اغلب کالاهای آن حبوبات است می‌رویم، وی در مورد تغییرات قیمتی دو هفته اخیر اظهار کرد: پس از افزایش قیمت بنزین، رشد قیمت‌ها خود را در حبوباتی مانند لپه نشان داد برای مثال پیش از این، قیمت هر کیلو لپه 10 هزار و 500 تومان بوده در حالی که اینک به 12 هزار و 500 تومان رسیده است.

وی افزود: برنج پیش از افزایش قیمت بنزین 75 هزار تومان به فروش می‌رسید اما هم اینک به 84 هزار رسیده و همچنین لوبیاسفید از 28 هزار به 34 هزار تومان و نخود از 9 هزار و 500 به 11 هزار و 500 تومان افزایش داشته است.

سراغ فروشنده مسنی رفته و از وی در مورد تغییرات قیمتی حبوبات و روغن سوال می‌کنم، وی می‌گوید: متاسفانه بیشتر اجناس افزایش قیمت داشته‌اند برای مثال لوبیاچیتی از 15 هزار به 17 هزار رسیده و لپه از 11 به 14 هزار تومان افزایش قیمت داشته و حتی امروز قیمت هر کیلو لپه 15 هزار تومان شده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت نخود نیز دو هزار تومان گران شده است بیان کرد: پیش از این، قیمت‌ هر کیلو نخود 10 هزار تومان بود که هم اکنون به 12 هزار رسیده اما قیمت روغن جامد و مایع هیچ تفاوت قیمتی نداشته و ثابت بوده است.

 

                                              جدول(۱) تغییرات قیمتی برخی اقلام

 

لبنیات کمترین نوسان قیمت را داشته است

فروشنده ای که در کار فروش لبنیات است، در مورد افزایش یا کاهش قیمت لبنیات اظهار کرد: در قیمت لبنیات هیچ تغییری وجود نداشته و فقط کره حیوانی پیش از این هر کیلو 40 هزار بوده اما هم اکنون به 60 هزار تومان به فروش می‌رسد.

در ادامه این گزارش به سراغ فروشندگان گوشت قرمز در بازار بزرگ و تاریخی شهر ارومیه رفتیم، یکی از فروشندگان بیان کرد: قیمت گوشت قرمز هیچ تفاوتی نداشته و اگر جلوی قاچاق دام گرفته شود، هیچ گاه شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز نخواهیم شد.

یکی دیگر از فروشندگان گوشت قرمز نیز گفت: با وجود اینکه قیمت گوشت گوساله ثابت بوده اما گوشت گوسفندی افزایش را نشان می‌دهد تا جایی که پیش از 24 آذر ماه قیمت آن 85 هزار بوده اما هم اکنون به 100 هزار تومان رسیده است.

 

افزایش قیمت میوه و تخم‌مرغ

از بازار ارومیه خارج شده و به محوطه بازار مسجد اعظم ارومیه که از نقاط شلوغ و پر رفت و آمد شهر است می‌رویم، یکی از فروشندگان بازار میوه در مورد تغییرات قیمتی دو هفته اخیر اظهار کرد: پیش از این، قیمت گریپ‌فروت سه هزار و 500 تومان بوده که هم اینک به پنج هزار تومان رسیده است.

وی افزود: قیمت لیمو تفاوتی نداشته اما قیمت خیار از سه هزار و 500 تومان به هفت هزار و 500 تومان رسیده است و در واقع شاهد افزایش 30 درصدی انواع میوه‌ها بوده‌ایم که بهانه این افزایش قیمت نیز افزایش کرایه حمل و نقل است و چون نظارتی در این زمینه وجود ندارد، 50 درصد کرایه حمل و نقل درون شهری و 100 درصد کرایه حمل برون شهری افزایش داشته است.

این فروشنده گفت: قیمت نارنگی در دو هفته گذشته و پیش از افزایش بنزین، سه هزار و 500 تومان بوده اما هم اکنون به پنج هزار تومان رسیده و انار از سه هزار به 6 هزار رشد قیمت یافته است.

وی اظهار کرد: سیب پیش از این، دو هزار و 500 تا سه هزار قیمت داشت که هم اکنون به چهار هزار رسیده اما با این حال کیوی ارزان‌تر شده چون کیوی درجه دو از هفت هزار به پنج هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

در همان محدوده مسجد اعظم ارومیه فروشنده تخم‌مرغ از افزایش ۵۰۰تومانی قیمت هرکیلو تخم‌مرغ خبر می‌شدهد و می‌گوید:قبل از این گرانی بنزین هر کیلو تخم‌مرغ ۶۰۰۰تومان بود اما اکنون ۶۵۰۰تومان است.

 

                                         جدول(۲) تغییرات قیمتی برخی اقلام     

 

انتهای پیام/61024/ن/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول