اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

استقبال اربیل از گفت‌وگو با بغداد برای حل اختلافات

رئیس منطقه کردستان عراق امروز اعلام کرد که اربیل از گفت‌وگو با بغداد برای حل مشکلات باقی مانده میان طرفین استقبال می‌کند.

استقبال اربیل از گفت‌وگو با بغداد برای حل اختلافات

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، نیچروان بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق امروز در اربیل میزبان محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق بود و دو طرف دیدار و درباره پرونده‌های اختلافی میان اربیل و بغداد گفت‌وگو کردند.

به گزارش وبگاه خبری «موازین» عراق، دفتر الحلبوسی در بیانیه‌ای اعلام کرد که او امروز در اربیل به دیدار بارزانی رفت و بارزانی در این دیدار بر لزوم تحرک سیاسی بین بغداد و اربیل جهت حل همه اختلافات باقی مانده تأکید کرده است. 

همچنین وبگاه «کردستان 24» گزارش کرد، در این دیدار تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی عراق نیز بررسی و بر اهمیت تکیه بر کاهش تنش و حل مشکلات جهت اجتناب از هر گونه بحرانی میان دو طرف تأکید شد. 

 

پیش از این دیدار نیز، الحلبوسی با «مسعود بارزانی» رئیس سابق منطقه کردستان عراق و رهبر حزب دموکرات کردستان دیدار کرد. طرفین در این دیدار بر استفاده از فضای مثبت فعلی میان بغداد و اربیل برای حل اختلافات بر اساس قانون اساسی عراق تأکید کردند.

الحلبوسی امروز برای دیدار با سران کردستان، به اربیل سفر کرد.

روابط چند سال گذشته دولت «کردستان عراق» در «اربیل» با دولت مرکزی عراق در «بغداد» همیشه تحت تأثیر چند پرونده اختلافی مهم بوده است. فوریه سال ۲۰۱۸ (بهمن ۱۳۹۶) اربیل پس از دو هفته گفت‌وگوی دو هیأت اربیل و بغداد، از زبان سخنگوی دولت از «توافق اولیه» با دولت مرکزی عراق خبر داد و گفته بود، این توافق‌ها در انتظار تأیید نهایی حیدر العبادی نخست‌وزیر وقت است. اکنون بیش از یک سال از اعلام توافق اولیه می‌گذرد و دولت در بغداد و اربیل تغییر کرده و کردستان همچنان به دنبال حل پرونده‌های اختلافی است. 

تخصص درآمد نفت و گاز، سهم اربیل از بودجه، مناطق مورد منازعه (مثل آینده استان کرکوک)، استقرار نیروهای پیشمرگه و حل مشکل حقوق کارمندان کردستان مهم‌ترین پرونده‌های اختلافی دو طرف است. پیشتر عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق بر لزوم حل اختلافات تأکید و اعلام کرده بود که دولتش قصد ندارد حقوق کارمندان کردستان را قطع کند اما اعلام کرده بود که معادل آنچه کردستان نفت می‌فروشد و پولش را به دولت مرکزی ندهد، از بودجه‌اش کاسته خواهد شد. 

تنش میان بغداد و اربیل در سال 2017 پس از آن افزایش یافت که مسعود بارزانی (رئیس‌جمهور پیشین کردستان و رهبر حزب دموکرات) در حرکتی یکجانبه، در روز بیست‌وپنجم سپتامبر (سوم مهر 1396)، همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق برگزار کرد. بغداد این اقدام را خلاف قانون اساسی و وحدت ارضی عراق دانست و با آن مخالفت و تحریم‌هایی علیه اربیل از جمله مسدود شدن گذرگاه‌های کردستان با ایران و ترکیه و ممنوعیت پرواز داخلی و خارجی از فرودگاه‌های کردستان را اعمال و در مناطق مورد منازعه مثل کرکوک، نیروی نظامی مستقر کرد.

انتهای پیام/ص 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول