اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

فارس من| تشکیل کمیته‌ای ویژه جهت بررسی اثر بیابان قره قوم بر گرد و غبار خراسان رضوی

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت از محیط‌زیست خراسان رضوی گفت: برای حل معضل گرد و غبار، کمیته فنی تشکیل دادیم و در جلسات به بررسی تاثیر کانون‌های گرد و غبار که در اثر اقدامات نسنجیده، در حال تشدید است، پرداختیم و یک سال قبل نتایج را در اختیار نمایندگی وزارت امور خارجه در شرق کشور گذاشتیم.

فارس من| تشکیل کمیته‌ای ویژه جهت بررسی اثر بیابان قره قوم بر گرد و غبار خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مخاطبان خبرگزاری فارس، سوژه‌ای با عنوان «تهدید شمال شرق کشور و بی‌توجهی مسؤولان» را در سامانه «فارس من» ثبت کرده و خواستار پیگیری آن شدند.

محمد عرفانی در این رابطه و در خصوص منشاء خارجی ریزگردها به خبرنگار فارس گفت: این منشاء متأثر از سه نقطه است، یکی از این سه منشاء دشت قره‌قوم ترکمنستان بوده که به خاطر اختلاف فشار‌هایی که به وجود می‌آید منتج به حرکت گرد‌و‌غبار حاصل از آن به سمت ایران و شهر مشهد می‌شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت از محیط‌ زیست خراسان رضوی بیابان قره‌قوم ترکمنستان و دشت‌ها و بیابان‌های کویری هرات را دو علت عمده پیدایش گردوغبار در خراسان رضوی برشمرد و تصریح کرد: دریاچه آرال سومین منشاء این مشکل است.

وی با بیان اینکه برای حل این معضل، در سه مرحله مکاتبه کردیم و کمیته فنی گردوغبار را تشکیل دادیم، افزود: در جلسات این کمیته به بررسی تأثیرات کانون‌های گرد و غبار که در اثر اقدامات نسنجیده، در حال تشدید هستند، پرداختیم.

عرفانی در توضیح اقدامات دیپلماسی صورت گرفته جهت کنترل پدیده ریزگرد‌هایی که از سمت بیابان قره قوم ترکمنستان وارد مرز‌های شمال شرقی کشور و استان خراسان رضوی می‌شوند، اظهار کرد: نمایندگی وزارت امور خارجه در شرق کشور، اطلاعات و مستنداتی در رابطه با آلودگی و ریزگردهای حاصل از بیابان قره قوم خواستند و ما نیز بر حسب وظیفه بخشی از اطلاعات را از اداره هواشناسی استان و بخش دیگر را از اداره منابع طبیعی گرفتیم و به نمایندگی وزارت امور خارجه ارسال کردیم.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت از محیط‌ زیست خراسان رضوی با بیان اینکه مستندات باید علمی و موثق باشد، متذکر شد: در سلسله نشست‌هایی که در گروه‌های تخصصی دانشگاه فردوسی داشتیم بر اساس تصاویر ماهواره‌‌ای اطلاعاتی مبنی بر گرد‌وغبار حاصل از کشور ترکمنستان ارائه شد که ما تمام این مستندات را سال گذشته به وزارت امور خارجه تحویل دادیم تا با رایزنی‌های دیپلماسی خود این پدیده نامیمون را تا حدودی کنترل کنند.

وی با تایید این نکته که مطالبه‌گری مردم در خصوص کنترل وضعیت آلودگی هوا به حق است، خاطر نشان کرد: این سه منبع بزرگ پیدایش ریز‌گردها، مهمان ناخوانده هوای مشهد از خارج کشور است که باید دستگاه دیپلماسی ما در شرق کشور به استناد مستندات حاضر که منجر به تهدید سلامتی مردم و خسارت‌های اجتماعی و بهداشتی می‌شود و با رایزنی‌های خود با دو کشور ترکمنستان و افغانستان به طور جدی برای پیدا کردن راه‌حل مناسب جهت کنترل ورود گرد و غبار به کشورمان در سطح بین‌المللی وارد عمل شود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول