اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

سود ۸۰ هزار تومانی دلال‌ها از هر کیلو زرشک

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه این استان خراسان‌جنوبی قطب تولید زرشک است اما از خام‌فروشی این محصول رنج می‌برد، گفت: در حال حاضر نرخ فروش زرشک در بازار مصرف ۹۰ هزار تومان بوده اما نرخ خرید در فضای دلالی به ۱۰ هزار تومان نمی‌رسد.

سود ۸۰ هزار تومانی دلال‌ها از هر کیلو زرشک

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، ششمین همایش ملی روز روستا و عشایر عصر امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، وزیر ورزش و جوانان، جمعی از رؤسای دستگاه های اجرایی کشور، تعدادی از استانداران و فرمانداران و نمایندگان روستایی و عشایر استان‌های کشور، تعدادی از مدیران عامل بانک‌ها و مؤسسات مالی کشور و مسؤولان استانی در مرکز استان خراسان‌جنوبی شهر بیرجند برگزار شد.

در این همایش دو هزار و 480 طرح ملی روستایی و عشایر به‌صورت همزمان در سراسر کشور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و هشت تفاهم‌نامه برای توسعه مناطق روستایی و عشایر کشور به امضاء می‌رسد که چهار تفاهم مختص خراسان‌جنوبی است.

ایجاد 140 هزار فرصت شغلی برای روستائیان

محمد امید معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور بزرگترین کار دولت را تثبیت روستاها، بازگشت مردم به روستاها و ایجاد اشتغال بوده ذکر کرد و گفت: در این دولت بیش از 140 هزار فرصت شغلی برای روستائیان ایجاد شده است.

وی بیان داشت: در مکاتبه‌ای که معاون اول رئیس جمهور با رهبر انقلاب داشت 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی و عشایر در اختیار سازمان‌های مختلف کشور قرار گرفت.

معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور با بیان اینکه سهم اشتغال روستائیان از اشتغال کشور در سال 96، سه تا پنج درصد بود که در سال 97 به بالای 25 درصد افزایش یافت، اضافه کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی تا قبل از دولت کنونی 200 مورد بود که هم‌اکنون به دو هزار و 500 واحد بوم‌گردی رسیده است.

امید با بیان اینکه در سطح کشور 62 هزار روستا و آبادی داریم که 39 هزار روستا بالای 20 خانوار هستند، گفت: در مجموع از جمعیت 21 میلیونی روستاها، 20 میلیون نفر در روستاهای بالای 20 خانوار و کمتر از پنج درصد در روستاهای زیر 20 خانوار پراکنده هستند.

بهره‌مندی 95 درصد جمعیت روستایی از خدمات دولت

وی با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد جمعیت روستاهای بالای 20 خانوار از خدمات دولت بهره‌مند می‌شوند، تصریح کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم در بعضی از بخش‌ها خدمات بیش از 90 و 95 درصد است و هم‌اکنون برق‌رسانی به روستاهای بالای 10 خانوار هدف‌گذاری شده‌است.

معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور مطرح کرد: در حوزه گازرسانی دولت نیز خدمات خوبی داشته و خدمات رشد قابل توجهی داشته به نحوی که گازرسانی به روستاها به بالای 82 درصد در کل کشور رسیده و تا پایان دولت تمامی روستاهای بالای 20 خانوار از این نعمت برخوردار می‌شوند.

محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان‌جنوبی نیز با بیان اینکه در زمینه توسعه زیرساخت‌های روستاها تاکنون اقدامات خوبی انجام شده، گفت: با برنامه‌ها و اقداماتی که تاکنون اجرا شده، زیرساخت‌های روستاها توسعه یافته و روستاهای کشور از محرومیت مطلق درآورده شده است.

مؤلفه‌های توسعه روستایی در خراسان‌جنوبی

وی توسعه و تکمیل زنجیره‌های اقتصادی، کارآفرینی اجتماعی و توانمندسازی کارآفرینان محلی روستایی، جلوگیری از خام‌فروشی، نوسازی و تحول ساختاری در تعاونی‌های روستایی و احیای سنت‌های اصیل روستایی را از مؤلفه‌های توسعه روستایی در خراسان‌جنوبی ذکر کرد.

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اهمیت و لزوم بازگشت نیروی کار روستایی، تبیین کرد: اشتغال و کارآفرینی روستائیان در صدر مسائل نرم‌افزاری است و چنانچه برای برگشت نیروهای کار و جمعیت روستایی، برنامه‌ریزی نشود سیاست‌های دیگر ابتر خواهد ماند.
معتمدیان از خالی از سکنه‌شدن یک هزار و 700 آبادی در استان خراسان‌جنوبی، مطرح کرد: مبارزه با خام‌فروشی محصولات مهم‌ترین مؤلفه تثبیت جمعیت روستایی است.

رنج زرشک‌کاران از خام‌فروشی

وی متذکر شد: باید برای بازگشت خانوارهای روستایی، بازگشت نیروی کار به روستاها و بهبود وضعیت معیشت روستائیان توجه ویژه‌ای شود که اختصاص سهمیه سوخت به مرزنشینان از برنامه‌های ویژه در این خصوص است.

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه این استان خراسان‌جنوبی قطب تولید زرشک است اما از خام‌فروشی این محصول رنج می‌برد، تبیین کرد: در حال حاضر نرخ فروش زرشک در بازار مصرف ۹۰ هزار تومان بوده اما نرخ خرید در فضای دلالی به ۱۰ هزار تومان نمی‌رسد.

معتمدیان توسعه روستایی در چهار شهرستان مرزی، استفاده از منابع درآمد فروش سوخت مرزنشینی و شکل‌دهی مشاغل جایگزین در روستاهای فاقد آب کشاورزی، ایجاد کارگاه‌های کوچک معدنی به نفع روستائیان بومی، رونق گردشگری و اجرا و پیاده‌سازی روستای دانایی محور در سطح دهستان‌ها را از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای اشتغال و کارآفرینی روستایی عنوان کرد.

انتهای پیام/69039/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول