اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

هنرمندان اهل سنت متقاضی شرکت در همایش تئاتر اربعین شدند/تئاتر مستند در بوته نقد

دبیرهنری چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده روی اربعین از ثبت چند تقاضا از سوی برادران اهل سنت برای اجرای تعزیه در این رویداد خبر داد.

هنرمندان اهل سنت متقاضی شرکت در همایش تئاتر اربعین شدند/تئاتر مستند در بوته نقد

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سیدشهاب‌الدین طباطبایی؛ دبیر هنری چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین، درباره روند برگزاری این همایش گفت: خوشبختانه با وجود آنکه فراخوان این دوره از همایش به نسبت سال‌های قبل کمی با تأخیر منتشر شد ، اما شاهد هستیم که در همین مدت، درخواست‌ها و آثار ارسالی برای شرکت در این همایش چشمگیر بوده است و هنرمندان فعال عرصه هنرهای نمایشی در تمامی سطوح به جهت ارادت به ساحت سیدالشهداء(ع)، به نوعی سعی در ادای دین به این ساحت قدسی دارند.

وی ادامه داد: از جمله اتفاقات ارزشمند روزهای اخیر که دبیرخانه پذیرای ثبت درخواست و آثار نمایشی دوستان متقاضی است، اینکه شاهد درخواست دو مجلس تعزیه از سوی برادران اهل سنت برای شرکت در این همایش بودیم که این نشان از عمق ارادت مسلمانان فارغ از مذهب و فرقه‌های مختلف به فرهنگ و نهضت عاشورای حسینی دارد.

رئیس حوزه هنری استان خوزستان نیز تصریح کرد: دوستان در ستاد مرکزی اربعین و کمیته فرهنگی عهده‌دار فراهم‌آوردن بستر و زمینه مناسب در این ایام برای اجرای هر چه باشکوه این همایش هستند که البته توافقات مثبت و سازنده‌ای نیز به عمل آمده است تا از نظر امکانات لجستیکی و زیرساختی، مقدمات در سطح قابل قبول فراهم شود با این وجود همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد و همینجا از دوستان در کمیته فرهنگی ستاد اربعین درخواست می‌کنم تا اقدامات مورد توافق را به شکل موازی با دبیرخانه این همایش که بیشترین تمرکز خود را بر روی دریافت و ارزیابی کمی و کیفی آثار گذاشته است در اسرع وقت به انجام برسانند.

طباطبایی درباره اضافه شدن اجرای آثار نمایشی به زبان‌هایی مانند اردو در این دوره از همایش گفت: البته در سال‌های قبل نیز چند اثر با زبان‌هایی همچون اردو، ترکی در این همایش اجرا شدند اما با توجه به حضور خیل مشتاقان حسینی که در این ایام از مرزهای شرقی ایران به ویژه میرجاوه قصد شرکت در پیاده‌روی اربعین را دارند، لذا ضروری است که برای تأمین نظر و خواست این عزیزان نیز شاهد تولید و اجرای آثار درخور با استفاده از این زبان‌ها باشیم.

دوم مهر ماه سال جاری آخرین مهلت به منظور ارسال آثار به دبیرخانه چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین براساس ضوابط و مقررات مندرج در فراخوان آن است.

*عمارت نوفل‌لوشاتو میزبان جشنواره خصوصی تئاتر آرخه می‌شود

داود نامور، مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو از میزبانی این مجموعه نمایشی از نخستین جشنواره ملی تئاتر آرخه خبر داد.

وی با اشاره به اینکه «عمارت نوفل‌لوشاتو پیش از این نیز میزبان جشنواره‌های متعدد تئاتری از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و جشنواره تئاتر دانشگاهی گرفته تا «میکرولیو»، «ثمر» و «موندا» شده است.» یادآور شد: تلاش داریم این مجموعه نمایشی را به‌عنوان حامی خصوصی برگزاری جشنواره‌های هدفمند تئاتر معرفی کنیم.
مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو تاکید کرد: جشنواره تئاتر آرخه هم یک جشنواره سراسری و خصوصی با شعار «انسانم آرزوست» است که می‌خواهد موضوعاتی انسانی را در عصر جدید در عرصه تئاتر به چالش بکشد و عمارت نوفل‌لوشاتو در همین راستا می‌کوشد تا شرایط مناسبی برای هنرمندانی فراهم کند که از سراسر کشور در این جشنواره حضور می‌یابند.

نخستین جشنواره سراسری تئاتر آرخه، از ۱۸ لغایت ۲۸ آبان در چهار بخش تک‌گویی، دو نفره، صحنه‌ای و خیابانی با موضوعات تنهایی انسان، خانواده، صلح و محیط‌زیست در تهران برگزار می‌شود.

*تئاتر مستند در بوته نقد

تئاتر مستقل تهران میزبان جلسه نقد و بررسی نمایش مستند «به زبان خواب» به کارگردانی سما موسوی می‌شود.

 تئاتر مستقل تهران که این روزها رپرتوار «عصر تجربه» را برگزار می‌کند، قصد دارد در راستای ارتقای نقد تئاتر، نخستین جلسه نقد و بررسی آثار این رپرتوار را برگزار کند. نقد نمایش مستند «به زبان خواب» ساعت 20:30 روز دوشنبه، پس از پایان نمایش در کافه بام مستقل برگزار شود.

سیدحسین رسولی و احسان زیورعالم با مدیریت پنل توسط امید طاهری به نقد و بررسی آخرین ساخته سما موسوی و جریان تئاتر مستند می‌پردازند. حضور در این جلسه برای عموم آزاد است. برنامه نقد و بررسی آثار «عصر تجربه» در طی برگزاری این رپرتوار به صورت مستمر برگزار می‌شود.                                                                                                       

*تیزر نمایش «هوشنگ لاک‌پشته» منتشر شد

تیزر نمایش «هوشنگ لاک‌پشته» به کارگردانی الکا هدایت منتشر شد. اجرای نمایش «هوشنگ لاک‌پشته» از 24 شهریور در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شده است و تا 26 مهر ادامه دارد.

این نمایش اثری از هنرجویان کودک آکادمی تئاتر لیو به سرپرستی حسن معجونی است که بر اساس داستانی از نوید سیدعلی‌اکبر از سوی سپیده فلاح‌فر نوشته شده و با حضور آوا شریفی و آوا درویشی به روی صحنه می‌رود. در این نمایش محمد عاقبتی به عنوان مشاور کارگردان و مدیر تولید، ارکیا جابری، ملیحه جعفری و حامد افرا گروه کارگردانی و ندا تسلیمیان دستیار کارگردان و مدیر صحنه همکاری دارند.

هم‌چنین در نمایش «هوشنگ لاک‌پشته» سینا رشیدی مدیر تکنیک است، آذرنوش خدامی موسیقی این اثر را ساخته است و گلنوش طاهری، بیتا بهارلو و نوگل طاهری کار ساخت اشیا و آکسسوآر صحنه را برعهده داشته‌اند.

در همین حال، آذرنوش خدامی و حدیث جمالی نوازنده عود، سپهر صانعی اجرای نور، فریبرز دارایی مشاور رسانه‌ای و گلدیس نمازیان عکاس این اثر نمایشی هستند. طراحی و ساخت ویدیوی نمایش «هوشنگ لاک‌پشته» نیز از سوی هنرجویان کودک تجسمی به سرپرستی طلا پربها انجام شده است.

این نمایش از ۲۴ شهریور تا ۱۲ مهر و ۲۱ تا ۲۶ مهر ساعت ۱۸ در سالن گلستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش کودکان و نوجوانان واقع در بوستان لاله تهران به روی صحنه می‌رود.

*52 طرح برای فصل سوم چهارفصل تئاتر ایران دریافت شد

ایوب آقاخانی؛ مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری و مؤسس پروژه‌ جامع ملی «چهار فصل تئاتر ایران» گفت: پس از اتمام مهلت فراخوان سوم از دور نوین فعالیت‌های این پروژه‌، 52 طرح از 19 استان کشور به دفتر مطالعات و پژوهش‌ها واصل شد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه اقدامی در جهت آموزش نمایشنامه‌نویسی خارج از پایتخت است ادامه داد: به‌زودی با اعلام اعضای هیئت‌علمی این فصل که «خانواده در آینه‌ تئاتر» نام گرفته است، فرایند بررسی ایده‌ها و طرح‌ها آغاز و نتایج و نام منتخبان اعلام خواهد شد.

ایوب آقاخانی تصریح کرد: آثاری از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، بوشهر، تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گیلان، مازندران، همدان در این فصل به دبیرخانه این پروژه ارسال شده است.

این مدرس و کارگردان تئاتر در پایان گفت: با فرا رسیدن فصل پاییز، کارگاه‌های فصلی سه روزه این پروژه با حضور افراد منتخب و اعضای هیئت علمی این پروژه برگزار خواهد شد که اطلاعات آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول