اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

مریانج قدمگاه زائران اربعین/ راه‌اندازی پایانه موقت اربعین

شهر مریانج این روزها قلب تپنده استان همدان در اربعین است، جایی که قرار است بزرگترین پایانه مسافربری ویژه زائران در آن راه‌اندازی شود.

مریانج قدمگاه زائران اربعین/ راه‌اندازی پایانه موقت اربعین

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، شهر مریانج نزدیک‌ترین شهر به مرکز استان است، شهری که در ایام محرم و صفر قلب تپنده همدان می‌شود، عشق و دلداری مردمان این دیار کوچک به خاندان عصمت و طهارت بر هیچ کس پوشیده نیست زیرا در مناسبت‌های مذهبی پرچمدار برگزاری برنامه‌ها و میزبانی از عزاداران می‌شوند.

مردمان این شهر چند سالی است با راه‌اندازی دو زائرسرا در ایام اربعین خدمتگذار زائران کوی حسین(ع) هستند و در این راه در کشور بسیار شهره هستند؛ اما در ایام اربعین امسال قصه این شهر بسیار فرق کرده است، زیرا قرار است مریانج قدمگاه زائران کربلا باشد و همه زائران بعد از زیارت اباعبدالله(ع) باید برای ساعتی هم که شده در این شهر سکنی گزینند.

همدان در ایام اربعین قرار است معین پنج استان دیگر باشد تا مسافران آن از این نقطه راهی شهرهای خود شوند؛ پایانه بزرگ مسافربری اربعین استان در مریانج راه‌اندازی خواهد شد تا فرصت میزبانی از زائران حسینی نصیب مردمان این شهر شود.

قمی‌ها، مازندرانی‌ها، خراسان رضوی‌ها، گلستانی‌ها و خراسان شمالی‌ها بعد از زیارت اربعین باید از مهران به مقصد همدان سوار بر اتوبوس شوند و در همدان کمی استراحت کرده و این‌بار از پایانه بزرگ اربعین در شهر مریانج راهی استان و شهرهای خود شوند.

مریانج میزبان شایسته زائران خواهد بود

شهردار مریانج امروز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به راه‌اندازی پایانه بزرگ اربعین در این شهر اظهار کرد: این طرح تفکیک مسافران اربعین در مسیر بازگشت یک طرح کشوری بوده که از زائران از شهر مهران تنها به سه شهر همدان، کرمانشاه و اندیمشک می‌توانند بروند.

محسن ‌معصوم‌علیزاده ادامه داد: در ستاد اربعین کشور تقسیم‌بندی استان‌های کشور در این سه شهر صورت گرفته است و بر اساس برنامه‌ریزی زائران پنج استان قم، مازندران، گلستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی باید از استان همدان راهی شهرها و استان‌های خود شوند.

وی بیان کرد: بر اساس تصمیمات ستاد اربعین استان همدان، مقرر شده شهر مریانج با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود، مکان استقرار این پایانه بزرگ و البته موقت اربعین باشد.

شهردار مریانج تصریح کرد: در نهایت پس از بازرسی‌ها و بازدیدهای مسوولان مرتبط تصمیم بر آن شد بلوار امام حسین(ع) غربی شهر مریانج از 22 مهرماه تا یکم آبان‌ماه مکان استقرار اتوبوس‌های این پنج استان کشور باشد.

وی اضافه کرد: در این پایانه اتوبوس‌های رسیده از مهران، زائران را در میدان کربلای شهر مریانج پیاده می‌کنند، آنها باید مسیر ویژه 200 متری را پیاده طی کرده و به محل استقرار اتوبوس‌های شهرهای خود بروند.

معصوم‌علیزاده بیان کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده مجموعه ورزشی شهید حاجی‌بابایی مریانج نیز به عنوان استراحتگاه موقت زائران مشخص شده تا زمان صرف غذا، نماز و استراحت را در سالن‌های تجهیز شده این مجموعه سپری کنند.

وی افزود: علاوه بر بازگشایی سرویس‌های بهداشتی این مجموعه ورزشی، تعداد 200 چشمه سرویس بهداشتی دیگر در زمینی در مجاورت این پایانه تعبیه شده است.

شهردار مریانج از ایجاد راه دسترسی اختصاصی زائران به پایانه خبر داد و گفت: به منظور دسترسی آسان زائران به پایانه یک راه اختصاصی با همکاری اداره‌کل راهداری استان در حال آماده‌سازی است.

وی ادامه داد: بیش از 100 متر از این راه توسط شهرداری مالکیت شده و نیم دیگری از این راه شخصی است که مالکان آن در اقدامی خداپسندانه، به منظور خدمتگذاری به زائران، تنها برای بهره‌برداری در این ایام خاص سال، اجازه استفاده از آن را داده‌اند.

معصوم‌علیزاده با قدردانی از ستاد اربعین استان خاطرنشان کرد: خوشبختانه با حمایت و مساعدت فرماندار همدان و مدیرکل امور اجتماعی استانداری، همه دستگاه‌های مرتبط پای کار آمده و کارها به منظور تسهیل در امور، تقسیم شده و هماهنگ است.

اختصاص 250 اتوبوس برای جابجایی از مهران به همدان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با بیان اینکه امسال اربعینی متفاوت‌تر از سالهای گذشته خواهیم داشت، گفت: با توجه به اینکه در ایام اربعین همدان به عنوان استان معین پنج استان دیگر معرفی شده است، 250 اتوبوس از همدان وظیفه انتقال مسافران از مرز مهران به این شهر را دارند.

مصطفی پناهنده ادامه داد: در ایام اربعین و در مسیر بازگشت زائران اتوبوس‌ها از مرز مهران، مسافران را تنها به مرکز همدان، کرمانشاه و اندیمشک خواهند برد که آنها شهرهای معین انتخاب شده‌اند.

وی تصریح کرد: اتوبوس‌های استان‌های قم، مازندران، گلستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی نیز در شهر مریانج مستقر خواهند شد تا مسافران خود را به مقاصد این شهرها ببرند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با اشاره به انتخاب مریانج به عنوان مکان موقت استقرار این پایانه، بیان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط خاص این شهر و برای جلوگیری از ورود ترددها به شهر همدان و کاهش بار ترافیکی در این زمان، رینگ دوم شهر مریانج برای اتوبوس‌ها در نظر گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: در ایام اربعین همه اتوبوس‌های کشور در اختیار زائران قرار دارد و کمتر اتوبوسی از استان راهی شهرهای دیگر کشور خواهد شد، هموطنان باید از تاریخ 24 مهر تا یکم آبان سفرهای خود را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که نیازی به ناوگان اتوبوسی نداشته باشند.

انتهای پیام/89042/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول