اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

صنعت گردشگری حلقه مفقوده اقتصاد فارس/ شناسایی 300 روستای هدف گردشگری

پهنه گسترده استان فارس که آن را به یک استان چهار فصل تبدیل کرده ظرفیت‌های متعددی را در خود به وجود آورده که می‌تواند فارس را به قله گردشگری کشور تبدیل کند.

صنعت گردشگری حلقه مفقوده اقتصاد فارس/ شناسایی 300 روستای هدف گردشگری

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، صنعت گردشگری در سال‌های گذشته توجه دولتمردان را بیش از پیش به خود جلب کرده به‌طوری‎‌که بانک مرزی درآمد ارزی سال گذشته ایران از صنعت گردشگری را 11.8 میلیارد دلار اعلام کرده است.

حال با بسترسازی و توجه به قابلیت‌های بخش گردشگری که در کشور به ویژه استان فارس زبانزد و منحصر به فرد است، این رقم می‌تواند به طرز چشمگیری افزایش داشته باشد.

گردشگری زمینه‌ساز توسعه روستایی

آنطور که مسوولان میراث فرهنگی استان فارس گفته‌اند درآمد حوزه گردشگری در این استان سالانه بیش از 60 میلیون دلار است که این رقم در ابعاد مختلف به ویژه در حوزه اشتغال‌زایی، توسعه اقتصادی و زیربنایی نقش موثری در رونق و آبادانی فارس دارد.

پهنه گسترده استان فارس که آن را به یک استان چهار فصل تبدیل کرده ظرفیت‌های متعددی را در خود به وجود آورده که می‌تواند فارس را به قله گردشگری کشور تبدیل کند.

 

فارس با برخورداری از بیش از 4 هزار روستا که هر کدام قابلیت شگرفی در حوزه گردشگری دارند نقش ویژه‌ای در این صنعت ایفا کرده که نه تنها می‌تواند زمینه‌ساز توسعه روستایی باشد بلکه زمینه مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها را فراهم می‌کند.

51 روستای هدف گردشگری فارس

در سال‌های گذشته و با توجه به نگاه ویژه دولتمردان به صنعت گردشگری، حدود 20 روستای هدف گردشگری در استان فارس مصوب شده که در سال جاری نیز 51 روستا به عنوان روستای هدف معرفی شده است.

آنچه در تعریف روستاهای هدف گردشگری بیان شده، برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، مراکز اقامتی و تفریحی بوده و توجه به این حوزه از جمله سیاست‌های متولیان بخش گردشگری به شمار می‌آید.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس تاکنون برای 15 روستا مصوبه تهیه طرح گرفته شده که برخورداری از بافت با ارزش طبیعی و تاریخی از اولویت انتخاب روستاهای هدف گردشگری است.

سرنجلک ممسنی، دهمورد و خواجه جمالی نی‌ریز، کریشکی لارستان، دشت ارژن شیراز، کمهر و مارگون و حسین آباد سراب سپیدان، سید حسین کازرون، مظفری کوار و گاره و برایجان جهرم، لایزنگان و نوایگان داراب، قلات شیراز، چنارآباده، قصریعقوب خرم‌بید، کندازی و دشتک مرودشت به عنوان روستا‌های هدف گردشگری استان فارس محسوب می‌شوند که در سال‌های اخیر به لیست روستاهای هدف کشور افزوده شده‌اند.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس، ارائه تسهیلات ویژه برای توسعه بوم‌گردی، رعایت معماری ویژه، حفظ بافت سنتی، توجه به مقاوم سازی و... از جمله اولویت بنیاد مسکن در مناطق هدف گردشگری است.

خشکسالی‌های پیاپی در سال‌های اخیر بخش عمده‌ای از اشتغال روستاییان که به واسطه کشاورزی ایجاد شده را تحت‌الشعاع قرار داده و نتیجه آن تخلیه روستاها و هجوم به سمت شهرها است که تبعات و مشکلاتی نیز به تبع آن گریبان‌گیر جامعه شده است.

مهاجرت معکوس

از جمله مزایای توجه به روستاهای هدف گردشگری در این راستا ایجاد درآمد جایگزین بخش کشاورزی و کاهش مهاجرت است که خود می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه را حل و فصل کرده و به رونق اقتصادی و کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک شایان توجهی کند.

به اعتقاد معاون عمران روستایی بنیاد مسکن، در بسیاری از روستاهای شمال استان فارس قابلیت توسعه گردشگری فراهم است که در این زمینه علاوه بر اتخاذ تدابیر ویژه برای تشویق روستاییان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، برنامه‌ریزی برای معرفی و شناساندن هر چه بهتر روستاهای هدف گردشگری به مردم لازمه رونق و توسعه این صنعت در استان به شمار می‌آید.

در این زمینه و از سوی متولیان، 5 نهاد موظف به تامین زیرساخت‌های لازم برای روستاهای هدف تعیین شده که این امکان را برای تقویت حوزه گردشگری و توسعه روستاها فراهم می‌کنند.

با این وجود معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهوری از رشد 10 برابری روستاهای هدف گردشگری خبر داده و این امکان را برای 2 هزار و 500 روستای کشور مهیا می‌داند.

شناسایی 300 روستای هدف گردشگری در فارس

در استان فارس نیز 300 روستا با قابلیت تبدیل شدن به هدف گردشگری شناسایی شده که در نوع خود و در صورت توجه مردم و متولیان می‌تواند نقش بسزایی در رشد و شکوفایی استان داشته باشد.

اما آنچه در این زمینه از زبان متولیان گفته شده این است که روستاهای هدف گردشگری استان فارس فاقد ظرفیت‌های لازم برای گردشگری هستند که می‌طلبد مسوولان امر زمینه شناسایی، بسترسازی و تقویت آن‌ها را به وجود آورده و به کمک مردم این ظرفیت‌های موجود را شکوفا کنند.

تشکیل کارگروه گردشگری روستایی و تقویت سمن‌های حوزه گردشگری به‌علاوه آموزش به روستاییان و ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاران و علاقمندان این حوزه می‌تواند نقش موثری در توسعه و تقویت گردشگری در روستاهای هدف داشته باشد.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول