اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

آغاز فعالیت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس گیلان با تقدیم احکام به اعضای هیئت‌امنا

۳۵ نفر از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی استان از امروز رسماً فعالیت خود را در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس گیلان با دریافت احکام جداگانه آغاز کردند.

آغاز فعالیت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس گیلان با تقدیم احکام به اعضای هیئت‌امنا

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حفاظت و بهره‌برداری از آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت و ثبت حماسه‌ای جاودانه امت اسلام بخشی از هدف تعیین‌شده بنیاد حفظ و آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است و در راستای تحقق چنین هدفی ایجاد مراکز فرهنگی و دفاع مقدس است.
بر اساس اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مأموریت حفظ، نگه‌داری به نمایش گذاشتن و تبیین فداکاری، استقامت، دلاوری، ایثار و ازخودگذشتگی رزمندگان و مردم هر استان در طول انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بر عهده مراکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس است.

گم‌شدن رشادت رزمندگان گیلانی با فقدان مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس

با مرور تاریخ دفاع مقدس می‌توان لمس کرد که چقدر رزمندگان گیلانی در پیشبرد اهداف جنگ موفق بوده‌اند اما در سایه بی‌توجهی به اسناد تاریخی، فیلم، عکس و سایر مستندات نقش رزمندگان گیلانی کم‌رنگ‌تر از سایر رزمندگان برای نسل کنونی مشخص است. به گفته سردار محمد عبدالله پور، فرمانده سپاه قدس گیلان رشادت‌های گیلان در خلأ مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس گم‌شده است درحالی‌که از اولین روز تا آخرین روز جنگ گیلانی‌ها شهید تقدیم اسلام کرده‌اند. "

دغدغه پیشکسوتان جنگ و جهاد نشان می‌دهد ایجاد مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همچون سایر بخش‌های مهم و اثرگذار در استان لازم و یک ضرورت لاینفک است و نه‌تنها کسانی که مسؤولیت مستقیم دارند بلکه هرکسی که اراده ملی دارد و نفس کشیدن را مرهون خون شهیدان و رزمندگان می‌داند مسؤولیت شرعی دارد تا هر چه سریع‌تر زیرساخت‌های موزه را ایجاد کند.

داشتن موزه دفاع مقدس نیاز مادی و معنوی گیلان در انتقال مفاهیم مقاومت

به گفته زارع، استاندار گیلان در نشست صبح امروز اعضای هیئت‌امنای مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس گیلان در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان، یکی از نیازهای مادی و معنوی استان گیلان در راستای تبیین همه بزرگی‌های رزمندگان دفاع مقدس و پس‌ازآن احداث مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس بود تا بتواند فرهنگ مقاومت و ایستادگی مردم گیلان را به عموم مردم با توجه به گردشگر پذیر بودن استان منتقل کند.

قرار است با احداث و راه‌اندازی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان گیلان مفاهیم عمیق و اصیل دفاع مقدس با بهره‌گیری از ابزارها و شیوه‌های مختلف هنری به نسل کنونی و آیندگان معرفی شود.

همچنین تشکیل مراکز اسناد، مدارک و کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، معرفی شهدا، ایثارگران، فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس یکی از محوری‌ترین برنامه‌های قابل‌اجرا در مرکز فرهنگی دفاع مقدس گیلان است.

هیئت‌امنا، هیئت‌مدیره و رئیس مرکز، سه رکن مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در گیلان

به گفته عباس بایرامی، مدیرکل بنیاد حفظ و آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان هیئت‌امنا، هیئت‌مدیره و رئیس مرکز، سه رکن مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در گیلان است و هرکدام در سرفصل‌های مختلف وظایف و اختیارات جداگانه‌ای دارند.

اما علیرغم شرح وظایف، بودجه و جانمایی برای احداث مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در استان توجه به بعد معنایی و محتوایی این مرکز است موضوعی حائز اهمیت است.

هدف از ایجاد موزه دفاع مقدس انتقال ایمان، اراده و ولایت‌پذیری است

آیت‌الله فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در گیلان هدف از ایجاد موزه دفاع مقدس را انتقال ایمان، اراده و ولایت‌پذیری می‌داند و می‌گوید همه‌کسانی که در برابر دشمن می‌جنگیدند و شهید و جانباز شده‌اند چنین مبانی را دنبال می‌کردند و همین مفاهیم باید در موزه دنبال شود."

تأکید نماینده ولی‌فقیه در گیلان به حفظ استاد شفاهی دفاع مقدس

موضوع دیگری که فلاحتی در جمع هیئت‌امنای مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس گیلان به آن اشاره می‌کند و معتقد است برای آیندگان نیز بسیار لذت‌بخش است، توجه به اسناد شفاهی گنجینه دفاع مقدس است که به پیشنهاد وی لازم است تمام کسانی که در عرصه میدانی جنگ حضور داشتند فیلمی حداقل دو دقیقه‌ای از آن‌ها تهیه تا به معرض دید عموم در موزه دفاع مقدس گذاشته شود.

نکته قابل‌تأمل دیگر نماینده مقام معظم رهبری به هیئت‌امنای مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس توجه و نظارت بر استحکام بنای موزه است چون بسیاری از بناها در کشور پس از یک سال از بین می‌رود که نشان می‌دهد نظارتی بر کار نبوده و لازم است احداث موزه به افراد مؤمن و منصف سپرده شود.

داشتن ۸۰۰۰ شهید در گیلان اسطوره‌ای برای آیندگان

وجود ۸۰۰۰ شهید برای گیلان بسیار مهم است و آیندگان این گنجینه را در یک استان که برای دفاع از مرزوبوم و اعتقاداتشان جنگیده‌اند یک اسطوره می‌بینند و پایه‌گذاری موزه نیز باید به‌گونه‌ای باشد تا محتوای آن برای آیندگان اسطوره‌سازی شود.

آغاز عملیات اجرایی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس گیلان حدود چند ماه هست که آغاز شده و پیشرفت کار خوبی دارد و استاندار گیلان نیز تأکید کرد تا بخش‌هایی که نیاز به تکمیل زیرساخت‌ها دارند با همکاری بیشتری از سوی دستگاه‌های اجرایی با محوریت فرمانداری شهرستان رشت دنبال شود.

افتتاح فاز نخست موزه دفاع مقدس گیلان در سال آینده با تزریق اعتبار پنج میلیاردی دولت

به گفته زارع، پنج میلیارد تومان سازمان برنامه‌وبودجه برای احداث مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس به گیلان اختصاص داده و باید دو ساختمان از سه ساختمان پیش‌بینی‌شده در مرکز احداث شود تا سال آینده شاهد افتتاح فاز نخست آن باشیم.

افتتاح مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در سال آینده موجب شده تا علاوه بر دعوت استاندار از خیرین در مشارکت در احداث موزه، هم‌زمان با تکمیل فاز اول، سیما و منظر مرکز فرهنگی استان از سوی شهرداری رشت در دستور کار قرار بگیرد و در این راستا از ظرفیت منابع طبیعی نیز استفاده شود.

البته ناگفته نماند در نشستی که امروز در دفتر نماینده ولی‌فقیه در گیلان برگزار شد، ۳۴ شخصیت حقیقی و حقوقی حکم مسؤولیت گرفتند که نشان می‌دهد همه سازمان‌ها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌توانند به‌سرعت کار در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس کمک کنند.

نظارت عالیه بر فعالیت‌ها و اقدامات مرکز فرهنگی، تصویب اهداف، راهبردها و سیاست‌های کلان مرکز، تصویب بودجه و اعتبارات سالانه موردنیاز برای تجهیز، اداره و نگهداری مرکز از مهم‌ترین وظایفی است که امروز هیئت‌امنای مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس گیلان با حکم مسؤولیت قرار است در استان دنبال کنند.

به گزارش فارس، آیت‌الله رسول فلاحتی، ارسلان زارع، سردار محمد عبدالله پور، عباس بایرامی، محمد اکبرزاده، فیروز فاضلی، علی اوسط اکبری مقدم، امیردریاداردوم عبدالوهاب طاهری، سردار عزیز الله ملکی، میرشمس مؤمنی زاده، اسماعیل حاجی پور، عبدالله پاکاری، علی درجانی، محمد باقرزاده، سردار سید ضیاءالدین حزنی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید مهدوی، شهرود امیرانتخابی، ماکان پدرام، مظفر نامدار، محمد جلائی، محمد جهان‌آرای، محمد تقوی زاد، ناصر حاج محمدی، محمدرضا نازک‌کار، ذبیح نیکفر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ولی عادلی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین انصاری، مصطفی ضمیری، مینا کرم بیجاری، زهرا یعقوب نژاد، احمد رضی، ارسلان سالاری، ابراهیم چیرانی، مریم بخشی و محمدعلی محمدی به‌عنوان اعضای هیئت‌امنا انتخاب شدند.
ارسلان زارع نیز به‌عنوان رئیس هیئت‌امنا و عباس بایرامی به‌عنوان دبیر هیئت‌امنا بر اساس ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح معرفی شدند.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول