اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

انزوای بولتون در کاخ سفید| ترامپ مشاور امنیت ملی را از سیاست افغانستان کنار گذاشت

یک رسانه آمریکایی نوشت: ترامپ به دلیل اختلاف مواضع بولتون برای توافق با طالبان، وی را از سیاست افغانستان کنار گذاشته است.

انزوای بولتون در کاخ سفید| ترامپ مشاور امنیت ملی را از سیاست افغانستان کنار گذاشت

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، روزنامه واشنگتن پست خبر داد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا «جان بولتون» مشاور امنیت ملی این کشور را در موضوع سیاست آمریکا در افغانستان و در بحبوحه مذاکرات واشنگتن و طالبان کنار گذاشته است.

به گزارش این رسانه آمریکایی، برخی از گزارش‌ها حاکی از اختلاف بیشتر ترامپ با مشاور ملی آمریکا حکایت دارد، به‌طوری که ترامپ در اوایل سال جاری آشکارا از مواضع بولتون در قبال ایران خشمگین شده و بارها مخالفت خود را با وی اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، بولتون که مخالف توافق صلح با طالبان است، از سوی دولت ترامپ در موضوع افغانستان کنار گذاشته شده، تا جایی که حتی به وی اجازه داده نشد پیش‌نویس توافق با طالبان را مشاهده کند.

واشنگتن پست در ادامه افزود: حتی بولتون در جلساتی که ترامپ با معاونین ارشد و وزاری این کشور در موضوع افغانستان برگزار کرده اجازه حضور نیافته است.

یک مقام آمریکایی به واشنگتن پُست گفت که «جان بولتون» خواهان به دست آوردن یک نسخه پیش‌نویس توافق‌نامه‌ای شده بود که آمریکا می‌خواهد آن را با طالبان امضا کند؛ اما زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان این درخواست را رد کرده بود و گفته بود که بولتون می‌تواند در حضور یک مقام بلندپایه، این پیش‌نویس را بخواند ولی اما نمی‌تواند نسخه‌ای از آن را در اختیار داشته باشد.

به گفته یک مقام آمریکایی، نسخه‌ای از این پیش‌نویس به دفتر شورای امنیت ملی آمریکا فرستاده شده است.

با این حال مقامات واشنگتن می‌گویند که بولتون با خروج بخشی از نیروهای آمریکایی از افغانستان مخالف نیست؛ بلکه با توافق‌نامه‌ای مخالف است که زلمی خلیل‌زاد می‌خواهد با طالبان امضا کند.

بر اساس گزارش‌ها، ترامپ و بولتون تاکنون درباره افغانستان دیدگاه‌های گوناگون داشته‌اند. منتقدان این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا می‌توان به طالبان اعتماد کرد که تعهدات خود را عملی کنند یا نه.

مقام‌های وزارت‌های دفاع و امور خارجه آمریکا با طرح‌های زلمی خلیل‌زاد موافق هستند؛ اما حضور نیروهای آمریکایی را برای مبارزه با تروریسم در افغانستان حیاتی می‌دانند.

نهمین دور مذاکرات آمریکا و طالبان در قطر به پایان رسیده و این گروه اعلام کرده است که در آستانه رسیدن به توافق با واشنگتن برای پایان جنگ در افغانستان است.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول