اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

3 الزام برای توسعه روابط تهران-بیشکک؛ اوراسیا ظرفیت بی‌نظیر همگرایی

سفیر سابق ایران در قرقیزستان گفت: اکنون که تهران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا ملحق شده ظرفیت بسیار بزرگی برای فعالین اقتصادی به وجود آمده تا در قلمرو این اتحادیه فعالیت کنند.

3 الزام برای توسعه روابط تهران-بیشکک؛ اوراسیا ظرفیت بی‌نظیر همگرایی

علی نجفی خوشرودی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان در گفت‌وگو با خبرنگار دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس اظهار داشت:‌ ایران و قرقیزستان با وجود اینکه فراز و نشیب‌هایی در مواقع مختلف داشته‌اند اما از ظرفیت بسیار زیادی برای توسعه مناسبات برخوردار هستند.

وی افزود: قرقیزستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی، کشورهای حوزه تمدنی ایران به شمار می‌روند و اشتراکات تاریخی و فرهنگی زیادی با آنها داریم.

سفیر سابق جمهوری اسلامی  ایران در قرقیزستان تصریح کرد:‌بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حوزه آسیای مرکزی اشتراکات دینی زیادی وجود دارد و 80 درصد جمعیت آنها دین اسلام دارند.

نجفی خوشرودی گفت: ایران دستاوردهای بسیار خوبی در روابط خود با قرقیزستان در طول سال‌های اخیر داشته و این دستاوردها بعد از استقلال جمهوری قرقیزستان حاصل شده است. این در حالی است که ما همواره در حوزه اقتصادی وضعیت روابط و دستاوردهای موجود با ظرفیت‌های این بخش همخوانی ندارد که البته دلایل متعددی دارد.

سفیر سابق جمهوری اسلامی  ایران در قرقیزستان افزود: ناپایداری‌های سیاسی که در مقاطع مختلف در قرقیزستان به وجود آمده و همچنین مسائل بین‌المللی ایران و محدودیت‌های ناشی از تحریم بخشی از عدم توسعه مبادلات اقتصادی بین ایران و قرقیزستان است.

وی افزود: بزرگترین عامل در عدم توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور عدم شناخت ناکافی دو طرف و فعالین اقتصادی آنها نسبت به ظرفیت‌های همکاری فی‌مابین است که البته در این مسیر برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی و همایش‌های تجاری و برگزاری نمایشگاه‌ها می‌تواند نقش بسیار مثبتی در توسعه مبادلات بازرگانی، تولیدی، تجاری و اقتصادی داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جمهوری اسلامی ایران گفت: نقش رسانه‌ها و دیپلماسی عمومی در ارائه تصویری روشن از دو کشور ایران و قرقیزستان می‌تواند به توسعه روابط اقتصادی بین تهران و بیشکک کمک کند.

وی گفت: باید تلاش کنیم مردم قرقیزستان اینگونه احساس کنند که در ایران شرایط با ثبات و امن وجود دارد و می‌توانند از این ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که طرف ایرانی دارد استفاده کنند می‌تواند منجر به آرامش آنها شود.

نجفی خوشرودی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم فعالین اقتصادی ایرانی تصور نکنند که قرقیزستان کشور کوچکی است. آنها باید در قد و قواره و اندازه خود در حوزه‌های مختلف تجاری به توسعه همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی بین تهران و بیشکک کمک کنند.

وی گفت: زمانی که من به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان حضور داشتم دو نمایشگاه بزرگ در بیشکک برگزار کردیم ضمن اینکه یکی نمایندگی یکی از خودروسازان ایرانی را در این کشور فعال کردیم.

سفیر سابق جمهوری اسلامی  ایران در قرقیزستان افزود: یکی از کارخانه‌های بزرگ ایرانی تولید محصولات کیک، بیسکویت و شکلات نیز در این کشور در حال فعالیت است که نشان‌دهنده توانمندی لازم برای حضور در بازارهای این کشور است.

نجفی خوشرودی گفت: در جمهوری اسلامی ایران شرکت‌های بزرگی وجود دارد که می‌تواند کارهای بزرگ اقتصادی و تولیدی در قرقیزستان انجام دهد. ضمن اینکه باید بدانیم که بازار این کشور در حد و اندازه‌های خودش است اما طرف قرقیزستانی هم اجناس و کالاهایی دارد که می‌تواند نیازمندی‌های ایران را تأمین کند که می‌توانم به محصولات کشاورزی و دامی اشاره کنم.

وی افزود: اگر ایران و قرقیزستان در خصوص صنایع مشترک و تولید مشترک با یکدیگر همکاری‌های لازم را داشته باشند می‌تواند فرصت بسیار خوبی را ایجاد کند.

سفیر سابق جمهوری اسلامی  ایران در قرقیزستان گفت: حالا که جمهوری اسلامی به اتحادیه اقتصادی اوراسیا ملحق شده فکر می‌کنم ظرفیت بسیار بزرگی برای فعالین اقتصادی ما به وجود آمده که در قلمرو این اتحادیه بتوانند فعالیت کنند.

نجفی خوشرودی گفت: در قرقیزستان با توجه به اینکه بروکراسی کمتری در این کشور نسبت به روسیه وجود دارد می‌تواند سرپل مناسبی برای اقدامات تجاری جمهوری اسلامی ایران به حساب آید.

وی گفت: باید سه کار مهم برای توسعه روابط و مبادلات ایران و قرقیزستان در دستور کار مسئولان دو کشور قرار گیرد؛ باید در حوزه شناخت و آگاهی بیشتر نسبت به ظرفیت‌های دو کشور اقدامات لازم صورت گیرد؛ برقراری پرواز مستقیم می‌تواند در توسعه فعالیت‌ها مثمن ثمر باشد؛ تسهیل در صدور روادید که می‌تواند این موارد روابط ایران با قرقیزستان را به صورت انقلابی متحول کند.

سفیر سابق جمهوری اسلامی  ایران در قرقیزستان افزود: ظرفیت بسیار نهفته‌ای در حوزه گردشگری بین دو کشور وجود دارد که با توجه به تنوع آب و هوایی ایران و ظرفیت توریسم سلامت و همچنین موضوعات مذهبی می‌تواند منجر به توسعه روابط دو کشور شود.

نجفی خوشرودی گفت: شیعیان قرقیزستان می‌توانند برای زیارت اماکن مذهبی و مقدس ایران به کشورمان سفر کنند ضمن اینکه با توجه به تنوع و جذابیت‌های بی‌نظیر  در قرقیزستان نظیر کوه، دشت، دریاچه می‌تواند باعث جذب توریسم ایرانی برای سفر به این کشور شود.

وی گفت: بسیاری از ایرانیان به دنبال مقاصد جدید گردشگری هستند این در حالی است که قرقیزستان کشوری مسلمان  است و شرایط بسیار مناسبی دارد که با توجه به ارزان بودن کالا و خدمات و امنیت صرفه اقتصادی مناسبی برای توریسم به این کشور را دارد.

سفیر سابق جمهوری اسلامی  ایران در قرقیزستان در پایان تصریح کرد: اگر شناخت لازم از دو کشور به وجود آمده و پرواز مستقیم برقرار و تسهیلات لازم برای صدور روادید در نظر گرفته شود قطعاً این روند بر توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی و توریسم بین دو کشور کارساز خواهد بود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول