اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

سایه تحریم‌ها و ایران‌هراسی بر سر گردشگری کشور/ رشد 30 درصدی ورود گردشگران به کشور

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه شرایط بین‌المللی و تبلیغات دشمنان علیه کشور سبب ایجاد تردید در اذهان بین‌المللی برای سفر به ایران شده است، گفت: با این وجود، ورود گردشگران به کشور 30 درصد رشد یافت.

سایه تحریم‌ها و ایران‌هراسی بر سر گردشگری کشور/ رشد 30 درصدی ورود گردشگران به کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، ولی تیموری بعدازظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن جلسات دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان اظهار کرد: شرایط بین‌المللی کشور ما در حال حاضر به‌گونه‌ای است که هوشمندانه‌ترین تحریم‌ها به سمت حوزه گردشگری وجود دارد.

وی پروازهای بین‌المللی مستقیم را یکی از فاکتورهای بسیار مهم در صنعت گردشگری دانست و افزود: به دنبال شرایطی که بعد از خروج ایران از برجام به وجود آمد، از یک طرف شایعات و تبلیغات منفی و مغرضانه دشمنان علیه کشورمان در قالب پروژه‌ای به نام ایران‌هراسی و ایجاد تردید در اذهان بین‌المللی برای سفر به ایران از طرف دیگر، باعث از دست رفتن اکثر قریب به اتفاق پروازهای مستقیم بین‌المللی شده است.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به تحریم‌های هوشمندانه طی یک سال اخیر و سخنرانی‌های پنج نفر از سفیران کشورهای مختلف در خصوص فرستادن تورهای گردشگری به ایران، تصریح کرد: این سفیران در سخنانشان اظهار کرده‌اند که آمریکا آنها را تهدید کرده است که اگر می‌خواهند در بازار ایران کار کنند، باید دور بازار آمریکا را خط بکشند.

تیموری با بیان اینکه حوزه گردشگری جایگاه بالایی در زمینه اقتصادی کشورها دارد و از سویی دیگر یک صنعت ترسو است، افزود: از دیگر ترفندهای دشمنان برای منزوی کردن ایران در زمینه بین‌المللی، ایجاد تشنج و ناامن جلوه دادن منطقه خلیج فارس و مسیر پروازهای هوایی این منطقه است که این امر در ناامن جلوه دادن مقصد سفر و در نتیجه، ریزش بخشی از گردشگران کشور تأثیر زیادی داشت.

ورود بیش از 4 میلیون گردشگر به کشور در سال جاری 

وی ادامه داد: با وجود شرایط تحریم و سیاست‌های کینه‌توزانه دشمنان، سال گذشته هفت میلیون و 800 هزار نفر گردشگر و در پنج ماه نخست سال جاری چهار میلیون و 100 هزار نفر گردشگر به کشور آمده‌اند که میزان گردشگران در سال گذشته نسبت به سال 96 با 50 درصد رشد و در پنج ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، 30 درصد رشد داشته و میزان گردشگران خروجی هم تقریباً با گردشگران ورودی برابر است.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه بیشترین تبادلات گردشگری در عرصه جهانی در مناطق و کشورهای هم‌جوار اتفاق می‌افتد، گفت: ضریب اقامت گردشگران در کشور حدود 9.4 شب و میزان متوسط هزینه‌کرد یک گردشگر در پایان سال 2018 در منطقه‌ای که ما قرار گرفته‌ایم با احتساب بسته ترکیبی از جمله زیارت، سیاحت، درمان و ... حدود یک‌هزار و 490 دلار است.

تیموری ضمن رضایت از وضع موجود سفر در کشور، اظهار کرد: سیاست سازمان در گردشگری داخلی ساماندهی گردشگران و توزیع سفر از مناطق پرتراکم به سمت نقاط کمتر دیده شده و همچنین جایگزین کردن سفرهای برنامه‌ریزی‌شده به جای سفرهای فردی با برنامه‌هایی مانند ایجاد جشنواره‌های مختلف ملی و استانی، تعریف مسیرهای جدید گردشگری و رفتن به سمت مناطق پرظرفیت است که در این راستا اقدامات خوبی در 6 ماه گذشته انجام شد.

وی صنعت گردشگری را یکی از حوزه‌های متحول‌کننده اقتصاد کشور دانست و افزود: در کشور ایران که کشاورزی به خاطر شرایط جغرافیایی گرم و خشک نمی‌تواند یک مزیت مطلق باشد؛ با نگاه مهربانانه‌ای به سمت گردشگری می‌توانیم آن را به یک عزم ملی تبدیل کنیم.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توجه به گردشگری داخلی را به‌تنهایی یک اولویت دانست و افزود: لازمه جذب حداکثری گردشگران ورودی، توسعه گردشگری داخلی است که این امر می‌تواند بستر لازم برای گردشگران خارجی را فراهم کند.

تیموری در خصوص اهمیت گردشگری خروجی در سیاست‌های یک مقصد، گفت: اگرچه خروج گردشگران از کشور به خاطر خارج شدن ارز ممکن است، اهمیت زیادی نداشته باشد؛ اما این موضوع به خاطر فعالیت 90 درصد از دفاتر گردشگری در این حوزه و امرارمعاش تعداد زیادی از افراد از حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: از سویی دیگر 10 کشوری که بیشترین تعداد گردشگر را به کشور ما می‌فرستند، جزو همان 10 کشوری هستند که ما بیشترین تعداد گردشگر را به آن کشورها می‌فرستیم؛ بنابراین اگر ما به این موضوع قائل هستیم که باید از کشورهای دیگر برای ما گردشگر بیاید، باید به گردشگری خروجی هم اهمیت دهیم و این مهم یک بده بستان بین‌المللی است.

مهمان‌نوازی سمنانی‌ها؛ عامل جذب گردشگران خارجی 

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استان سمنان را به‌عنوان سرزمینی دارای اقلیم متفاوت و با تنوع فرهنگی و سوغاتی‌های محلی فراوان یک مقصد مناسب برای گردشگران دانست و افزود: بیشترین جذابیت استان سمنان ازنظر گردشگران خارجی، مهمان‌نوازی مردم این دیار بوده است.

تیموری نزدیکی استان سمنان به مرکز کشور و معبر ورودی سالانه 24 میلیون مسافر از این مسیر را یکی از مزیت‌های این استان در زمینه گردشگری نسبت به سایر استان‌ها دانست و تصریح کرد: مسؤولان محلی باید با اتخاذ سیاست‌های خاص زمینه توقف مسافران در این استان را فراهم سازند و از ظرفیت‌های فراوان آن برای توسعه استان بهره‌برداری کنند.

وی در مورد برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بازنگری در برنامه ملی توسعه گردشگری بعد از 17 سال با همکاری یونسکو مرکز تجارت جهانی، ایجاد برند ملی گردشگری کشور برای نشان دادن کشور با یک هویت واحد وحدت رویه در سطح بین‌المللی و داخلی، متمرکز کردن حساب‌های اقماری گردشگری برای نشان دادن جایگاه این حوزه در اقتصاد کشور که مطالعات آن به‌روزرسانی و فاز نخست آن انجام شده و ایجاد نظام جامع آموزش گردشگری که در دستور کار است، ازجمله برنامه‌های آینده محسوب می‌شود.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: برای نخستین بار بازارهای هدف گردشگری در قالب 13 محور اصلی و بر اساس 165 سؤال از زیرمجموعه اقدام به جمع‌آوری اطلاعاتی کرده است تا بر اساس آن بازارهای هدف کشور و استراتژی‌های بازاریابی در کشور را در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت آماده کند و یکی از اقدامات خارجی این کار لغو روادید برای جذب حداکثری گردشگر است که طی دو سال گذشته روادید کشورهای عمان و چین لغو شد.

تیموری با بیان اینکه حوزه گردشگری یک حوزه خصوصی و مردمی است و دولت در بحث‌های مالکیتی نقش چندانی ندارد، اظهار کرد: با این وجود تسهیلات خوبی از صندوق توسعه ملی در اختیار بانک‌های عامل قرار گرفته است و هر پروژه‌ای که در بخش خصوصی 25 درصد پیشرفت کار داشته باشد، از طرف وزارت گردشگری و صندوق توسعه ملی به آن تسهیلات می‌دهند و چون سرمایه‌گذاری در این حوزه پایدار است، محدودیت چندانی هم در خصوص پرداخت تسهیلات وجود ندارد.

وی با اشاره به روند بسیار مناسب سرمایه‌گذاری داخلی در حوزه گردشگری و زمینه نامناسب سرمایه‌گذاری خارجی به علت تحریم‌ها، گفت: پتانسیل کشور در زمینه گردشگری بسیار بالا است و روند برگشت سرمایه‌های سرمایه‌گذاران ایرانی از خارج به داخل کشور به علت صرفه مناسب اقتصادی در حال افزایش است.

انتهای پیام/2568/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول