اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

تئاتر کودک به دنیای جدیدی از هیجان و تخیل نیاز دارد/ سفر خاله سوسکه به همدان

کارگردان نمایش «خاله سوسکه» در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: داستان خاله سوسکه را به دلیل جذابیتی که می‌توانست برای کودکان ایجاد کند انتخاب و سعی کردیم تا به لحاظ موضوع اثر با مخاطب خردسال و کودک امروزی پیوند بیشتر و نزدیک‌تری داشته باشد.

تئاتر کودک به دنیای جدیدی از هیجان و تخیل نیاز دارد/ سفر خاله سوسکه به همدان

خبرگزاری فارس ـ زهره سعیدی: امیر شیخ جبلی کارگردان نمایش «خاله سوسکه» در بخش کودک بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور پیدا کرده است. وی درباره این نمایش در گفت وگو با خبرنگار فارس گفت: این اثر نمایشی در فضایی خلاق روایتی از این قصه‌ کهن را با ساختاری فانتزی و شاد روایت می‌کند و ما تلاش کردیم تا در استفاده از شیوه اجرایی نیز ضمن توجه به مضمون و ساختار، نتیجه مطلوب‌تری داشته باشیم.

شیخ جبلی در خلاصه‌ای از نمایش توضیح داد: خاله سوسکه در سفری پرماجرا برای دیدار با عمو رمضون راهی همدان شده و در طول این مسیر پر پیچ و خم با گذر از دشت و برکه و جنگل با موجوداتی آشنا می‌شود. 

کارگردان نمایش «خاله سوسکه» درباره شعار جشنواره و نزدیکی این اثر با آن نیز توضیح داد: می‌توان گفت به دلیل جذابیتی که مضمون این اثر می‌توانست برای کودکان ایجاد کند قصه آن شکل و شیوه متفاوت تری به خود گرفته است. خاله سوسکه در مسیر سفر خود می‌بایست از دشت‌ها و برکه‌ها گذر کند و در همین پیچ و خم مسیر با موجودات مختلفی مانند قورباغه ها، عنکبوت ها، کلاغ ها و... مواجه و با آنها آشنا می‌شود.

وی درباره تاثیر نمایش‌های کودک اظهار کرد: این نمایش‌ها مستقیم و غیرمستقیم در رشد، خلاقیت و پرورش خردسال و کودک بسیار تاثیرگذار است. به کارگیری تکنیک‌های نمایشی که از عوامل شنیداری، دیداری، حسی و حرکتی در تدریس و تربیت بهره گرفته است نتایج مثبت و ماندگاری  در مسیر رشد ذهنی کودک خواهد داشت.

این کارگردان به حضور خردسالان در نمایش خود اشاره و بیان کرد: در اجرای این اثر حتی کودکان خردسال نیز حضور موثری روی صحنه دارند. خصوصا کودکانی که  با هدف افزایش اعتماد به نفس و سازگاری با محیط ورود کرده و به تدریج  با تکنیک ها نیز آشنا شده‌اند. 

شیخ جبلی درباره اهمیت و ضرورت تئاتر کودک نیز تصریح کرد: تئاتر کودکان قالب هنری جداگانه‌ای است که از حیث کیفیت کاملا با تئاتر بزرگسال متفاوت است، برای تولید تئاتر با کیفیت برای کودکان باید دنیای جدیدی از هیجان و تخیل را برای آنها بسازیم. استقبال مخاطبان از تئاتر کودک نیازمند ارتقای سطح کیفی آثار و توجه به ویژگی‌ها و پارامترهای خاص این گونه تئاتر است.

تئاتر کودک همان گره افکنی، تحول شخصیت و گره گشایی درام را دارد، ولی تفاوت عمده‌اش در جامعه هدفش است، باید دانست برای چه کسانی  و چگونه دست به آفرینش می‌زنیم که استفاده از قصه‌های قدیمی و کهن و امروزی نمودن آن یکی از رویکردها در این زمینه می‌تواند باشد.

وی در پایان درباره نظرش نسبت به جشنواره تئاتر کودک نیز گفت: من تجربه حضور در جشنواره‌های متعدد و همچنین تجربه حضور در دو دوره دیگر از این جشنواره را داشته ام. فکر می‌کنم جشنواره محلی برای تبادل و تجربه بوده و قاعدتا تاثیر چشمگیری در رشد شرکت کنندگان خواهد گذاشت.

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری مجید قناد با شعار «کودک، تئاتر، طبیعت» از 16 تا 21 آبان ماه 1398 برگزار می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول