اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بازداشت 44 نفر در ترکیه به اتهامات امنیتی و تروریستی

نیروهای امنیتی ترکیه 44 نفر را به اتهام همکاری با شبه‌نظامیان کُرد سوری و همکاری با کودتاچیان در این کشور بازداشت کردند.

بازداشت 44 نفر در ترکیه به اتهامات امنیتی و تروریستی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه عملیات‌های ضد تروریستی پلیس ترکیه علیه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق سوری (ی.پ.گ)، 18 نفر بازداشت شدند.

دادستانی‌های ترکیه و بورسا روز گذشته برای 26 مظنون به همکاری با ی.پ.گ حکم بازداشت صادر کردند که نیروهای امنیتی امروز (چهارشنبه) 18 نفر از آنها را در این دو شهر بازداشت کردند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» به نقل از منابع مطلع که خواستند نامشان فاش نشود، دو نفر از مظنونان بازداشت شده، از اعضای سابق پارلمان ترکیه هستند.

بر این اساس، هفت نفر از بازداشتی‌ها نیز به تبلیغات تروریستی و ترویج تفکرات شبه‌نظامیان کُرد سوری متهم هستند.

گروه پ.ک.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی را از سر گرفت. این گروه از سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه‌ای را با دولت ترکیه آغاز کرده است. بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، بیش از ۴۰هزار نفر، که بیشتر از آنها غیرنظامی هستند، در این درگیری‌های ۳۰ ساله کشته شدند.

دولت ترکیه همچنین شبه‌نظامیان کُرد یگان‌های مدافع خلق سوری را شاخه‌ای از پ.ک.ک دانسته و چند هفته پیش برای عقب راندن آنها از مرزهای جنوبی خود، عملیات نظامی جدیدی با اسم رمز «چشمه صلح» در مناطق شرقی رودخانه فرات و شمال سوریه آغاز کرد.

از سوی دیگر روزنامه «حریّت» نزدیک به دولت ترکیه گزارش داد که امروز همچنین 26 نفر به اتهام همکاری با عاملان کودتای نافرجام سال 2016 بازداشت شدند.

پلیس ترکیه این افراد را با حکم بازداشت دادستانی استان «آدانا» و به اتهام استفاده از نرم‌افزار «بای‌لاک» - برنامه‌ مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا – دستگیر کرده است.

مقامات ترکیه‌ می‌گویند عوامل کودتای سال قبل پس از آنکه گروه‌های ارتباطی آنها در شبکه اجتماعی «واتس‌آپ» لو رفته بود، از نرم‌افزار بای‌لاک برای هماهنگی استفاده کردند.

آنکارا سازمان گولن را - که اعضای آن به صورت مویرگی در بیشتر نهادها و سازمان‌های دولتی ترکیه نفوذ کرده بودند - تروریستی و عامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ می‌داند و از آمریکا خواسته که او را به ترکیه بازگرداند. در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود ۲۵۰ نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

دولت ترکیه از زمان وقوع کودتای نافرجام تا کنون،  ضمن اعمال حالت فوق‌العاده در ترکیه (که یک سال پیش منقضی شد) بیش از ۷۰ هزار نفر را بازداشت و حدود ۱۷۰ هزار نفر را از مشاغل دولتی اخراج کرده است. این بازداشت‌ها و اخراج‌ها هنوز هم ادامه دارد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول