اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

خونریزی و آوارگی؛ رهاورد مذاکرات صلح در پنج ولایت افغانستان

طی یک هفته اخیر طالبان حملات خود را در افغانستان شدت بخشیده به گونه‌ای که چند منطقه در برخی ولایات درگیر، سقوط کرده و یا در معرض سقوط قرار گرفته است.

خونریزی و آوارگی؛ رهاورد مذاکرات صلح در پنج ولایت افغانستان

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، طالبان از یک هفته قبل تا کنون حملات گروهی‌ خود را به منظور سقوط برخی فرمانداری‌ها در تعدادی از ولایت‌ها شدت داده است.

حملات این گروه هم‌زمان با بحث نهایی شدن متن توافق‌نامه‌ صلح میان آمریکا و گروه طالبان افزایش یافت. طوری که در یک هفته گذشته، این گروه حملات تهاجمی و گروهی خود را به منظور سقوط ولایت‌های قندوز، بغلان و فراه آغاز کرد.

این حملات به رغم گذشت نزدیک به یک هفته، فروکش نکرده و هم‌اکنون هم درگیری‌ها ادامه دارد. همچنین درگیری‌های پراکنده‌ای نیز در تخار و بدخشان گزارش شده است.

بغلان

طالبان بامداد روز یک‌شنبه، دهم شهریور پس از شکست در ولایت قندوز، به ولایت بغلان حمله کرد. اکنون با گذشت یک هفته از آغاز حملات این گروه، هنوز هم جنگ ادامه دارد و این شهر تحت محاصره قرار دارد.

هر چند از تعداد تلفات این درگیری‌ها، آمار تازه‌ای در دست نیست، اما در چند روز گذشته در این ولایت، ۵۱ نفر از نیروهای طالبان کشته و ۳۱ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
وزارت کشور افغانستان نیز تعداد کشته‌‌شدگان غیرنظامی را هفت نفر و نظامیان را 6 نفر اعلام کرد. این درگیری‌ها همچنین باعث آواره شدن تعداد زیادی از شهروندان این ولایت شده است.

«جاوید بشارت»، سخنگوی فرماندهی پلیس ولایت بغلان روز گذشته گفت: اعضای گروه طالبان از ولایت‌های بامیان، قندوز، سمنگان و سایر ولایت‌ها به بغلان آمده‌ و جنگ گسترده‌ای را علیه نیروهای امنیتی آغاز کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: اکنون عملاً جنگ در این ولایت جریان دارد و گروه طالبان در فرمانداری‌های، «بغلان مرکزی»، «پلخمری» و «تاله و برفک» با نیروهای امنیتی درگیر است. با این حال نیروهای امنیتی عملیات خود را آغاز کرده‌ و به زودی این ولایت را از وجود طالبان پاک‌سازی می‌کنند.

اما برخی اعضای شورای ولایتی ولایت بغلان وضعیت امنیتی در این ولایت را شکننده عنوان کردند.

 قندوز

هم‌زمان با بغلان، تهدیدات گروه طالبان در ولایت قندوز نیز به کلی رفع نشده است. گروه طالبان بامداد روز شنبه‌، نهم شهریور از چندین جهت و مسیر به ولایت قندوز حمله کرد.

در این حمله که یک روز ادامه داشت، افراد طالبان تا مرکز این شهر پیشروی کردند. سرانجام با رسیدن نیروهای کمکی از مرکز، طالبان شکست خورده و مجبور به عقب‌نشینی شدند. در این درگیری‌ها ۸۱ نفر کشته و ۸۵ نفر دیگر زخمی شدند.

در میان کشته‌شد‌گان این رویداد، ۲۰ نظامی، پنج غیرنظامی و ۵۶ نفر از نیروهای طالبان وجود دارند.

مسئولان محلی ولایت قندوز وضعیت امنیتی در مرکز شهر قندوز را رضایت‌بخش توصیف می‌کنند.
این مسئولان محلی می‌گویند: هم‌اکنون 3 فرمانداری این ولایت تحت تصرف طالبان است.

به گفته مسئولان محلی، فرمانداری‌های «گل‌تپه»، «کلباد» و «آقتاش» 3 منطقه‌ای هستند که هنوز در تصرف طالبان‌اند.

سمنگان

 در همین حال ولایت سمنگان که هم‌جوار ولایت‌های قندوز و بغلان است نیز در معرض تهدید مستقیم طالبان قرار دارد. مسئولان محلی این ولایت از تهدیداتی که از سوی طالبان در برابر این ولایت وجود دارد، ابراز نگرانی می‌کنند.

«محمدصدیق عزیزی»، سخنگوی والی این ولایت، وضعیت امنیتی آن را خوب توصیف کرد، اما گفت: نگران حمله طالبان به این ولایت است.

صدیقی در ادامه تصریح کرد: هم اکنون در ولایت‌های هم‌جوار سمنگان جنگ جریان دارد و این ناامنی‌ها تأثیرات منفی روی وضعیت امنیتی این ولایت گذاشته است.

با این حال وی تأکید که کرد که مقام‌های محلی این ولایت برای رویارویی با این تهدیدات تدابیر شدید امنیتی اتخاذ کرده‌اند. سمنگان از جمله ولایت‌هایی است که با بغلان، قندوز و بلخ هم‌مرز است.

گفته می‌شود که این ولایت 6 فرمانداری دارد که طالبان اکنون در برخی از این فرمانداری‌ها تحرکات نظامی دارند.

اناردره

مقام‌های محلی ولایت فراه، از سقوط فرمانداری اناردره‌ این ولایت به دست طالبان خبر دادند.

گروه طالبان روز پنج‌شنبه، هفته گذشته به این ولایت حمله کرد. این گروه در ساعات اولیه حمله‌ به این ولایت، مرکز استخدام ارتش در ناحیه چهارم را تصرف کرد.

در این حمله تلفات سنگینی به نیروهای طالبان وارد شد.

به گفته مسئولان وزارت دفاع در این درگیری ۸۵ نفر از نیروهای طالبان کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند.

«محب‌الله محب»، سخنگوی پلیس فراه در همین رابطه گفت: فرمانداری اناردره به دست طالبان سقوط کرد.

وی افزود: نهادهای امنیتی در تلاش‌ هستند تا عملیاتی را برای بازپس‌گیری این فرمانداری آغاز کنند.

محب همچنین تصریح کرد: نیروهای امنیتی پس از چند ساعت درگیری، برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان عقب‌نشینی تاکتیکی کرده‌اند. وی اطمینان داد که به زودی این فرمانداری از دست طالبان پس گرفته می‌شود.
 
وزارت دفاع: وضعیت امنیتی در کل رضایت‌بخش است

علی‌رغم ادامه جنگ در بیش از پنج ولایت افغانستان، وزارت دفاع امنیت این ولایت‌ها را خوب توصیف کرد.

«محمدزبیر عارف»،‌ معاون سخنگوی وزارت دفاع در این زمینه، گفت: در ولایت‌هایی که جنگ جریان دارد و وضعیت امنیتی خوب است. هم اکنون عملیات پاک‌سازی و تهاجمی در این ولایت‌ها برای سرکوب طالبان آغاز شده و طالبان در حال شکست‌اند.
عارف افزود: هم‌اکنون عملیات پاک‌سازی و تهاجمی ما در ولایت‌های بدخشان، قندوز، تخار، بغلان و فراه جریان دارد و وضع امنیتی رو به بهبودی است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول