اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

خبرهای کوتاه از جشنواره تئاتر فتح خرمشهر/ از انتشار نمایشنامه‌های برگزیده تا تقدیر از پیشکسوت تئاتر

شش نمایشنامه برگزیده بیست و دومین جشنواره تئاتر فتح خرمشهر در یک کتاب منتشر شدند. در این جشنواره از بازیگر پیشکسوت تئاتر«صدیقه کیانفر» نیز تقدیر شد.

خبرهای کوتاه از جشنواره تئاتر فتح خرمشهر/ از انتشار نمایشنامه‌های برگزیده تا تقدیر از پیشکسوت تئاتر

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، کتاب «یادگار رهایی» مجموعه نمایشنامه‌های برگزیده جشنواره بیست و دوم است که با داوری محمد امیریاراحمدی، محمد چرم‌شیر و نادر برهانی‌مرند در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی برگزیده شده‌اند. شش نمایشنامه برگزیده؛ «بیتوته» نوشته کیان مرادی، «دست‌هایت کو، ممدحسن؟» و «غراب شیطان» نوشته رضا گشتاسب، «دو سرباز در سیاهچال زمان» نوشته زهرا قلی‌زاده، «روزهای اوج یک فوتبالیست محلی» نوشته محمدعلی دستان و «قهرمانان» نوشته علی میرزا عمادی در این کتاب به چاپ رسیده‌اند.

در بخشی از یادداشت حمیدرضا آذرنگ، دبیر جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر که در ابتدای کتاب «یادگار رهایی» به چاپ رسیده، آمده است: «... این میان تنها میانه‌ای است سهم سرگردانی آدمی در حد فاصل میان این دو مشهور گم. تولدی که مسببش نیستیم و مرگی که به وقوعش مجبور. حالیا در این محال ممکن، در این تضاد شبیه که گم‌گشتگی سرانجام تمام پیداشدن‌هاست، تنها راه نجات کشف گنج عشق است و یگانه مسیر ممکن و موجود تا نیل به مقصود رنج هنر؛ که نابرده رنج... کاش بماند از ما رد عشقی و خلاص.»

کتاب «یادگار رهایی» در ۳۲۰ صفحه و در هزار نسخه به قیمت ۳۰ هزار تومان توسط انتشارات نمایش به چاپ رسیده است. سعید رضوانی، طراحی جلد، مهرنوش مهدوی‌حامد، ویراستاری و شیما تجلی صفحه‌آرایی این کتاب را بر عهده داشته‌اند.

بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در بخش‌های مسابقه نمایش‌های صحنه، مسابقه نمایش‌های کوتاه، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، نمایش‌های محیطی و میدانی و جلسات نقد و بررسی و کارگاه‌های آموزشی از ۱۵ تا ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۸ در منطقه آزاد اروند به دبیری حمیدرضا آذرنگ در حال برگزاری است.

 

*نمایش «کلوچه‌های خدا» مهمان جشنواره تئاتر فتح خرمشهر شد

نمایش «کلوچه‌های خدا» به نویسندگی و کارگردانی آرش شریف‌زاده هر روز برای کودکان و نوجوانان شهرهای خرمشهر و آبادان در سالن کانون پروش فکری خرمشهر روی صحنه می‌رود. این نمایش که موفق به دریافت شش جایزه از بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان شده است هر روز در ساعت‌های ۱۸ و ۲۰ در سالن کانون پروش فکری خرمشهر روی صحنه می‌رود. 

در خلاصه داستان نمایش «کلوچه‌های خدا» آمده است: «خرس کوچولو از خواب زمستانی بیدار می‌شود و همه جا را سرسبز می‌بیند اما نمی‌داند که چطور برای این همه قشنگی از خدا تشکر کند تا اینکه کلاغ پیشنهاد عجیبی به او می‌دهد که سرآغاز اتفاقاتی دیدنی است.»

 

* تقدیر از صدیقه کیانفر در بیست و دومین جشنواره تئاتر فتح خرمشهر

در بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر از صدیقه کیانفر، بازیگر پیشکسوت تئاتر که با نمایش «پیرننا» در این جشنواره حضور دارد تقدیر شد. سیدمجتبی حسینی (معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)،‌ قدرت‌الله طمیمیان (معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند)، شهرام کرمی (مدیرکل هنرهای نمایشی)، مهدی افضلی (مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی)، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند (مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی) و حمیدرضا آذرنگ (دبیر بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر) با حضور در محل اجرای نمایش «پیرننا» به کارگردانی اکبر قهرمانی از صدیقه کیانفر، بازیگر پیشکسوت تئاتر تقدیر کردند.

کیانفر که در این نمایش نقش مادر یک شهید را بازی می‌کرد، گفت: بسیار متشکرم که امروز در اینجا حضور پیدا کردید و نمایش ما را دیدید. مرا ببخشید اگر نتوانستم بازی خوبی داشته باشم و از لهجه جنوبی‌ام به خوبی استفاده کنم. زادگاه من آبادان است. این روزها دیگر پیر شده‌ام و مریض هستم. به همین خاطر دوست داشتم در زادگاهم برنامه‌ای داشته باشم و به این جشنواره آمدم. در ادامه لوح تقدیری به این بازیگر تقدیم شد.

بیست‌ و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در بخش‌های مسابقه نمایش‌های صحنه، مسابقه نمایش‌های کوتاه، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، نمایش‌های محیطی و میدانی و جلسات نقد و کارگاه‌های آموزشی از ۱۵ تا ۱۹ آبان‌‌ماه ۱۳۹۸ در منطقه آزاد اروند به دبیری حمیدرضا آذرنگ در حال برگزاری است.  

 

*سومین جلسه نقد و بررسی جشنواره ملی تئاتر خرمشهر برگزار شد

سومین جلسه نقد و بررسی بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر با حضور حمیدرضا آذرنگ، سعید محبی، جواد روشن و عبدالرضا نصاری از منتقدان شناخته شده تئاتر برگزار شد.

روشن در ابتدای این جلسه با اشاره به نکاتی پیرامون اجرای نمایش گفت: نمایش با مخاطب تحلیل می‌شود. یعنی مخاطب یکی از ارکانی است که اگر نباشد، نمایش هم شکل نمی‌گیرد. گاهی در فضای جشنواره اتفاقاتی می‌افتد، چون مخاطبان ما محدود است و در شکلی از رقابت قرار می‌گیریم که به فکر سبقت گرفتن از همدیگر می‌افتیم تا برنده شویم. در حالی که ذات نمایش برای جشنواره نیست. قرار است جشنواره‌ها کارها را معرفی کنند. هیچ هنرمندی به شکل معقولش چند ماه زحمت نمی‌کشد که دو شب اجرا برود.

روشن با اشاره به اهمیت قصه‌گویی گفت: وقتی یک اثری را خلق می‌کنیم،‌ خارج از اینکه چه کسی فکر می‌کند باید به تولید کاری برای مخاطب فکر کنیم. بهترین سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی سال‌های اخیر، آن‌هایی هستند که قصه‌گویی خوبی دارند. شما در ابتدا قصه و بعد نحوه ارائه قصه را دوست داشتید، در کنار آن بازیگری و کارگردانی خوب آن را تکمیل کرده‌اند.

نمایش «جایی که گنجشک‌ها می‌میرند» از ماهشهر

نمایش «جایی که گنجشک‌ها می‌میرند» به کارگردانی رضا ذاکری و نوال وائلی از ماهشهر اولین نمایشی بود که در این جلسه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

روشن درباره این اثر گفت: این کار به خاطر نوع قصه و میزان خشونتی که در اجرایش وجود داشت،‌ به هیچ عنوان مناسب گروه سنی کودک و نوجوان نبود. این موضوع را در ابتدا وظیفه کارگردان می‌دانم که وقتی از کار خودش اطلاع دارد این موضوع را به سالن دار اعلام کند. چون این موضوع می‌تواند به کودکان و نوجوانان لطمه بزند.

محبی در نقد و بررسی این نمایش گفت: تا زمانی که ما اجزا یک اثر را تعریف نکردیم، وارد حیطه نقد نمی‌شویم. این در مورد هر نوع هنری صادق است. یکی از معضلات این است که ما با اثری مواجه هستیم در روابط بین آدم‌ها و ترجمه تصویری اثر به شکل غیرعادی عمل می‌کند. شما به عنوان صاحب اثر می‌توانید هر ماجرایی را به هر شکلی برای ما تعریف کنید ولی باید برایش دلیل داشته باشید.

او ادامه داد: من احساس می‌کردم این نمایش به نوعی راهنمای شکنجه است. در حالی که در بسیاری از فیلم‌ها و نمایش‌ها حجم زیادی از خشونت احساس می‌شود، ولی لزوماً این خشونت دیده نمی‌شود.

 

نمایش «تلاقی-گزارش یک واقعه از پیش اعلام نشده» از اندیمشک

نمایش «تلاقی-گزارش یک واقعه از پیش اعلام نشده» به کارگردانی مهدی آشوغ از اندیمشک دومین نمایشی بود که در این جلسه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.نصاری با اشاره به بروشور نمایش «تلاقی» بیان کرد: این گروه در بروشور کار از جامعه پزشکانی تشکر کردند که حتی ایران هم نیستند و هندی هستند که در آن زمان به حادثه‌دیدگان اندیمشک خدمت کردند.

او ادامه داد: بگذارید از اسم نمایش شروع کنیم، اول به نظرم تلقی آمد ولی بعد که تلاقی را خواندم به نظرم بسیار زیبا آمد. مخاطب از وقتی این اسم را می‌بیند منتظر تلاقی است که در قصه اتفاق می‌افتد.

او ادامه داد: به نظر می‌آید اگر کمی تمرکز روی نقطه تلاقی قصه‌های مختلف کار می‌شد، نتیجه بهتری گرفته می‌شد. بازی‌ها بسیار خوب و تلاش شده بود. در بخش نور و موسیقی مسائله زیادی وجود نداشت.

 

نمایش «شلب» از خرمشهر

نمایش «شلب» به کارگردانی حمید بقایی از خرمشهر سومین نمایشی بود که در این جلسه مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در این جلسه حسین ذولفقاری، نویسنده نمایشنامه به نمایندگی از کارگردان حضور پیدا کرد.روشن با اشاره به بروشور نمایش «شلب» گفت: در این بروشور در صفحه سوم نکاتی را توضیح دادند که به درک بهتر مخاطب از نمایش کمک می‌کند.

او ادامه داد: یکی از نکات مثبتی که در بسیاری از کارها وجود دارد، نگاه بومی است که به نظرم از نقاط قوت کارهایی است که از آن استفاده می‌کنند.روشن درباره قصه این نمایش بیان کرد: جایی در اجرا قصه دچار خلل می‌شود، جایی است که از نظر فرمی برخی از نقاط نمایش به تکرار می‌افتند که جذابیت دراماتیک آن را کم می‌کند. در واقع تکرار بیش از اندازه برخی اتفاقات ارزش آن را کم می‌کند. چون ما به دیدن آن عادت می‌کنیم.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول