اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

جشنی برای انار در یک روستای 7 هزار ساله+عکس

روستای فاروق در مرودشت دارای جاذبه‌های ویژه‌ای است که جشن انار یکی از آنهاست.

جشنی برای انار در یک روستای 7 هزار ساله+عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، روستایی در همین نزدیکی شیراز است که قدمت تاریخی به آن به 7 هزار سال می‌رسد و دارای جاذبه‌های متعددی است. از مراسم‌هایی که در این روستا برگزار می‌شود و آن را به یک رویداد گردشگری نیز تبدیل کرده است، جشن انار است.

امسال برای سومین سال است که این جشن در فاروق برگزار می‌شود و  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز، رویکرد این جشن را حمایت از تولید، قنات و آب عنوان کرده است. جشن انار فاروق، امسال بیش از یک هفته با عناوین مختلف برای هر روز از 9 تا 18 آبان امسال برگزار شد.

 

جشنی با عناوین مختلف

نخستین روز جشن انار فاروق با نام «فاروق الگوی پیشرفت اسلامی – ایرانی» و دومین روز با عنوان «سلامت، ورزش و جوانان»، روز سوم «فاروق، کشاورزی، طبیعت و خانواده»، روز چهارم «فاروق و حمایت از تولید و کارآفرینی»  و روزهای دیگر با عناوین دیگری برگزار شد.

یک راهنمای گردشگری که یک تور چند نفره را از شیراز برای شرکت در این جشن همراهی کرده است، به خبرنگار فارس می‌گوید: روستاهای تاریخی عدیده‌ای در فارس وجود دارد که آداب و سنن ویژه دارند که قابلیت این را دارند به یک جاذبه شناخته شده در سطح ملی و حتی بین‌المللی تبدیل شوند.

میترا بابلی ادامه می‌دهد: فاروق یکی از همین روستاهاست که با برخورداری از قدمت چندین هزار ساله به یکی از روستاهای اصلی هدف گردشگری در استان تبدیل شده است.

وی اضافه می‌کند: روستاهای فارس هر کدام دارای محصولات زراعی و باغی مرغوبی هستند که به یک جاذبه منحصر به فرد برای آن روستا تبدیل می شوند و انار روستای فاروق یکی از همین محصولات مرغوب است.

بابلی با اشاره به تنوع محصول انار در این روستا عنوان می‌کند: انواع مختلفی از محصول انار در فاروق تولید می‌شود که از نمونه آنها می‌توان به شهوار، سباب و شبستان اشاره کرد.

جشنی برای حمایت از قنات

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس نیز، جشن انار فاروق را فرصتی برای حمایت از قنات عنوان می‌کند و می‌گوید: انار «شهوار» فاروق آنقدر مرغوب است که به ثبت ملی نیز رسیده است.

سید کمال پاک فطرت ادامه می‌دهد: باید به روستاهای هدف گردشگری فارس توجه ویژه کرد و از ظرفیت‌های موجود در آنها برای رونق دادن به جوامع محلی، بهترین استفاده را به عمل آورد.

 

وی تاکید می‌کند: محصول انار فاروق امروز فرصتی برای برگزاری یک رویداد گردشگری را فراهم کرده است که باید برای درآمدزایی و شکوفایی روستائیان و آن هم در صنعت رو به رشدی همچون گردشگری به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرار بگیرد.

پاک فطرت با اشاره به وجود قنات‌های متعدد در فاروق اظهار می‌کند: 13 رشته قنات فعال در این روستا وجود دارد که شماری از آنها قنات‌های 2 طبقه هستند و در برگزاری جشن انار فاروق به اهمیت و جایگاه قنات نیز اشاره می‌شود.

وی می‌افزاید: بیش از 700 هکتار از روستای 140 هکتاری فاروق، باغ‌های انار است که رقم قابل توجهی به شمار می‌رود و برای برگزاری هر چه بهتر جشن انار باید زیرساخت‌های روستایی را نیز مورد تقویت قرار دهیم تا هر سال جشن بهتری برای این محصول مرغوب برگزار شود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، روستای فاروق دارای 23 قنات بود که 10 رشته از آنها خشک شده است و وجود آب شیرین و دارای قابلیت هدایت الکتریکی قنات‌ها آن، فاروق را به قطب قنات‌های زنده در کشور نیز مشهور کرده است.

گزارش از مریم شمالیان

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول