اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

نان در تنور گرانی!

ستاد تنظیم بازار قیمت‌گذاری نان در شهرستان‌ها را به کارگروه استانی محول کرده است، هر چند برخی از مسؤولان این امر را تکذیب کرده و افزایش گرانی نان را به اما و اگر کشانده‌اند، اما چراغ خاموش این موضوع در حال بررسی است.

نان در تنور گرانی!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، آخرین بار قیمت نان اواخر سال 93 حدود 30 درصد گران شد و از آن زمان تاکنون، تغییری نکرده است، هرچند که شهریورماه سال قبل قیمت نان به صورت جزئی در زنجان تغییر کرد اما این روزها قرار است که قیمت به صورت سراسری تغییر کند.

نانوایان با اشاره به افزایش هزینه تمام‌شده در چند سال اخیر، درخواست افزایش قیمت نان را به دستگاه‌های مسؤول داده‌اند، در همین راستا دوباره زمزمه گرانی نان شنیده می‌‌شود و تنور گرانی نان دوباره داغ شده است.

نانوایان معتقدند با توجه به افزایش حقوق کارگران و حق بیمه آنها، افزایش قیمت آب، برق و گاز، افزایش تورم سایر محصولات و افزایش نرخ اجاره‌بهای واحدهای صنفی در پنج سال گذشته، قیمت نان نیز باید افزایش پیدا کند.

ستاد تنظیم بازار نیز قیمت‌گذاری نان در شهرستان‌ها را به کارگروه استانی محول کرده، به همین دلیل این افزایش قیمت در نقاط مختلف کشور قانونی جلوه داده شده است، از همین رو طی روزهای گذشته در برخی از استان‌های کشور قیمت نان افزایش یافته است و این موضوع در مناطق دیگر به صورت چراغ خاموش در حال پیگیری است.

هر چند برخی از مسؤولان این امر را تکذیب کرده و افزایش گرانی نان را به اما و اگر کشانده و آن را مشروط به رعایت و حصول برخی شرایط می‌دانند اما واقعیت چیز دیگری است و نانوایان به جدیت پیگیر افزایش قیمت‌ها هستند.

فعالان صنعت نان معتقدند اگر نان در سالیان اخیر افزایش حتی چند درصدی داشت، این صنف دچار رکود و بعضا تعطیلی واحدها نمی‌شد، از طرفی دورریز نان نیز کمتر می‌شد، مردم نیز مجبور نبودند به یکباره افزایش چندین درصدی را تحمل کنند.

*افزایش قیمت نان جزئی خواهد بود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه تغییر قیمت نان در استان زنجان در کارگروه آرد و نان به ریاست استاندار زنجان در حال بررسی است، تصریح کرد: در زنجان نیز همچون سایر استان‌ها در حال بررسی موضوع هستیم، ولی فعلا تغییری در قیمت ایجاد نشده است اما اگر افزایشی هم باشد رقم کمی خواهد بود.

وی با بیان اینکه بر اساس مجوز کشوری زنجان نیز می‌توانست قیمت جدید را از اول مهرماه اعمال کند، گفت: اما فعلا در حال بررسی قیمت همچون سایر استان‌ها هستیم، البته باید تغییر قیمت به نحوی باشد که از استان‌های دیگر عقب نیافتیم چون در این صورت قاچاق آرد پیش می‌آید.

فغفوری افزود: البته تغییر قیمت را زمانی که بخش عمده‌ای از استان‌ها انجام دادند اجرایی خواهیم کرد به طوری که واحدها و مردم متضرر نشده و قیمت به نحوی باشد که نانوایان بتوانند دخل و خرج کنند و به خاطر هزینه‌های بالا کیفیت نان و آرد تحت تاثیر قرار نگیرد.

*نظارتی بر کیفیت نان نیست

یکی از شهروندان در این باره به خبرنگار فارس گفت: این که نان باید به قیمت منطقی عرضه شود البته حرف درستی است، منتهی با افزایش قیمت موقتا چند روزی کیفیت نان افزایش یافته و دوباره چانه‌ها آب می‌رود و کیفیت به وضعیت قبلی برمی‌گردد.

احمدی با اشاره به اینکه شهروندان خاطره خوشی از افزایش قیمت نان ندارند، تصریح کرد: متاسفانه نظارت‌ها بسیار پایین است و نانوایان نان را با هر کیفیتی که دوست دارند عرضه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم جدای از قیمت به دنبال کیفیت نان هستند، اضافه کرد: گاها نان‌هایی که خریداری می‌شود، حتی چند ساعت ماندگاری را هم نداشته و سریع طعم خود را از دست داده و کپک می‌زند.

*500 واحد نانوایی مازاد است

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: کارگروه آرد و نان تصمیم‌ گیرنده در ارتباط با گرانی نان است.

کمال الماسی با اشاره به اینکه طی مهرماه جلسه مربوط تشکیل خواهد شد تا آخرین تصمیمات اتخاذ شود، گفت: ما فعلا پیشنهادی نکرده‌ایم و امیدواریم افزایش قیمت معقولانه یعنی نه به ضرر مردم و نه نانوا باشد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت در استان‌های مختلف متفاوت بوده است از طرفی کیفیت نان نیز متفاوت است، تصریح کرد: ما درخواست کرده‌ایم که افزایش قیمت معقولانه باشد که نانوا نیز ضرر نکند.

*نانوایان متضررند

یکی از نانوایان نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: هزینه‌های جاری نانوایی طی چند سال اخیر افزایش یافته است و علت نیز آن است که طی چند سال گذشته همه اقلام و خدمات مشمول تورم شده، ولی نان از این قاعده مستثنی شده است.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های کارگر و سایر هزینه‌های جاری در این مدت افزایش چند 100 درصدی داشته است، افزود: این در حالی است که قیمت نان ثابت مانده و حتی برخی از واحدها به علت عدم توانایی در ادامه کار اقدام به تعطیلی واحد کرده و یا مجوزشان را واگذار کرده‌اند.

وی تصریح کرد: قطعا این افزایش قیمت بر افزایش توان نانواها نیز موثر است و  دغدغه کیفیت نان نخواهیم داشت.

به گزارش فارس، در حال حاضر یک هزار و 500 نانوایی در استان زنجان فعال است که طبق گفته مسؤولان بیش از 500 واحد آن مازاد است و از چندین ماه قبل مجوز صدور واحد نانوایی جدید در زنجان متوقف شده است.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول