اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

فارس من| اعلام آمادگی وزارت امور خارجه برای پیگیری ریزگردها از طریق ترکمنستان

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور از آمادگی این وزارتخانه برای پیگیری مشکل ریزگردها از طریق ترکمنستان خبر داد.

فارس من| اعلام آمادگی وزارت امور خارجه برای پیگیری ریزگردها از طریق ترکمنستان

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، چند سالی است که ریزگردها مهمان ناخوانده آسمان شهرمان شده و شهروندان را نگران کرده است.

مخاطبان خبرگزاری فارس، با ثبت سوژه‌ای با عنوان «تهدید شمال شرق کشور و بی‌توجهی مسؤولان» در سامانه «فارس من»، خواستار پیگیری این دغدغه شدند.

خبرنگار فارس در مشهد، مصاحبه‌اش با معاون پایش و نظارت اداره کل محافظت از محیط زیست خراسان رضوی را با عنوان «تشکیل کمیته‌ای ویژه جهت بررسی اثر بیابان قره قوم بر گرد و غبار خراسان رضوی» منتشر کرد که بر اساس آن گفته شد مسوول پیگیری و کنترل این معضل در خارج از کشور، وزارت امور خارجه است و کاری از دست اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی ساخته نیست.

خبرنگار فارس در دومین گام پیگیری، به سراغ مشاور وزیر امور خارجه و رئیس نمایندگی شمال و شرق کشور رفت و نظر وی را جویا شد.

بحث ورود ریزگردهای قره‌قوم به شهر مشهد باید از طریق متخصصان پیگیری شود

غلام‌عباس ارباب خالص در خصوص پیگیری‌های وزارت امور خارجه در باب ورود ریزگردها از کشور ترکمنستان به خبرنگار ما گفت: موضوع ریزگردها یک بحث تخصصی و فنی است، آنچه سال گذشته از طریق اداره کل محیط‌زیست خراسان رضوی به ما منعکس شد را طی چند جلسه‌ در حوزه معاونت عمرانی استانداری مطرح و پیگیری کردیم.

وی با اشاره به ابهاماتی که در مورد تاثیر گرد و غبار قره‌قوم بر کیفیت هوای مشهد وجود دارد، یادآور شد: فاصله بسیاری که قره‌قوم تا شهر مشهد دارد و از طرف دیگر وجود کوه‌های هزار مسجد که مرزی بین کشور ما و ترکمنستان است را باید در نظر گرفت.

مشاور وزیر امور خارجه و رئیس نمایندگی شمال و شرق کشور اظهار کرد: شهر عشق‌آباد در حاشیه بیابان قره‌قوم است اما در آنجا ریزگردی وجود ندارد! حالا چطور ریزگردها از مشهد سر در می‌آورد من واقعا پاسخش را نمی‌دانم و متخصصان امر باید جواب بدهند.

ارباب خالص تصریح کرد: اگر این ادعا علمی و تحقیقاتی است باید مشخص کند پدیده ریزگردهای قره‌قوم کدام مناطق کشور را تحت‌تاثیر قرار داده است اگر پاسخ این سوال شهرستان سرخس باشد قابل پذیرش است اما در مورد شهر مشهد واقعا جای طرح سوال دارد.

وی تاکید کرد: اما آنچه به ذهن من می‌رسد این مطلب را غیر ممکن می‌داند اما بحث فنی است و باید از طریق کارشناسان امر پیگیری و اظهار نظر شود.

منبع اصلی آلودگی مشهد، دود و سرب وسایل نقلیه است

مشاور وزیر امور خارجه و رئیس نمایندگی شمال و شرق کشور با بیان اینکه منبع اصلی آلودگی که شهر مشهد دارد از آن رنج می‌برد، دود و سربی است که از وسایل نقلیه در سطح شهر به وجود می‌آید، اظهار کرد: آلودگی حاصل از دود و سرب اگزوز خودروها به مراتب از ریزگردها کشنده‌تر است، ریزگرد در یک مقطعی از سال شهر سرخس و نواحی مرزی آنجا را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و در هرات نیز بادهای ۱۲۰ روزه را داریم اما وجود تاثیرات حاصل از این دو منبع در شهر مشهد را نمی‌دانم، مدعیان باید آن را اثبات کنند.

ارباب خالص در بخش دیگر سخنانش به پیگیری‌های انجام شده در این خصوص از طرف نمایندگی وزارت امور خارجه در شرق کشور اشاره کرد و گفت: ما تمام مکاتبات را به وزارت امور خارجه انجام دادیم، در وزارت امور خارجه واحدی تحت عنوان محیط‌ زیست پایدار وجود دارد که در آنجا همکاری‌های بین‌المللی در حوزه محیط‌زیستی را آنها از طریق ارتباطات دو جانبه و یا چند جانبه با خارج از کشور انجام می‌دهند.

وی افزود: اگر قرار است در خصوص ریزگردها با منبع خارجی اقدامی شود باید محیط‌ زیست استان از طریق سازمان محیط‌ زیست کشور اقدام کند تا اگر این سازمان احساس نیاز کرد در سطح ملی آن را پیگیری کند.

مشاور وزیر امور خارجه و رئیس نمایندگی شمال و شرق کشور با بیان اینکه در جلسات مختلف ما پیگیری کردیم و مکاتبات را از اینجا با وزارت امور خارجه در تهران انجام دادیم، تصریح کرد: ما از اداره محیط‌ زیست استان خواستیم از طریق سازمان محیط‌ زیست کشور این موضوع را پیگیری کنند چرا که در این سازمان از طریق بخش روابط بین‌الملل خود در حوزه بین‌المللی یک سری کنوانسیون‌ها دارند و در آن عضو هستند.

ارباب خالص در توضیح جزئیات طرح این موضوع توضیح داد: در واقع این موضوع باید به عنوان یک موضوع ملی، به طور رسمی باید رئیس سازمان محیط‌ زیست کشور و یا معاونانش این موضوع را در قالب نامه با ذکر توضیحات لازم به وزارت امور خارجه کشور ارائه دهند تا ما این موضوع را با دوستانمان در ترکمنستان عنوان کنیم.

وی ادامه داد: بعد از طرح این موضوع به کشور ترکمنستان، دو حالت وجود دارد یا آنها پیشنهاد می‌دهند برای حضور طرف ایرانی در خصوص پیگیری این مسئله در ترکمنستان و یا ما از آنها دعوت می‌کنیم تا با حضور در ایران یک نشست کارشناسانه درباره این موضوع برگزار شود تا با تبادل اطلاعات بین دو طرف به نتیجه لازم برسند.

آمادگی وزارت امورخارجه برای پیگیری موضوع ریزگردها از طریق ترکمنستان

مشاور وزیر امور خارجه و رئیس نمایندگی شمال و شرق کشور از طرح این موضوع توسط محیط‌ زیست خراسان رضوی با سازمان محیط‌ زیست کشور و پیگیری آنها با وزارت امور خارجه در تهران اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: من نمیدانم این از طرف سازمان محیط‌ زیست تا به کجا پیگیری شده اما ما در وزارت خارجه این آمادگی را داریم بعد از طرح این موضوع از طرف سازمان محیط‌زیست کشور با طرف ترکمنستانی موضوع را عنوان کنیم.

ارباب خالص بیان کرد: پیشنهاد ما این بود این موضوع را در دستور کار کمیسیون اقتصادی دو کشور قرار دهیم چرا که ما هر سال با کشور‌های مختلف طی این کمیسیون‌های اقتصادی یک یادداشت تفاهم امضا می‌کنیم.

وی توضیح داد: در این یادداشت تفاهمی که بین دو کشور امضا می‌شود اقدامات و مشکلات و پیشنهادات در حوزه اقتصاد همراه با موضوعات مختلفی همچون علمی، فرهنگی و گردشگری و امثالهم که نقشش کار اقتصادی است و برمی‌گردد به همکاری‌های اجرایی در آن یادداشت تفاهم قید و امضا می‌شود.

مشاور وزیر امور خارجه و رئیس نمایندگی شمال و شرق کشور با بیان اینکه می‌توان موضوعات محیط‌زیستی را نیز پیرو آن پیگیری کرد، به کمیته مقدماتی امسال برای امضا این تفاهم‌نامه در عشق‌آباد ترکمنستان اشاره کرد و افزود: در سفر هفته آتی وزیر راه به ترکمنستان این سند به امضا دو طرف خواهد رسید، ما به سازمان محیط زیست گفتیم مواردتان را از طریق تهران عنوان کنید و آن‌ها را در این یادداشت تفاهم همکاری بیاورید.

ارباب خالص در خصوص این اطلاع‌رسانی متذکر شد: من اطلاعی ندارم از اینکه آورده شده یا خیر البته در این تفاهم‌نامه به همکاری‌های محیط‌زیستی اشاره شده اما بحث ریزگردها باید به طور خاص در آن عنوان و پیگیری شود.

وی گفت: هنوز ما در این خصوص اقدامی نکردیم تا زمانی که بحث‌های علمی و تخصصی با سازمان‌های ذیربط که در واقع بخش روابط بین الملل سازمان محیط‌زیست کشور متولی این کار است آنها باید پیگیری کنند.

=======================

گزارش: میثاق اشرافیان

=======================

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول