اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

فارس من| همه تغییرات قوانین خدمات‌رسانی به ایثارگران که باعث اعتراض کنکوری‌ها شد

بررسی قوانین نشان می ‌دهد قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در چندین نوبت در سال‌های ۹۱، ۹۳ و ۹۵ دست‌خوش تغییر شده که آخرین اصلاحیه اعتراض داوطلبان کنکور را در پی داشته است.

فارس من| همه تغییرات قوانین خدمات‌رسانی به ایثارگران که باعث اعتراض کنکوری‌ها شد

به گزارش خبرنگار علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سوژه‌ اعتراض به نتایج نهایی و انواع سهمیه در کنکور ارشد ۹۸ که توسط کاربران فارس ثبت شده بیش از ۱۰ هزار امضاء دریافت کرده است.

برخی داوطلبان کنکور امسال می‌گویند: باوجود اینکه تغییر خاصی در ظرفیت رشته و‌ دانشگاه‌ها ایجاد نشده اما بین قبولی‌های کنکور ۹۸ و سال‌های قبل اختلاف زیاد است. آنها نسبت به سهمیه‌ ۲۵ درصدی ایثارگران، ۵ درصدی ایثارگران و استعداد‌ درخشان در کنکور معترض هستند.

بررسی‌ها و گفته‌های کارشناسان نشان می‌دهد که این مشکلات از قانون‌های موجود ناشی می‌شود.

قوانین مربوط به سهمیه‌ها تاکنون چندین‌بار در کشور دست‌خوش تغییر شده است.

آخرین تغییرات مربوط به ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه است.

متن کامل قانون برنامه ششم توسعه از این آدرس قابل مشاهده است.

در متن ماده ۹۰ آمده: «الف- الحاقات زیر در ماده (۷۰) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و اصلاحیه بعدی آن و در ماده (۴۷) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) به شرح زیر صورت می‌گیرد:

سهمیه ورود با پنج‌ درصد سهمیه اختصاصی برای جانبازان زیر بیست و پنج درصد و همسران و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد و همسران و فرزندان رزمندگان، با حداقل شش‌ماه حضور داوطلبانه در جبهه به سی‌درصد افزایش یابد.

تبصره- در صورتی که سهمیه بیست و پنج درصد ایثارگران تکمیل نشد و پنج‌ درصد سهمیه اختصاصی جانبازان زیر بیست و پنج درصد و همسران رزمندگان دارای شش ‌ماه حضور داوطلبانه در جبهه، پاسخگوی متقاضیان واجد الشرایط نباشد دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی بیست و پنج درصد ایثارگران را مازاد بر پنج درصد مذکور به جانبازان زیر بیست و پنج درصد، رزمندگان و خانواده‌های آنها اختصاص دهد.» 

در نهایت، بررسی قانون نشان می ‌دهد قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در چندین نوبت در سال‌های ۹۱، ۹۳ و ۹۵ با تغییراتی همراه بوده که آخرین اصلاحیه باعث اعتراض داوطلبان کنکور شده است.

همه تغییرات قانون از ابتدا تاکنون

* ماده ۷۰،  قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در سال ۹۱

همان طور که مشاهده شد ماده ۹۰ الحاقیه ماده ۷۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و اصلاحیه بعدی آن یعنی ماده ۴۷ قانون است.

ماده ۷۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مربوط به سال ۹۱ است که براساس آن، «وزارت علوم موظف است ۲۰ درصد از سهمیه‌ داوطلبان کنکور را به جانبازان بالای ۲۵ درصد، ، آزادگان و خانواده‌های آنها اختصاص دهد که حدنصاب قبولی هم ۷۰ درصد و برای  رشته‌های پزشکی ۸۰ درصد تعیین شد.»

* ماده ۴۷، اصلاح قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در سال ۹۳

در سال ۹۳ در ماده ۴۷ قانون ماده ۷۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و تبصره آن اصلاح شد و براساس این اصلاحیه  «۲۰ درصد سهمیه ورود ایثارگران به ۲۵ درصد افزایش یافت و حدنصاب قبولی ایثارگران در آزمون کنکور ۷۰ درصد تعیین شد.»

* ماده ۹۰، تغییر مواد ۷۰ و ۴۷ در سال ۹۵

این قانون بار دیگر در سال ۹۵ تغییر کرد و با احتساب سهمیه ۵ درصد برای جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان دارای ۶ ماه حضور داوطلبان در جبهه، مجموع سهمیه ایثارگران ۳۰ درصد شد که اگر ظرفیت ۲۵ درصدی تکمیل نشود، دولت می‌تواند ظرفیت خالی مانده را به مشمولان ظرفیت ۵ درصدی اختصاص دهد.

تغییر آخر تا امروز هر سال با اعتراض کنکوری‌ها روبه رو بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول