اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

شکل‌گیری انجمن اولیا و مربیان در 97 هزار مدرسه/ حق گمشده والدین

در 97 هزار مدرسه کشور انجمن اولیا و مربیان تشکیل می‌شود تا پیوند بین خانواده و مدرسه مستحکم‌تر شود، چرا که مشارکت در مدرسه، حق والدین است.

شکل‌گیری انجمن اولیا و مربیان در 97 هزار مدرسه/ حق گمشده والدین

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: حیاط مدرسه شلوغ است؛ بچه‌ها به همراه والدین‌شان آمدند؛ برخی بچه‌ها دوست پیدا کردند و کنار دوستان‌شان ایستادند و برخی هم از کنار پدر و مادرشان تکان نمی‌خورند. 

زنگ می‌خورد و بچه‌ها به صف می‌ایستند؛ همان عده‌ای که جدایی از پدر و مادرشان سخت است، با بی‌میلی به درون صف می‌روند و البته قبل از رفتن، از والدین‌شان قول می‌گیرند که همانجا باشند.

جدایی موقتی از والدین جهت حضور در مدرسه  برای عده‌ای از بچه‌ها خیلی سخت است و والدین هم نمی‌دانند چه کنند؛ این موضوع مقدمه مشکل برخی والدین است.

کم‌کم سال تحصیلی شروع می‌شود، از کمک‌ به مدرسه گرفته تا مشکلاتی که بچه‌ها در مدرسه دارند، والدین را کلافه‌تر می‌کند اما همان اوایل سال تحصیلی این مسائل در جلسه‌ای که بین خانواده‌ها و اولیای مدرسه برگزار می‌شود، مطرح شده و کم‌کم والدین دانش‌آموزان در جریان مشکلات مدرسه و اولیای مدرسه در جریان مسائل دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان قرار می‌گیرند و پیوند شکل می‌گیرد که مقدمه ارتباط دو جانبه مدرسه و خانواده است.

* انجمن اولیا و مربیان چگونه ایجاد شد

به منظور برقراری هرچه بیشتر ارتباط میان خانواده و مدرسه در جهت تحکیم همکاری‌های تربیتی و ایجاد هماهنگی بین کلیه مراکزی که تمام و یا بخشی از اهداف آنها، هدایت و تهذیب افکار و تربیت اخلاق عمومی است، موسسه غیر انتفاعی وابسته به وزارت آموزش و پرورش به نام انجمن مرکزی اولیا و مربیان تشکیل شد.

هدف از انجمن تشکیل انجمن اولیا و مربیان، «آگاه ساختن پدران، مادران و مربیان به معارف اسلامی در رابطه با مسائل رشد و پرورش کودکان، نوجوانان و جوانان با توجه به نیازهای آنان از جهات مختلف معنوی، روانی، عاطفی، سیاسی، اجتماعی و بهداشتی»، «تبیین مسؤولیت‌ها و تقویت احساس آن در اولیا و مربیان نسبت به مسائل پرورشی فرزندان»، «ایجاد و تقویت و  تحکیم رابطه صمیمی بین اولیا و مربیان از یک طرف و فرزندان از طرف دیگر»، «فراهم کردن موجبات تحکیم مبانی شخصیت و تقویت خودآگاهی در کودکان، نوجوانان و جوانان»، «مطالعه و بررسی عللی که موجب ناسازگاری و یا عواملی که مانع رشد بدنی و روانی کودکان، نوجوانان و جوانان کشور شود و پیدا کردن راه‌های رفع علل و موانع بروز»، «آشنا ساختن اولیا به مسائل اقتصادی خانواده و جامعه و تخصص‌های ضروری و مورد نیاز کشور جهت راهنمایی شغلی فرزندانشان» و «جذب امکانات و نیروهای مردمی جهت مشارکت همه جانبه آن در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران» است.

هفته انجمن اولیا و مربیان هر سال از 24 مهر آغاز می‌شود و تا 30 مهر ادامه دارد و برای هر روز این هفته نیز نامگذاری انجام می‌شود؛ برای امسال چهارشنبه 24 مهر روز «انجمن اولیا و مربیان، کارکردها و نقش‌‌ها»، پنج‌شنبه 25 مهر روز «انجمن اولیا و مربیان، مدرسه بدون دیوار»، جمعه 26 مهر روز «انجمن اولیا و مربیان، تبلور آموزه‌های دینی» و شنبه 27 مهر روز «انجمن اولیا و مربیان، موانع و آسیب‌ها» نامگذاری شده است.

همچنین یکشنبه 28 مهر روز «انجمن اولیا و مربیان، تقویت مدرسه محوری»، دوشنبه 29 مهر «پیوند اولیا و مربیان، اقتصاد مدرسه و توسعه منابع» و سه‌‌شنبه 30 مهر روز «انجمن اولیا و مربیان، گفتمان‌سازی سند تحول بنیادین» نام دارد. 

* مراکز محلی آموزش خانواده ایجاد می‌شود

نوعلی عباسپور مدیرکل انجمن اولیا و مربیان در این خصوص به خبرنگار فارس با بیان اینکه شعار امسال «مشارکت در مدرسه، حق والدین است» نامگذاری شده، اظهار کرد: تأکید بر حقوق خانواده‌ها در مدرسه است.

وی با بیان اینکه در هفته پیوند انجمن اولیا و مربیان، انجمن‌های برتر را مورد تقدیر قرار می‌دهیم، گفت: ۲ درصد از انجمن‌های هر استان مورد تقدیر قرار می‌گیرند. 

مشارکت در مدرسه، حق والدین است

عباسپور از ایجاد مراکز محلی آموزش خانواده در هفته پیوند اولیا و مربیان خبر داد و افزود: در هر استان یک مرکز محلی آموزش خانواده را اختصاص دهیم تا به خانواده‌ها از همان زمان که فرزنددار می‌شوند، آموزش‌های لازم را ارائه دهند و گواهی نیز داده می‌شود.

وی با بیان اینکه 352 مرکز مشاوره خانواده داریم،‌ ادامه داد: در هفته پیوند اولیا و مربیان حدود 10 مرکز مشاور خانواده را هم راه‌اندازی می‌کنیم.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرحی با قوه قضائیه خبر داد و گفت: تمدید این تفاهم‌نامه را در هفته پیوند اولیا و مربیان داریم که مدرسان را آموزش دادیم و آنها امسال آموزش‌ها را در مدارس آغاز می‌کنند.

وی از اجرای برنامه با معاونت امور زنان ریاست جمهوری خبر داد و افزود: دو دوره «تاب‌آوری اجتماعی» و «گفت‌وگوی بین نسلی» را سال گذشته در ۱۲ استان برگزار کردیم که امسال این طرح را در استان‌های باقیمانده انجام می‌دهیم.

* ایجاد اتاق گفت‌وگوی اولیا و مربیان در 30 درصد مدارس

اتاق گفت‌وگوی اولیا و مربیان طرحی است که از سال گذشته اجرا شد و هدف، فرصتی برای تعامل بیشتر اولیای دانش‌آموزان و مسؤولان مدرسه و برنامه‌ریزی مناسب جهت رشد تمام ساحتی دانش‌آموزان است.

آقای احمدی که عضو انجمن اولیا و مربیان مدرسه فرزندش است، اظهار کرد: در مدرسه فرزندم اتاق گفت‌وگو سال گذشته ایجاد شد که باعث شد اعضای انجمن اولیا و مربیان در مدرسه جایی برای خود داشته باشند و جلسات متعددی آنجا برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: درِ این اتاق هر روز هفته به غیر از روزهای تعطیل باز است و والدین دانش‌آموزان می‌آیند و درباره مسائل فرزندان و مدارس حرف می‌زنیم؛ مدیر، معاونان و معلمان مدرسه هم به این اتاق رفت و آمد دارند و ارتباط بین والدین و مدرسه خیلی بیشتر شده است؛ به‌گونه‌ای که حتی مشکلات مدرسه راحت‌تر شناسایی و حل می‌شود.  

عباسپور با اشاره به ایجاد اتاق گفت‌وگوی اولیا و مربیان در مدارس، گفت: سال گذشته این طرح در ۱۰ درصد مدارس انجام شد که امسال در ۲۰ درصد دیگر مدارس انجام می‌شود البته برخی مناطق اتاق گفت‌وگو را در 30 درصد مدارس خود راه‌اندازی کردند.

وی با بیان اینکه انتشارات پیوند هر ماه یک کتاب منتشر کرده است، ادامه داد: هر سال یک کتاب راهنما را در هفته پیوند در اختیار همه مدارس قرار می‌دهیم و کتاب شرح وظایف آنهاست تا از طریق راهنما، جلسات خود را برگزار کنند چرا که جلسات آنها در هفته پیوند اولیا و مربیان آغاز می‌شود.

* در 97 هزار مدرسه انجمن اولیا و مربیان تشکیل می‌شود

انجمن اولیا و مربیان تقریبا در اکثر مدارس کشور برگزار می‌شود به غیر از مدارسی که تعداد دانش‌آموز زیادی ندارد.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در ۹۷ هزار مدرسه انجمن اولیا و مربیان تشکیل می‌شود اظهار کرد: جمعیت انجمن‌ها از ۵ نفر تا ۱۳ نفر است و بر اساس تعداد جمعیت مدرسه تعیین می‌شود.

وی تعداد اعضای انجمن اولیا و مربیان در مدارس را حدود 700 هزار نفر عنوان کرد و افزود: در مدارس تا ۳۰۰ دانش‌آموز، ۵ نفر به عنوان اعضای انجمن اولیا و مربیان انتخاب می‌شوند و به ازای هر 50 دانش‌آموز، یک نفر اضافه می‌شود و در مدارس دارای 700 دانش‌آموز و بالاتر، 13 نفر به عنوان اعضای انجمن اولیا و مربیان انتخاب می‌شوند که البته 2 نفر هم عضو علی‌البدل هستند.

عباسپور درباره ویژگی‌های فرد عضو شده در انجمن اولیا و مربیان مدرسه، گفت: از جمله شرایطی که مشخص شده برای عضویت در انجمن اولیا و مربیان این است که فرد علاقه‌مند باشد و وقت بگذارد و این از نکات بسیار مهم است. 

* کمک‌های والدین فقط از جنس مالی نیست

یکی از گلایه‌ها که برخی خانواده‌ها از مدارس دارند، اخذ اجباری وجه است؛ خانم نوری مادر یک دانش‌آموز کلاس پنجمی اظهار کرد: با پول دادن به مدرسه مخالف نیستم اما اینکه ما را اجبار می‌کنند که مبلغ تعیین شده توسط آنها را بپردازیم، ناراحت کننده است.

وی ادامه داد: مدرسه فرزندم یک نامه به دست او داده است که به ما بدهد و در این نامه آمده است که باید مبلغ 500 هزار تومان تا پایان سال به مدرسه کمک کنیم؛ معتقدم این مدل کمک گرفتن خیلی بد است.

ساماندهی والدین در 6 کارگروه ساحت‌های تربیتی

این مادر اضافه کرد: برخی والدین واقعا در شرایط اقتصادی مناسبی نیستند و اجبار مدارس، آنها را اذیت می‌کند؛ این اذیت شدن به فرزندان هم منتقل می‌شود که واقعا درست نیست.

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان درباره کمک‌های مردمی و گلایه‌ برخی خانواده‌ها در این خصوص، اظهار کرد: انجمن اولیا و مربیان مدارس دارای 3 کارگروه «اقتصادی و عمرانی»، «آموزشی» و «پرورشی» است و خانواده‌ها بر اساس آن ساماندهی می‌شوند البته امسال بر اساس 6 ساحت تربیتی، 6 کارگروه شامل «تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی»، «تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی»، «تعلیم و تربیت زیستی و بدنی»، «تعلیم و تربیت زیبایی شناختی و هنری»، «تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفه‌ای» و «تعلیم و تربیت علمی و فناورانه» تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه کمک والدین بیش از آنکه مادی باشد، از جنس پرورشی، آموزشی و استفاده از توانمندی‌هاست، افزود: به مدیران اجازه داده شده است که از مشارکت مردم استفاده کنند اما این مشارکت باید داوطلبانه باشد، خارج از زمان ثبت‌نام صورت گیرد و به افراد رسید داده شود.

عباسپور افزود: مدارس موظف هستند کمک‌هایی که می‌گیرند در حساب یکپارچه مدرسه واریز شود و تحت نظارت انجمن اولیا و مربیان باشد.

به گزارش فارس، در این هفته انجمن اولیا و مربیان مدارس شکل می‌گیرد تا تعامل دو جانبه‌ای بین مدارس و خانواده برقرار شود؛ تعاملی که هر چه بیشتر و بهتر باشد، مشکلات بین خانه و مدرسه را کمتر می‌کند اما فرهنگ‌سازی برای حضور خانواده‌ها در برنامه‌های مدرسه نکته‌ای است که باید برای آن برنامه‌ریزی همه‌جانبه شده و بستر آن فراهم شود و البته در این راستا کمک رسانه‌ها نقش بی‌بدیلی خواهد داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول