اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

بررسی پویش «نجات چغاگاوانه»/ چگونه «رسانه‌ها» و «مردم» مانع مرگ یک اثر ملی شدند

توقف احداث پروژه روگذر میدان امام خمینی (ره) در شهرستان اسلام آباد غرب حاصل پیگیری رسانه‌ها و خواست مردم بود. خواستی که موجب شد بالاترین نهادهای مسئول کشور هم به این موضوع ورود کنند و رای به درخواست مردم بدهند.

بررسی پویش «نجات چغاگاوانه»/ چگونه «رسانه‌ها» و «مردم» مانع مرگ یک اثر ملی شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، شاید هیچگاه مسئولان شهری اسلام آباد غرب فکرش را نمی‌کردند که احداث یک روگذر کوتاه بر روی میدان امام خمینی (ره) این شهرستان بدل به یکی از بزرگترین چالش‌های دوران مدیریتشان شود، اما اینگونه شد و طرح آنان مخالفان جدی پیدا کرد و تبدیل به یک زورآزمایی نرم شد.

مهرماه سال 97 احداث روگذر اسلام آباد غرب به صورت جدی طرح شد و شهردار این شهر در گفت‌وگو با فارس عنوان کرده بود که خرداد سال 98 کلنگ این طرح عمرانی به زمین خواهد خورد.

 اصرار اعضای شورای شهر و شهرداری بر اجرای این پروژه آغازگر موج مخالفت‌های مردم و سمن‌های این شهرستان شد. طی چند مرحله بیش از 150 نفر از اساتید دانشگاه، باستان شناسان، چهره‌های فرهنگی و سیاسی از استاندار کرمانشاه خواستند که مانع این طرح عمرانی شوند.

ماجرا چه بود؟

بر اساس اقدامات کارشناسان شهرداری اسلام آباد غرب، برای رفع ترافیک میدان امام خمینی (ره) این شهرستان احداث زیر یا روگذر احساس می‌شد، از این رو طرح مطالعاتی این پروژه آغاز می‌گردد.

علی حمیدی تبار، شهردار اسلام آباد غرب در خصوص این طرح به فارس گفته بود: در ابتدا تصمیم بر ساخت زیرگذر بود که زیرگذر شهر یکسری خوبی‌ها و یکسری بدی‌ها داشت، خوبی آن درصد تخریبات در سطح شهر بسیار پایین می‌آمد و چهره ثابت شهر باقی می‌ماند.

وی افزود: اما براساس مطالعاتی که انجام گرفت از لحاظ ژئوفیزیک و آب‌های سطحی و رایزنی‌هایی که با اداره‌های زیر ساخت صورت گرفت مواردی همچون فیبر نوری، مخابرات، گاز ، آب اصلی شهر، فاضلاب و... که جابه جایی این موارد یا با هزینه‌های میلیاردی مواجه و یا غیرممکن بود طرح تبدیل به روگذر شد.

بودجه طرح از کجا تامین شد؟

رئیس شورای شهر اسلام آبادغرب در گفت‌وگو با فارس در این خصوص بودجه این طرح گفت: اعتبار این طرح از سرفصل‌های جاری شهرداری نیست و بودجه احداث این طرح به صورت اختصاصی تامین شده است.

پرویز رزم دیده ادامه داد: این طرح در سامانه طرح‌های عمرانی ثبت و پیمانکار برای آن تعیین گردید و هیچ شخص خاصی دخل و تصرفی برای تعیین پیمانکار مورد نظر خود نداشته است‌.

 

 از میراث فرهنگی تا شهردار سابق: مخالفیم

پس از آنکه مردم از نامه‌نگاری‌ها با استانداری کرمانشاه پاسخی دریافت نکردند، «پویش نجات چغاگاوانه» را راه‌اندازی کردند. یکی از مخالفین جدی این طرح نیز، شهردار و عضو اسبق نظام مهندسی شهرستان اسلام آباد غرب بود. بشیری در گفت‌وگو با فارس گفت: بنده مخالف طرح مذکورم و معتقدم تا زمانیکه کنترل ترافیک شهر در اختیار وانت‌های میوه فروش و دستفروشان است و مجموعه دستگاه‌های ذیربط بی تفاوت از کنار آن می‌گذرند با اجرای چنین طرح‌هایی مشکل ترافیک حل نخواهد شد.

وی افزود: اساسا در نقطه میدان امام (ره) مشکل حاد ترافیکی مشاهده نمی‌شود در حالیکه میدان (چهار راه ) شهید هدایت مشکل ترافیک ملموس‌تر است.

مدیرکل میراث فرهنگی که آن روزها تازه به این سمت منصوب شده بود از اجرای این پروژه اظهار بی اطلاعی کرد، اما پس از مدتی یکی از مخالفان جدی این طرح شد. او در گفت‌وگو با فارس گفته بود: به طور معمول برای احداث پروژه‌های عمرانی که در حریم بناهای تاریخی هستند از میراث استعلام صورت می‌گیرد و ما اگر نکته‌ای داشته باشیم خواهیم گفت، برای همین در خصوص این پروژه هم پیگیری لازم را انجام خواهیم داد که آیا مجوزی برای احداث آن از سوی میراث صادر شده است یا خیر!

شهرداری وارد گود می‌شود/ طرح با قدرت اجرا خواهد شد

پس از مخالفت‌های اولیه، شهرداری اسلام آباد غرب بدون توجه به انتقادات و بر اساس مجوزهای کسب شده از شورای ترافیک و نامه نگاری‌های قبلی با میراث اقدام به حصارکشی اطراف میدان امام خمینی (ره) جهت حفاری پایه‌های پل کرد. 

شهردار اسلام آباد غرب در 16 مهرماه سال جاری و پس از انتقادات صورت گرفته در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد که طرح با قدرت اجرا خواهد شد. حمیدی تبار در این خصوص گفت: زمین اجرای پروژه در محل میدان حضرت امام خمینی (ره) تحویل پیمانکار و کلنگ‌زنی پروژه نیز توسط مسؤولان اتفاق افتاد، لذا با عنایت به تمامی موارد فوق که به‌صورت کاملا قانونی انجام شده لازم می‌دانم بعنوان شهردار شهرستان اسلام‌آباد غرب خدمت همشهریان عرض کنم که طرح به قوت خود باقی است.

همین امر موجب شد که مدیرکل میراث فرهنگی طی نامه‌ای از دادستان شهرستان اسلام آباد غرب بخواهند که مانع اجرای این پروژه شود.  در این نامه آمده است: «به استحضار می رساند شهرداری اسلام‌آباد غرب پروژه احداث پل روگذر در مجاورت تپه تاریخی «چقاگاوانه» را در دستور کار داشته که این اداره کل نیز مجوز احداث را به صورت مشروط با رعایت مواردی همچون حضور کارشناس در حین اقدامات اجرایی و رعایت ضوابط تاریخی و نظارت طی نامه پیوست اعلام کرده که طبق گزارش مشاور پروژه در حین اقدامات مقدماتی  و شروع به کار شهرداری، به بقایای استخوان و مصالح ساختمانی برخورد کرده است»


میراث فرهنگی از مخالفین جدی اجرای پروژه روگذر بود. اما برخی از مسئولین این اداره کل می گفتند که تنها هستند

انتشار این نامه توسط خبرگزاری فارس و برخی از رسانه‌های محلی موجب شد که نشستی به میزبانی فرمانداری اسلام آباد غرب و مدیران میراث فرهنگی و شهرداری برگزار شود.

در این نشست شهرداری با استناد به مجوزهای کسب شده از میراث و تاییدیه شورای ترافیک استان خواهان اجرای پروژه شد اما میراث فرهنگی صدور مجوز را در این خصوص اشتباه دانست و عنوان کرد که نباید چنین اتفاقی رخ میداده و اگر مجوزی صادر شده در حال حاضر ما مخالف آن هستیم. 

امیدقادری، مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، در این جلسه عنوان کرد: حتی اگر مجوزی برای این طرح صادر شده اشتباه بود و ما اینجاییم که جلوی اشتباهات را بگیریم، احداث این طرح باعث می‌شود که ما نتوانیم محور ساسانی کرمانشاه را ثبت جهانی کنیم.

در پایان جلسه مذکور مقرر گردید که ادامه احداث این طرح منوط به نظر پژوهشگاه باستان شناسی وزارت میراث فرهنگی شود. 

شکل گیری پویش «نجات چغاگاوانه»/ مخالف با پروژه ملی شد

بعد از این جلسه هم شهرداری مصر بر اجرای پروژه شد و دستگاه‌های سنگین حفاری را به میدان اصلی شهرستان اسلام آباد غرب آورد. این وضع موجب شد که سمن‌های فرهنگی این شهرستان خواهان برگزاری راهپیمایی در مخالفت با اجرای روگذر شوند، هرچند این کار به دلایل متعددی صورت نگرفت اما موجب شد که پای بسیاری از باستان شناسان صاحب نام به ماجرای «چغاگاوانه» باز شود و آنان نیز خواهان عدم احداث پل روگذر شوند. 

 

فیلم| مدیرکل اسبق میراث فرهنگی: با احداث تقاطع غیرهم سطح در اسلام غرب برمدار نادانی عمل می‌کنیم.

مخالفت‌های از این دست موجب شد که وزارت میراث فرهنگی به مسئله حساس شده و راساٌ نسبت به موضوع ورود کند. همین موجب شد که رئیس پژوهشگاه باستان شناسی میراث فرهنگی کشور به اسلام آباد غرب سفر کند و از نزدیک شاهد طرح و برنامه‌های مد نظر مدیران شهری باشد. این سفر موجب شد که مخالفت وزارت میراث فرهنگی جدی و صریحا از مقامات مسئول خواهان توقف پروژه شود.

بعد از این سفر مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه از مخالفت وزارت خانه با طرح یاد شده خبر داد و به فارس گفت: مرکز پژوهش‌های باستان‌شناسی وزارت میراث فرهنگی با اجرای این طرح مخالفت کرده است. بر اساس اعلام نظر این مرکز، طرح یاد شده در محدوده این تپه باستانی قرار می‌گیرد.

قادری گفت: مرکز پژوهش‌های باستان‌شناسی، عالی‌ترین مرجع کارشناسی در خصوص آثار باستانی در کشور است.

پس از این سفر و با توجه به نزدیکی ایام اربعین و اینکه اسلام آباد غرب نیز نقطه اتصال مرز «خسروی» و «مهران» بود، با دستور استانداری پروژه موقتا تا پایان اربعین متوقف شد.

شهرداری: کار بعد از اربعین اجرا می‌شود/ وزارت میراث فرهنگی: استاندار مانع شود

شهردار اسلام‌آباد غرب در حاشیه بازدید خود از پروژه مسکن‌های مهر این شهرستان (26 مهرماه سال جاری) در خصوص پروژه تقاطع غیرهمسطح امام خمینی (ره) گزارشی اعلام کرد و گفت: عملیات اجرایی پروژه روگذر اسلام آبادغرب بعد از اربعین شروع خواهد شد و با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی و شورای ترافیک موانع مزاحم ترافیکی حاشیه این پروژه مرتفع شده است.

حمیدی‌تبار تصریح کرد: پروژه تقاطع غیرهمسطح حضرت امام خمینی(ره) اسلام‌آباد غرب با اعتبار 19 میلیارد تومان احداث خواهد شد که نقش بسیار زیادی در روان‌سازی ترافیک خواهد داشت.

با توجه به بی توجهی شورای شهر و شهرداری اسلام آباد غرب به نامه‌نگاری‌‌های میراث فرهنگی، آن وزارتخانه نامه مخالفت خود را رسانه‌ای کرد و موجب بازتاب فراوانی در فضای شد.

 در این نامه آمده است که «با توجه به گزارش رئیس پژوهشکده باستان شناسی که بر اساس سه فصل عملیات باستان شناسی به سرپرستی آقای دکتر کامیار عبدی طی سال‌های ۷۷-۷۹ که نتایج آن در قالب چندین مقاله در سطح ملی و بین المللی انتشار یافته تپه «چغاگاوانه» عنوان بزرگترین محوطه پیش از تاریخ حوزه زاگرس و غرب کشور است و توالی فرهنگ از دوره نوسنگی تا اشکانی با قدمت هشت هزار سال ارائه نموده است و از منظر علمی یکی از محوطه‌های کلیدی غرب کشور در حوزه مطالعات باستان شناسی پیش از تاریخ شرق باستان به شمار می رود.

با عنایت به قوانین مذکور جهت حفاظت و صیانت از اثر فرهنگی تاریخی یاد شده این معاونت طی نامه‌ای به اداره کل استان کرمانشاه خواستار توقف هرگونه عملیات عمرانی تا تطبیق عرصه و حریم تپه چغا گاوانه شد؛ همچنین مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه طی مکاتباتی با شهرداری و فرمانداری محترم شهرستان انجام هرگونه عملیات عمرانی را منوط به گزارش نهایی و تصمیم پژوهشکده باستان‌شناسی و اخذ مجوز از این معاونت دانست که درخواست مذکور از سوی شهرداری و فرمانداری شهرستان اسلام آباد غرب تا کنون بی پاسخ مانده است. بر اساس آخرین گزارش بازدید میدانی رئیس محترم پژوهشگاه و پژوهشکده باستان شناسی از محوطه مذکور بر انجام عملیات عمرانی در عرصه تپه چغا گاوانه و با عنایت به موارد مطروحه مقتضی است در اسرع وقت  دستور توقف عملیات عمرانی را صادر فرمایید.»

 

 

انتشار این نامه فشارها را علیه این پروژه بسیار زیاد کرد، هرچند مسئولان سعی کردند که ابتدا واکنشی به آن نشان ندهند اما پیگیری رسانه‌ها موجب شد که استاندار کرمانشاه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولت در موضعی محافظه کارانه عنوان کند که با رعایت قوانین می توان پروژه را اجرا کرد. این صحبت موجب تعجب فعالین فرهنگی و رسانه‌ای شد، چرا که در نامه وزارت میراث فرهنگی با استناد به قانون اجرای پروژه در محوطه تپه باستانی تخلف محسوب شده و از استاندار خواستار توقف پروژه شده بود.

پیگیری مردم و فشار رسانه‌ها / استاندار قول توقف پروژه را داد

بعد گذشت چند روز مدیرکل میراث فرهنگی به خبرگزاری فارس اطلاع داد که استاندار کرمانشاه در تماسی با وزارت میراث فرهنگی از دستور توقف این پروژه خبر داده است.

 امیدقادری در این خصوص گفت: دکتر طالبیان معاون وزیر میراث فرهنگی اعلام کرد که استاندار دستور توقف این پروژه را صادر خواهد کرد.

قادری تصریح کرد: استاندار کرمانشاه در تماس با معاون وزیر میراث فرهنگی بیان کرده علی‌رغم تلاش‌ها و کارهای انجام شده در خصوص این پروژه به علت اهمیت موضوع میراث فرهنگی و ارزش آن برای من, دستور توقف این پروژه را صادر خواهم کرد.

وی در پایان اعلام کرد: مقرر شده است در سفر روز چهارشنبه هفته آینده نماینده وزیر میراث فرهنگی به کرمانشاه طی صورت‌جلسه‌ای این پروژه به طور کامل متوقف گردد و پرونده آن بسته شود.

توقف پروژه روگذر اسلام آباد غرب حاصل پیگیری مستمر رسانه‌ها و پافشاری سمن‌های فرهنگی شهرستان اسلام آباد غرب بود، امید است که میراث فرهنگی با اختصاص بودجه‌ای مناسب علاوه بر حفظ و زیباسازی این تپه، کاوش‌های باستانی را هم آغاز کند تا بخشی از سرمایه‌های ملی مدفون شده از زیرخاک بیرون آورده شود.

گزارش از رضا حیدری

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول