اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

تخصیص ۲ میلیون یورو به جاده ماهیرود- فراه/ تلاش برای زدودن چهره محرومیت از شهر دُرح

استاندار خراسان‌جنوبی از تخصیص دو میلیون یورو به پروژه راه مرز ماهیرود به فراه خبر داد و گفت: برای تکمیل پروژه بیرجند- قاین 130 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که روز گذشته مصوب شد این اعتبار در قالب یک کنسرسیوم با مشارکت بانک مسکن از طریق چند بانک دیگر تأمین شود.

تخصیص ۲ میلیون یورو به جاده ماهیرود- فراه/ تلاش برای زدودن چهره محرومیت از شهر دُرح

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمدصادق معتمدیان عصر امروز در نشست خبری به‌منظور تشریح دستاوردهای سفر معاون اول رئیس جمهور به خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: همایش ملی «روز روستا و عشایر» برای اولین‌بار در خارج از تهران به میزبانی خراسان‌جنوبی برگزار شد که دستاوردهای خوبی برای خراسان‌جنوبی داشت.

وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون اقدامات خوبی در حوزه زیرساختی و عمرانی در مناطق روستایی و عشایری کشور و استان انجام شده، بیان داشت: رویکرد دولت نیز به‌سمت مناطق محروم، روستایی و عشایری است که نسبت به شهرها از امکانات کمتری برخوردار هستند.

اشتغال روستایی؛ مهم‌ترین اولویت دولت

استاندار خراسان‌جنوبی حوزه اشتغال روستایی را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت ذکر کرد و افزود: با وجود اینکه کارهای فراوانی در روستاها انجام می‌شود اما باز هم شاهد مهاجرت روستائیان هستیم و متأسفانه خراسان‌جنوبی جزو استان‌هایی است که بیشترین مهاجرت روستائیان را دارد.

معتمدیان به بحث انتخاب دستگاه‌های معین غیردولتی برای خدمت‌رسانی به مناطق محروم استان اشاره کرد و توضیح داد: در این راستا چهار شهرستان مرزی و محروم استان را انتخاب کردیم تا بتوانیم وضعیت آن‌ها را در بحث زیرساخت‌های توسعه‌ای و اشتغال بهبود ببخشیم.

وی ادامه داد: به‌دنبال این هستیم تا برای سایر مناطق محروم استان مانند سه‌قلعه و عشق‌آباد بتوانیم یک متولی بیابیم تا در جهت محرومیت‌زدایی این مناطق فعالیت داشته باشندو شاهد اجرای پروژه‌های عمرانی در این مناطق باشیم.

استاندار خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه بالغ بر 40 دستگاه متولی محرومیت‌زدایی در کشور هستند که در خراسان‌جنوبی 20 دستگاه در این زمینه فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: برای چهار شهرستان محروم دستگاه‌های معینی را برای توسعه آن مشخص کردیم که طبق زمان‌بندی مشخص باید آن را انجام دهند.

تلاش برای رفع محرومیت از چهره شهر درح

معتمدیان بیان داشت: درح یکی از محروم‌ترین شهرهای خراسان‌جنوبی است که در زمینه رفع این محرومیت‌ها چهار دستگاه به‌عنوان متولیان اصلی در خصوص محرومیت‌زدایی در این شهر برای کمک به زیرساخت‌های آن فعالیت خواهند کرد.

وی با اشاره به احداث مجتمع آموزشی در شهر درح، تبیین کرد: این مجتمع شبانه‌روزی که روز گذشته کلنگ‌زنی شد در پنج هزار و 700 متر مربع ساخته می‌شود که طبق قول مسؤولان امر این مجتمع آموزشی طی 18 ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

استاندار خراسان‌جنوبی کم‌آبی را مهم‌ترین چالش شرق کشور اعلام کرد و بیان داشت: برخی از روستاهای استان تنها چند ساعت می‌توانند از آب قابل شرب استفاده کنند و برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی یکی از علت‌های تشدید خشکسالی در این منطقه است.

ایجاد مجتمع‌های آبرسانی راهی برای تأمین منابع آبی

معتمدیان ایجاد مجتمع‌های آبرسانی را یکی از راه‌های تأمین منابع آبی استان ذکر کرد و افزود: در این راستا عملیات اجرایی 39 مجتمع آبرسانی در استان طی سال‌های گذشته آغاز شد که تاکنون 40 درصد پیشرفت داشته و برای تکمیل این مجتمع‌ها به اعتباری بالغ بر 500 میلیارد تومان نیازمند هستیم.

وی ادامه داد: در این زمینه به‌دنبال استفاده از ماده 56 قانون برنامه‌ریزی و بودجه رفتیم و در نتیجه با رایزنی‌هایی که با بانک‌های کشور داشتیم به توافق رسیدیم که مبلغ 300 میلیارد تومان به پروژه‌های آبرسانی خراسان‌جنوبی تخصیص دهند.

امضای تفاهم‌نامه 4800 میلیاردی برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه همچنین 100 میلیارد تومان آورده دولت و 60 میلیارد تومان سهم استانی است، اضافه کرد: طی تفاهم‌نامه منعقد شده در روز گذشته چهار هزار و 600 میلیارد ریال برای بحث آب استان تأمین شد که تا پایان دولت دوازدهم شاهد تکمیل همه مجتمع‌های آبرسانی در خراسان‌جنوبی خواهیم بود.

معتمدیان با اشاره به اینکه در سند توسعه شرق کشور به کریدور شمال به جنوب کشور هم ذکر شده، افزود: اتصال کریدور چابهار به سرخس یکی از مهم‌ترین پروژه‌های توسعه شرق کشور است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه معادن مهمی در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی است قطعا راه‌آهن می‌تواند تحول بزرگی را در این استان‌ها ایجاد کند.

استاندار خراسان‌جنوبی توضیح داد: در خراسان‌جنوبی هیچ‌گونه عملیات اجرایی در راستای کریدور چابهار به سرخس اجرا نشده بود و تلاش کردیم تا بیرجند را به گناباد متصل و در قالب کنسرسیوم بخش خصوصی به دولت ارائه کردیم و معین شد که بخش خصوصی 70 درصد، دولت 10 درصد و کنسرسیوم 10 درصد از منابع آن را تأمین کند.

راه‌آهن بیرجند- گناباد؛ نیازمند اعتبار 3700 میلیاردی

معتمدیان با اعلام اینکه سه هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه اتصال بیرجند به گناباد نیاز است، بیان داشت: این پروژه 271 کیلومتر است برای اینکه زمان را از دست ندهیم قطعه 16 را به طول 32 کیلومتر کلنگ‌زنی کردیم و صفر تا صد پروژه مشخص و هیچ موضوعی بلاتکلیف نیست.

وی با اشاره به بحث پوشش بیمه‌ای روستائیان و عشایر، خاطرنشان کرد: این افراد می‌توانند در هشت سطح به صندوق بیمه مراجعه و این بیمه شامل بیمه‌های فوت، بازنشستگی و از کارافتادگی است و در خراسان‌جنوبی همه سرپرست‌های خانوار روستایی و عشایر می‌توانند با پرداخت یک سوم از هزینه‌ها تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

خراسان‌جنوبی؛ پیش‌رو در تصویب سند سازگاری با کم‌آبی

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به تصویب سند سازگاری با کم‌آبی، مطرح کرد: اولین استانی که سند سازگانی با کم‌آبی را به تصویب رساند خراسان‌جنوبی است و جهت‌گیری ما تغییر پیدا کرده که ادبیات مشترک بین متولیان آب ایجاد شد و برای افق 1425 تکلیف سند آبی ما مشخص شده که 100 میلیون مترمکعب از همین سند سازگاری آب تأمین می‌شود.

معتمدیان تبیین کرد: در سند سازگاری با کم‌آبی به بحث روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها اشاره شده و در این استان از قبل کارهای خوبی را آغاز کردیم و تا پایان سال جاری در این زمینه 60 میلیارد تومان اعتبار به خراسان‌جنوبی تخصیص و عملیات کلنگ‌زنی 100 سازه خاکی را در استان آغاز کردیم.

وی توسعه کشت گلخانه‌ای را از دیگر برنامه‌های پیش‌رو عنوان کرد و گفت: ظرفیت گلخانه‌ای بسیاری در این استان وجود دارد و این موضوع به ما برنامه می‌دهد که چه وظایفی را انجام دهیم و به دنبال این هستیم تا یک هزار هکتار کشت گلخانه‌ای در استان انجام شود.

استاندار خراسان‌جنوبی تصریح کرد: برای احیای قنوات استان امسال 14 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و همچنین برای احیای سیستم‌های نوین آبیاری خراسان‌جنوبی نیز اعتباری بالغ بر 120 میلیارد تومان تخصیص داده خواهد شد.

آخرین وضعیت اعتباری پروژه بیرجند- قاین

معتمدیان به تشریح آخرین وضعیت اعتباری پروژه بیرجند- قاین پرداخت و بیان داشت: برای تکمیل این پروژه 130 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و روز گذشته مصوب شد که این اعتبار در قالب یک کنسرسیوم با مشارکت بانک مسکن از طریق چند بانک دیگر تأمین شود.

وی ادامه داد: 50 میلیارد تومان تا مرحله انعقاد قرارداد پیش رفته و 80 میلیارد تومان دیگر نیز بانک مسکن با عضویت چند بانک دیگر تأمین منابع خواهد کرد.

تخصیص ۲ میلیون یورو به جاده ماهیرود- فراه

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به آخرین وضعیت اعتباری تکمیل پروژه راه مرز ماهیرود به فراه از تخصیص دو میلیون یورو به جاده ماهیرود- فراه خبر داد و تبیین کرد: این پروژه 120 کیلومتر طول دارد که 64 کیلومتر آن تکمیل شده و برای 30 کیلومتر دیگر اعتبار دریافت کردیم و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

معتمدیان با بیان اینکه بحث خرید توافقی محصولات استراتژیک استان را دنبال می‌کنیم، افزود: محصولات مهم استان مانند زرشک و زعفران خام‌فروشی می‌شوند و عمده سود ارزش افزوده این محصولات به جیب واسطه‌ها می‌رود که در این راستا می‌خواهیم از خام‌فروشی این محصولات جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/69039/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول