اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

پیشنهاد تشکیل خانه تعاونگران/ سهم تعاون از واگذاری‌ها داده نشده

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی در جمع زنان تعاونگر پیشنهاد داد خانه تعاونگران هم مانند خانه صنعت در قالب یک تشکل غیردولتی تشکیل شود.

پیشنهاد تشکیل خانه تعاونگران/ سهم تعاون از واگذاری‌ها داده نشده

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز به مناسبت هفته تعاون در جمع زنان تعاونگر نمونه در سالن تلاش وزارت کار و در حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان گفت: این جلسه فرصت مناسبی برای شنیدن حرف‌های زنان تعاونگر است که مشکلات خود را بیان کنند و من به عنوان وزیر تعاون و خانم ابتکار به عنوان معاون امور زنان رئیس جمهور به آن توجه کند.

وی با بیان اینکه زنان تعاونگر کارآفرینان جامع‌تری از سایر اقشار هستند، گفت: هدف ما توانمندسازی زنان کارآفرین و نیز زنان آ‌سیب‌دیده است، زیرا نگاه زنان به بخش تعاون عمیق‌تر و مناسب‌تر است. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با بیان اینکه تعاونی‌های تأمین و توزیع کالا می‌تواند در اختیار زنان قرار گیرد، گفت: در عین حال زنان علاوه بر ایفای نقش اجتماعی خود نقش مادر و همسر بودن را نیز در خانواده به خوبی ایفا می‌کنند و همان‌گونه که امام راحل فرمودند مرد از دامن زن به معراج می‌رود.

شریعتمداری همچنین با بیان اینکه زنان به خاطر عواطف خود درک عمیقی از مشکلات اجتماعی دارند، گفت: مشکل تعاونی‌های کشور علاوه بر اینکه بازاریابی، آموزش، تأمین مالی، تأمین وثیقه و آموزش است، اما در عین حال نیاز به فناوری‌های نو و تشکل‌های دانش‌بنیان است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین پیشنهاد کرد: باید خانه تعاونگران همانند خانه صنعت و معدن در قالب یک تشکل غیردولتی تشکیل شود، زیرا امروز مهمترین مسأله تعاونی‌ها نداشتن مهارت کسب و کار است که باید آموزش‌های لازم به آنها ارائه شود.

وی گفت: در حال حاضر 456 نفر از تعاونگران زن در 15 استان آموزش‌های تخصصی گذرانده‌اند و مسأله آموزش و توانمندسازی تعاونگران بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

شریعتمداری با بیان اینکه 17 هزار میلیارد تومان از محل واگذاری‌های دولتی باید به تعاون اختصاص پیدا کند، گفت: این مطالبات بر اساس قانون است که بخش تعاون سهمی از خصوصی‌سازی داشته باشد که باید برای توانمندسازی، آموزش و ترویج تعاون و حضور آنان در کشورهای خارجی سرمایه‌گذاری شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین به معاون امور تعاون خود تأکید کرد که این بخش از مطالبات بخش تعاون را در جلسه‌ای با سازمان برنامه و بودجه پیگیری کند تا بخشی از منابع حاصل از خصوصی‌سازی به امر توانمندسازی و آموزش تعاون اختصاص پیدا کند.

به گفته وی، در این جلسه تعدادی از تعاونگران از صندوق ضمانت تعاون و بخشی از آنان نیز از بانک توسعه تعاون تشکر کردند و این نشان می‌دهد باید نهادهای حامی تعاون مانند بانک توسعه تعاون، بیمه تعاون و صندوق ضمانت تعاون بیشتر تقویت شود تا خدمات بهتری به شرکت‌‌های تعاونی ارائه کند.

شریعتمداری با بیان اینکه خدمات کنونی برای شرکت‌های تعاونی کافی نیست، گفت: تاکنون 1500 میلیارد تومان اوراق ضمانت توسط صندوق ضمانت تعاون صادر شده که این رقم اندک است و برای گرفتن تسهیلات از بانک توسعه تعاون ترجیحی برای شرکت‌های تعاونی وجود ندارد در حالی که بانک تعاون، صندوق تعاون و بیمه تعاون باید برای کارآفرینان این بخش با اولویت تسهیلات ارائه کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین سرمایه بانک تعاون را ناکافی دانست و گفت: به تازگی سرمایه این بانک از 500 میلیارد تومان به 1000 میلیارد تومان رسیده، اما باید بدانیم با این افزایش سرمایه چقدر تحول ایجاد می‌شود. شرکت‌های تعاونی می‌توانند از بانک‌های دیگر هم وام بگیرند، اما باید وام‌های ارزان‌تری از بانک تخصصی تعاون دریافت کنند.

وی با بیان اینکه باید سهم تعاون از اقتصاد ملی به 25 درصد برسد، گفت: اتحادیه بین‌المللی تعاون قطعنامه‌ای صادر کرده که باید برابری جنسیتی در شرکت‌های تعاونی رعایت شود، ولی ما می‌خواهیم تبعیض مثبت جنسیتی با هدف ترجیح دادن و حمایت بیشتر از زنان تعاونگر قائل شویم، زیرا 50 درصد جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند و این افراد علاوه بر اینکه به امور خانواده و فرزندآوری توجه دارند، در امور اجتماعی نیز فعالیت دارند. 

شریعتمداری با بیان اینکه 85 درصد صندلی‌های دانشگاه را خانم‌ها اشغال کرده‌اند، گفت: باید تبعیض جنسیتی مثبت به نفع زنان در نظر بگیریم و بارهای بیشتری به دوش زنان بیندازیم در این زمینه طرح اشتغال فراگیر خانگی، صنایع کوچک و متوسط و امور تعاونی می‌تواند توسط زنان انجام شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه 41 درصد از وام‌های اشتغال روستایی با میانگین نرخ 6 درصد به زنان تعاونگر اختصاص یافته است،‌ گفت: زنان در صنایع دستی، دامداری و اصلاح نژاد دام فعال‌تر هستند. 

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های نوبنیان و دانش‌بنیان در بخش تعاونی گفت: برخی از مشاغل جدید مانند نگهداری بیماران معلول و یا سالمندان در منزل به عنوان یک شغل تعریف شده‌اند همچنین 300 مجموعه بوم‌گردی در کشور راه‌اندازی شده، اما هنوز جای کار فراوان دارد.

شریعتمداری با انتقاد از اینکه ما بانکداری اجتماعی را جدی نگرفتیم گفت: برخی از بانکداران ما صنایع کوچک و متوسط را نمی‌شناسند و در این زمینه کار نکرده‌اند.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صندوق ضمانت تعاون، طرح‌های تعاونی را تا سقف 500 میلیون تومان بدون داشتن ضمانت و با سفته، ضمانت می‌کند و تسهیلات با نرخ زیر 10 درصد از سوی بانک توسعه تعاون به تعاونی‌ها پرداخت می‌شود. 

وی همچنین گفت: یک خانم تعاونگر در شهر قصرقند استان سیستان و بلوچستان با راه‌اندازی تعاونی سوزن‌دوزی 700 زن را مشغول کار کرده است و علاوه بر اینکه کالای ایرانی و صنایع دستی تولید می‌کند، فرهنگ ایرانی را با این دست‌دوز خود منتقل می‌کنند.

شریعتمداری همچنین گفت: 35 تعاونی جدید از شهریور امسال با ظرفیت 30 هزار اشتغال جدید ایجاد شده‌اند و افتخار ما این است که عمده فعالیت‌های شیلات و آبزی‌پروری در قالب شرکت‌های تعاونی تعریف شده‌اند.

در این نشست یکی از زنان تعاونگر گفت: من به عنوان کارشناس پوشاک از شما تقاضا دارم اجازه دهید شناسنامه پوشاک ایرانی صادر شود زیرا بخشی از پوشاک تولید زنان ایرانی به ترکیه و کشورهای دیگر می‌رود و آنها پوشاک ایرانی را به نام پوشاک ترکیه عرضه می‌کنند. 

شریعتمداری همچنین گفت: 14 هزار میلیارد تومان از منابع اشتغال روستایی قرار است به بخش تعاون اختصاص یابد که این مبالغ به صورت 70 درصد با اولویت تعاونی‌ها و 30 درصد به سایر بخش‌ها تعرق می‌گیرد. 

به گزارش فارس، در این جلسه هاشمی‌نژاد یکی از زنان تعاونگر گفت: در نمایشگاهی که برای نمایندگان مجلس ترتیب داده شده بود کالاهای شرکت‌های تعاونی متأسفانه در پارکینگ مجلس به نمایش گذاشته شد که در آنجا نمایندگان با ماشین‌های خود به سرعت عبور می‌کردند و زحمات تعاونگران را حتی به خود زحمت ندادند محصولات آنها را تماشا کنند و ما از این بابت گلایه داریم و وقتی به نماینده مجلس گفتیم چرا به کار تعاونگران بی‌محلی و بی‌احترامی می‌کنید، به ما جواب داد من یک جانباز هستم، مگر تعاونگران جانباز نیستند.

در این جلسه مجری گفت: محل نمایشگاه در مجلس طبق پروتکلی که است همان راهروی پارکینگ مجلس است که غرفه‌هایی در نظر گرفته شده و سایر نمایشگاه‌ها نیز در آن جا برگزار می‌شود.

همچنین خانم نصیری از تعاونی‌های صنایع دستی مازندران با اشاره به اصل 22 قانون اساسی در مورد یکسان‌سازی بیمه تعاونگران و تأمین اجتماعی خواستار توجه بیشتر به بیمه زنان تعاونگر شد و خانم نوری از استان زنجان نیز با اشاره به اینکه در زمینه مدارس استثنایی فعالیت دارد،‌گفت: مدارس دولتی استثنایی در استان زنجان مختلط است، اما وقتی ما می‌خواهیم مجوز یک شرکت تعاونی برای مدرسه استثنایی بگیریم می‌گویند نباید دانش‌آموزان مختلط باشند و من که 350 شاگرد استثنایی دارم، اگر مختلط نباشند، تعداد آنها کم می‌شود و برای ما نمی‌صرفد

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول