اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

مسؤولان برای ماندگاری مسافران در سمنان تلاش کنند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: گام نخست مدیران و مسؤولان مرتبط با حوزه گردشگری باید افزایش میزان ماندگاری مسافران در این استان باشد.

مسؤولان برای ماندگاری مسافران در سمنان تلاش کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حبیب‌الله خجسته‌پور عصر امروز در همایش روز جهانی گردشگری در تالار دانش دانشگاه سمنان اظهار کرد: خوشحالیم که در جمع ما دانشجویان علاقه‌مند به حوزه گردشگری حاضر هستند و با حضور خود نشان دادند که مسیر تقویت حوزه گردشگری مسیری با چشم‌انداز روشن است و باید از ظرفیت این آینده‌سازان به نحو مطلوب بهره کافی و وافی را ببریم.

وی افزود: از گردشگری به‌عنوان صنعت نام می‌برند، وقتی گردشگری حالت صنعتی به خود می‌گیرد؛ یعنی آنکه نباید صرفاً به دیده تفریحی و گذران اوقات فراغت بدان نگریست؛ بلکه باید تمام جوانب را در جهت رونق این صنعت به کار گرفت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان ادامه داد: اگر قرار است، گردشگری به‌عنوان صنعت معرفی شود و به اقتصاد و معیشت کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، خدمت کند، نیاز است تا لوازم کار فراهم شود و باید همه ما آمادگی لازم را برای این امر داشته باشیم.

خجسته‌پور اضافه کرد: گردشگری یک صنعت سخت توأم با سختی و فرسایش و مانند دیگر صنایع که بعضاً روح و جسم مجریان خود را دچار فرسایش می‌کند، نیست؛ بلکه صنعتی است که در کنار خدمت به اقتصاد و معیشت مردم، مؤلفه‌های فرهنگی را نیز در بطن خود دارد.

وی با بیان اینکه گردشگری صنعتی است که در دل خود شادی و نشاط و انتقال ارزش‌ها و فرهنگ‌ها را جای داده است، افزود: صنعت گردشگری هم می‌تواند فرهنگی را از کشوری به کشور دیگر و یا از استانی به استان دیگر و از اقلیمی به اقلیم دیگر تبادل کند و هم می‌تواند ارزش‌های فرهنگی را از دل تاریخ بیرون آورده و در معرض دیدگان افراد حاضر قرار دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان عنوان کرد: وقتی گردشگر از آثار تاریخی بازدید می‌کند و با بخشی از تاریخ و تمدن و فرهنگ این مرز و بوم آشنا می‌شود، یعنی انتقال ارزش‌ها و فرهنگ‌ها از دل تاریخ بیرون کشیده شده و در معرض دیدگان افراد معاصر قرار می‌گیرد.‌

خجسته‌پور تصریح کرد: وقتی افراد از استانی به استان دیگر و یا از کشوری به کشور دیگر سفر می‌کنند و با آداب و رسوم مردم آشنا می‌شوند و فرهنگ‌ها را مطالعه می‌کنند؛ یعنی به‌صورت طولی در همین عصر و زمان با فرهنگ‌های دیگر آشنا می‌شوند.

آموزش شیوه برخورد و انتقال مفاهیم فرهنگی برای جذب گردشگر

وی با بیان اینکه گردشگری، صنعتی است که ویژگی‌های خاص دارد و می‌طلبد تا همه ما در این خصوص آموزش‌های لازم را فرا بگیریم، اظهار کرد: باید تلاش کرد تا شیوه برخورد، دعوت و انتقال مفاهیم فرهنگی در هر حوزه و منطقه آموزش داده شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان بیان کرد: اگر مثلثی برای دعوت و پذیرش گردشگر در نظر بگیرم، اضلاع این مثلث عبارت‌اند از ارکان و دستگاه‌های اجرایی و حکومتی، فعالان بخش خصوصی و حوزه صنعت گردشگری و در این بین قاعده و ضلع اصلی عامه مردم و کسانی هستند که هر روز در کوچه و خیابان، منازل و در محیط کسب و کار خود با گردشگران در ارتباط هستند و همه این سه ضلع در سطح متناسب با خود نیازمند آموزش هستند.

خجسته‌پور عنوان کرد: کسانی که به‌عنوان خادمان این صنعت در بخش خصوصی، در تورهای گردشگری، در هتل‌داری، بوم‌گردی‌ها، تورلیدرها و سایر حوزه‌های مربوط به گردشگری فعالیت می‌کنند، نیازمند آموزش تخصصی در این حوزه هستند.

وی با بیان اینکه وقتی گردشگر وارد فضای گردشگری و تفریحی می‌شود، در معرض محیط انسانی قرار گرفته و ارتباط انسانی برقرار می‌کند، گفت: همه آحاد جامعه و مردم باید شیوه درست رفتار با گردشگران را آموزش ببینند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان تأکید کرد: گردشگر صرفاً در اختیار تورلیدرها و در محل‌های اقامتی، ثابت نیست؛ بلکه در خیابان‌ها تردد، در بازار خرید، از وسایل نقلیه عمومی استفاده و با مردم بومی و محلی ارتباط مستقیم انسانی برقرار می‌کند، بنابراین آحاد مردم باید آموزش عمومی در زمینه گردشگری و رفتار با گردشگر را فرا بگیرند.‌

خجسته‌پور با بیان اینکه ضلع سوم مثلت گردشگری، دستگاه‌های حکومتی هستند و مدیران دستگاه‌ها باید بر حوزه گردشگری اشراف کامل داشته باشد، افزود: متولی استقبال از گردشگری، صرفاً ادارات کل دستگاه‌های استانی مرتبط هستند و در این راستا همه مدیران و مسؤولان دستگاه‌های اجرایی نیز باید آموزش ببینند.

وی گفت: وقتی استاندار سمنان یکی از هشت اولویت مهم خود را در توسعه استان، گردشگری اعلام می‌کند، باید همه مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز در این زمینه آموزش ببینند و در این بین باید سطح آموزش نیز تعریف شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با بیان اینکه آموزش مدیران نه تخصصی است و نه عمومی؛ بلکه آموزش مدیران باید متناسب با سطح و جایگاه اداری آنان باشد، اضافه کرد: اگر بخش خصوصی، مردم و مدیران دستگاه‌های اجرایی آموزش‌ ببینند و شاهد تعامل این بخش‌ها با هم باشیم، قطعاً شاهد رونق صنعت گردشگری نیز خواهیم بود.

خجسته‌پور تصریح کرد: گردشگران با انگیزه‌های مختلفی به سفر می‌پردازند، برخی طبیعت‌گردند و به دنبال دیدن تفاوت‌های طبیعت هستند، برخی گردشگران حوزه‌های تاریخی هستند تا با غنای تاریخ این‌ مملکت آشنا شوند؛ عده‌ای هم به دنبال گردشگری مذهبی هستند و گردشگری مذهبی را توسعه می‌بخشند و برخی نیز دنبال میراث معنوی و به دنبال کنکاش این میراث هستند و خدا را شاکریم که در استانی خدمت می‌کنیم که همه این ویژگی‌ها را توأمان و با هم دارد.

مشاهده جنگل و مناطق بکر کویری در استان سمنان

وی با بیان اینکه گردشگران طبیعت‌گرد با حضور در استان سمنان می‌توانند هم جنگل را مشاهده و هم مناطق بکر کویری را ملاحظه کنند، ادامه داد: اگر گردشگران به دنبال میراث برجای مانده از تاریخ‌ هستند، آثار به جای مانده از گذشتگان و وجود کاروانسراهای چند صد ساله در این استان می‌تواند این هدف را محقق کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان عنوان کرد: وجود آستان مقدس امام‌زادگان واجب‌تعظیم و معبر جاده‌ای از تهران به مشهد سبب شده است تا توجه گردشگران مذهبی به این استان جلب شود.‌

خجسته‌پور با بیان اینکه اگر گردشگران به دنبال میراث معنوی هستند، استان سمنان موطن شیخ ابوالحسن خرقانی، بایزید بسطامی و شیخ علاءالدوله سمنانی است، افزود: اگر گردشگران به دنبال آشنایی با فرهنگ فولکلور هستند، زندگی عشایر ایل سنگسر را می‌توان به‌عنوان یکی از مصادیق بارز این هدف نام برد که در ماه آینده نیز جشنواره ملی ایل سنگسر در شهرستان مهدی‌شهر برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه گام نخست مدیران و مسؤولان مرتبط با حوزه گردشگری باید افزایش میزان ماندگاری مسافران در استان سمنان باشد.، خاطرنشان کرد: هیچ اقدام بزرگی در هیچ جای دنیا محقق نخواهد شد؛ مگر آنکه دارای پشتوانه علمی و تحقیقاتی باشد.

انتهای پیام/2568/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول