اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

افغانستان و مذاکرات صلح؛ آسیای مرکزی کانون بعدی بحران

همزمان با نهایی شدن توافق‌نامه صلح میان نماینده وزارت امور خارجه آمریکا و سران طالبان، این گروه حملات خود را در برخی ولایات به‌خصوص در شمال افزایش داده‌ است.

افغانستان و مذاکرات صلح؛ آسیای مرکزی کانون بعدی بحران

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، همزمان با نهایی شدن توافق‌نامه صلح میان نماینده وزارت امور خارجه امریکا و سران طالبان، این گروه حملات خود را در برخی ولایات به‌خصوص شمال کشور افزایش داده‌اند.

ولایات قندوز، بغلان، میدان وردک، فاریاب، هلمند و غزنی از جمله مناطقی هستند که در یک ماه گذشته شاهد بیشترین حملات گروه طالبان بودند. تخار، بدخشان، بلخ، فراه و هرات نیز شاهد تحرکات طالبان است.
نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت کشور می‌گوید: حملات طالبان در این مناطق دفع شده و به تروریست‌ها تلفات سنگین وارد شده است.

وی از آمادگی نیروهای امنیتی برای دفع تحرکات تروریست‌ها و جنگجویان گروه طالبان خبر داده گفت: این گروه‌ها در هیچ برنامه تروریستی‌ موفق نخواهند شد. شکست شبه نظامیان در ولایات بلخ، قندوز، بغلان و چندین منطقه دیگر از مواردی است که می‌شود به آن اشاره کرد.

در همین حال شماری از نظامیان پیشین می‌گویند گروه طالبان با افزایش حمله‌ها در این ولایت‌های راهبردی، می‌کوشد در گفت‌وگوهای صلح امتیازهای بیشتری به‌دست آورد.

گفت‌وگوهایی که نهمین دور آن میان نمایندگان امریکا و سران طالبان ۱۰ شهریورماه پس از ده روز به پایان رسید.
زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان از پایان نهمین دور گفتگوها با سران گروه طالبان در دوحه قطر خبر داده و گفت: ما در آستانه توافقی هستیم که خشونت را کاهش داده و راه را برای افغان‌ها خواهد گشود تا برای مذاکرات در مورد یک صلح باعزت و پایدار و یک افغانستان متحد و با اقتدار که ایالات متحده، متحدانش و هیچ کشور دیگر را تهدید نکند، با هم بنشینند.

میرزا محمد یارمند، رئیس پیشین وزارت کشور می‌گوید طالبان می‌خواهند همزمان با تلاش‌های صلح قلمروشان را در مناطقی گسترش بدهند که به‌گونۀ سنتی پایگاه‌های اصلی طالبان نبوده‎اند. کاری که این گروه از چندین ماه قبل به این‌سو آغاز کردند.
یارمند در این باره گفت: این‌ افراد حمایت بیرونی دارند، اما حالا ۱۲۰۰ تروریست خارجی در بدخشان هستند که می‌خواهند هسته‌های خود را به آسیای مرکزی انتقال دهند.

پیش از این مسکو از آغاز طرح انتقال جنگجویان گروه‌های تروریستی به کشورهای آسیای مرکزی خبر داده و اعلام کرده بود این کشور در برابر این تحرکات ایستاده است. این کشور سال گذشته میلادی با همکاری نظامیان تاجیک، نیروهای بیشتری به نوار مرزی این کشور با افغانستان فرستاده تا مانع عبور این تروریست‌ها به آسیای مرکزی شود.

از سوی دیگر تاجیکستان نگران نفوذ داعش از مرزهای افغانستان است. رئیس جمهوری تاجیکستان نگران حضور نیروهای داعش در مرزهای کشورش است.

در حمله به مرزبانان تاجیکستان اخیرا یک فرمانده قوای مرزی تاجیک کشته شد. به دنبال این درگیری تاجیکستان مرزهای خود را پنج روز به روی افغانستان بست.
مقامات امنیتی روسیه هم درباره حضور داعش در مرزهای تاجیکستان هشدار می‌دهند.
الکساندر بورتینکوف، رییس سرویس امنیت فدرال روسیه (اف‌اس‌بی) می‌گوید افراد وابسته به گروه داعش پس از شکست در عراق و سوریه و حالا که گفتگوهای صلح در دوحه جریان دارد تلاش دارند تا از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی نفوذ کنند.
نگرانی رییس جمهوری تاجیکستان بی‌دلیل هم نیست، زیرا این کشور حدود ۱۳۰۰ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد و این مرز به عنوان مسیر انتقال مواد مخدر از افغانستان به روسیه و غرب و همچنین جنگجویان افراطی شناخته می‌شود.
مرزهای تاجیکستان با افغانستان کوهستانی و صعب‌العبور هستند و کنترل آن دشوار است. ولایت‌های بدخشان، تخار و قندوز در شمال افغانستان با تاجیکستان مرز مشترک دارند.

رمضان بشردوست؛ نماینده پارلمان افغانستان می‌گوید: گروه‌های تروریستی بخشی از فعالیت اطلاعاتی برخی کشورها هستند که تلاش دارند از این بازی که در آسیای مرکزی جریان دارد استفاده کنند.

با صلحی که قرار است در افغانستان برقرار شود بدون شک بخشی از این نیروها در افغانستان اضافه خواهند بود و برای انجام ماموریت به کشورها یا مناطق دیگر فرستاده می‌شوند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول