اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

تغییر ساختار سازمان اوقاف با اولویت محرومیت‌زدایی تخصصی و سازمان‌یافته

چندی پس از انتصاب حجت‌الاسلام خاموشی به عنوان رئیس سازمان اوقاف، مرکزی با عنوان امور خیریه در این سازمان راه‌اندازی شد تا فعالیت‌های سازمان در راستای محرومیت‌زدایی را ساماندهی و این امور به صورت تخصصی پی‌گیری شود و گسترش یابد.

تغییر ساختار سازمان اوقاف با اولویت محرومیت‌زدایی تخصصی و سازمان‌یافته

خبرگزاری فارس- گروه حج و زیارت و وقف-مهدی احمدی: پس از انتصاب حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی به عنوان رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه شاهد برخی تحولات در این سازمان بودیم. حجت‌الاسلام خاموشی در آیین معارفه خود به عنوان رئیس این سازمان از اولویت امور خیریه در سازمان اوقاف خبر داد و گفت: موضوع امور خیریه یکی از موضوعاتی است که در عنوان سازمان اوقاف وجود دارد اما به آن کمتر پرداخته می‌شود از این رو در دوره مدیریت جدید پرداختن بیشتر به امور خیریه در دستور کار خواهد بود.

به گزارش فارس چندی پس از انتصاب حجت‌الاسلام خاموشی به عنوان رئیس سازمان اوقاف مرکزی با عنوان مرکز امور خیریه در این سازمان راه‌اندازی شد تا این مرکز فعالیت‌های سازمان در راستای رسیدگی به محرومان و محرومیت‌زدایی را ساماندهی و موقوفات مرتبط را به خوبی در راستای اهداف خیریه به کار بگیرند.

پس از تشکیل مرکز امور خیریه در سازمان اوقاف حجت‌الاسلام احمد شرفخانی که پیش از این پست‌های مختلفی از جمله معاونت فرهنگی و اجتماعی این سازمان را بر عهده داشت با تجربه چند ساله فعالیت در سازمان اوقاف به عنوان رئیس مرکز امور خیریه این سازمان منصوب شد.

برای اطلاع از جزئیات فعالیت‌های مرکز امور خیریه سازمان اوقاف دقایقی را با حجت‌الاسلام احمد شرفخانی رئیس این مرکز به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه تقدیم می‌شود.

جای خالی ساختاری باعنوان امور خیریه در سازمان اوقاف سال‌ها احساس می‌شد

درباره ایده راه‌اندازی مرکز امور خیریه بگویید و اینکه چطور این ایده به راه‌اندازی مرکز منجر شد؟

سازمان اوقاف و امور خیریه در سال‌های فعالیت خود خصوصاً در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی دارای ساختارهای مختلف و تخصصی بود که این ساختارهای تخصصی بنا به وظایف سازمان طراحی شده بودند اما عمده این ساختار‌ها در حوزه وقف و امامزادگان طراحی شده بود و باوجود اینکه عنوان امور خیریه در کنار موضوع وقف در نام سازمان آمده بود اما ساختاری در این زمینه نداشتیم و ضرورت راه‌اندازی چنین ساختاری در این سازمان بسیار احساس می‌شد، از طرفی پس از انتصاب حجت‌الاسلام خاموشی به عنوان ریاست سازمان اوقاف وی راه‌اندازی این بخش را از اولویت‌های کاریش اعلام کرد و از همان روزهای نخست مقدمات راه‌اندازی مرکز امور خیریه در این سازمان آغاز شد و به لطف خدا این مرکز چند ماه بعد کار خود را آغاز کرد.

البته سازمان اوقاف همانطور که از نامش پیداس پیش از این هم برنامه‌های مختلفی در موضوع محرومیت‌زدایی و رسیدگی به نیازمندان داشت و درواقع این برنامه‌ها قرار است با راه‌اندازی مرکز امور خیریه هم کامل‌تر شود و رشد و گسترش پیدا کند.

 

 

راه‌اندازی دفاتر امور خیر به صورت تخصصی و با موضوعات مشخص

سازمان اوقاف پیش از تشکیل مرکز امور خیریه هم فعالیت‌های مختلفی در زمینه محرومیت‌زدایی و رسیدگی به افراد کم‌بضاعت و بی‌بضاعت داشت و آن زمان هم که مرکزی با این عنوان در سازمان نبود فعالیت‌های خیریه در سازمان به چشم می‌خورد. حال با راه‌اندازی این مرکز این فعالیت‌ها چه تغییر و رشدی می‌کند و آیا شاهد تحولی در بخش امور خیر در سازمان اوقاف خواهیم بود؟

در مرکز امور خیریه قرار است ساختار‌های مختلف امور خیریه به صورت مستقل دارای تشکیلات و دفتری شوند و به صورت کاملاً سازمان یافته و منسجم و منظم به این موضوعات رسیدگی شود، همچنین بسیاری از موقوفات با نیات خیریه وقف شده و نیاز بود در ساختاری سازمان یافته و دارای برنامه‌ریزی و چارت مشخص و منظم به این موقوفات رسیدگی شود. در این زمینه موقوفاتی مانند سلامت، ازدواج، ایتام، بدسرپرستان و بی‌سرپرستان، تحصیل، آزادی زندانیان، توانمندسازی نیازمندان، دستگیری نیازمندان و... وجود دارد که یکی از اهداف راه‌اندازی مرکز امور خیریه اجرای درست و امینانه نیات واقفان در امور خیر است.

ترویج فرهنگ وقف و جلب مشارکت‌های مردمی از جمله وظایف مرکز امور خیریه است

به‌جز بکارگیری موقوفات مرتبط و اجرای دقیق نیات واقفان در امور خیر، موضوع جلب مشارکت‌های مردمی و رونق موقوفات در حوزه امور خیر را هم این مرکز انجام می‌دهد یا اینگونه فعالیت‌ها بر عهده معاونت فرهنگی است؟

جلب مشارکت‌های مردمی و ترویج فرهنگ وقف در حوزه خیریه از جمله وظایف مرکز امور خیریه در سازمان اوقاف است که در این زمینه برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی باید در راستای ایجاد تشکل‌های مردمی و یا ساماندهی آنها گام برداریم، همچنین یکی دیگر از برنامه‌های ما در مرکز شناسایی نیازهای امروز جامعه و هدایت واقفان به سمت ترویج موقوفاتی با نیازها و بحث روز جامعه است و این موضوع در مرکز امور خیریه در دست پیگیری است تا بتوانیم نیازهای روز را استخراج کنیم زیرا بسیاری از موقوفات نیاتشان بر اساس نیاز‌های دهه‌های گذشته است و ضروری است اگر امروز کسی می‌خواهد در حوزه وقف وارد شود بهتر است او را به سمت موقوفاتی هدایت کنیم که با جامعه امروز سازگار است و نیاز روز مردم است.

مرکز امور خیریه در آینده به معاونت ارتقاء پیدا می‌کند

گفتید موضوع امور خیریه از روز اول در دستور کار ریاست جدید سازمان اوقاف قرار داشت چرا این ساختار در حد مرکز تشکیل شده و چرا معاونتی به عنوان معاونت امور خیریه در سازمان اوقاف تشکیل نشد؟

مرکز امور خیریه ساختاری اولیه در این سازمان است و موضوع تشکیل معاونت امور خیریه در سازمان در حال بررسی است. رویکرد رئیس سازمان تشکیل معاونت امور خیریه است اما با توجه به محدودیت‌های قانونی ایجاد معاونت فعلاً میسر نبود و قرار شد ساختار امور خیریه را با راه‌اندازی مرکزی به عنوان مرکز امور خیریه در سازمان آغاز کنیم و پس از چارت‌بندی و راه‌اندازی همه بخش‌های این مرکز فرآیند ارتقای آن به معاونت امور خیریه آغاز و موانع قانونی آن هم برطرف شود.

 

 

تفکیک موضوعات امور خیریه و برنامه‌ریزی در حوزه بین‌الملل

یکی دیگر از نکاتی که در صحبت‌های خود به آن اشاره کردید این بود که در حوزه‌های مختلف امور خیریه قرار است چارت و بخشی مجزا در مرکز امور خیریه راه‌اندازی شود در این زمینه کمی بیشتر توضیح دهید و بگویید که موضوعاتی که در حوزه امور خیریه قرار است به صورت مستقل به آنها رسیدگی شود کدام است؟

همانطور که گفتم مرکز امور خیریه قرار است فعالیت‌های مختلف امور خیر را به صورت مجزا و با برنامه‌ریزی منسجم رسیدگی کند و در این زمینه بنا داریم مدیریت خیریه‌های اجتماعی، خیریه‌های اشتغال، کارآفرینی، بهداشت و سلامت، آسیب‌های اجتماعی، ایتام، مدیریت خیریه بی‌سرپرستان و بدسرپرستان، صندوق‌های قرض‌الحسنه، خیریه‌های کمک به تحصیل، مدیریت خیریه‌های ازدواج آسان و کمک به ازدواج، مدیریت کمک به آزادی زندانیان، حمایت از آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی، زائر اولی‌ها و چند موضوع دیگر را در این مرکز راه‌اندازی کنیم. همچنین یکی دیگر از برنامه‌های ما فعالیت در حوزه خیریه‌های بین‌المللی است که برنامه‌ریزی در این زمینه در دستور کار قرار دارد.

همه ساختار‌ها و مراکز خیریه سازمان اوقاف زیر نظر مرکز قرار می‌گیرند

پیش از این سازمان اوقاف مراکزی را در حوزه‌های مختلف خیریه راه‌اندازی کرده بود مثل مرکز نگهداری ایتام و یا برخی بیمارستان‌ها آیا این مراکز زیر مجموعه مرکز قرار می‌گیرند؟

در بخش سخت‌افزاری همه فعالیت‌ها و امکانات سازمان اوقاف نظیر بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز نگهداری ایتام و معلولان، بخش‌های مرتبط با خانواده و زنان و دیگر مجموعه‌های زیر نظر سازمان که در حوزه امور خیریه فعالیت می‌کردند زیر مجموعه مرکز و مدیریت مرتبط قرار خواهند گرفت. در این راستا برنامه‌ریزی مختلفی برای گسترش و ساماندهی این مراکز داریم تا در برنامه‌ای مشخص بتوانیم خدمات بیشتری به عموم نیازمندان ارائه کنیم.

استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه و آستان امامزادگان در جلب مشارکت‌های مردمی و شناسایی محرومان

یکی از ظرفیت‌های عظیمی که در سازمان اوقاف وجود دارد موضوع بقاع متبرکه و آستان امامزادگان است، استفاده شما از ظرفیت آستان امامزادگان به چه صورت خواهد بود؟

همان‌طور که گفتید بقاع متبرکه و آستان مقدس امامزادگان سراسر کشور یکی از ظرفیت‌های عظیمی است که سازمان اوقاف در اختیار دارد و ما هم می‌توانیم از این ظرفیت‌ها در راستای امور خیریه استفاده کنیم. برنامه‌ریزی ما به این صورت است که در آستان امامزادگان تشکل‌های مردمی خیریه را تشکیل دهیم تا بتوانیم در این رهگذر مشارکت‌های مردم را در امور مختلف خیریه ساماندهی و جذب کنیم. همچنین یکی دیگر از استفاده‌هایی که از ظرفیت بقاع متبرکه و آستان امامزادگان در امور خیریه خواهیم کرد این است که از این طریق نیازمندان واقعی را شناسایی و مشکلات و کمبودهای مردم را در آن منطقه استخراج و در راستای رفع آن تلاش کنیم. این را هم اضافه کنم که در حوزه موسسات خیریه مطالعاتی را آغاز کردیم و بانک اطلاعاتی از این مؤسسات در دست داریم و قصد داریم در این زمینه طرح جامعی آماده و اجرایی شود.

آزادی زندانیان جرائم غیر عمد در عید غدیر و ادامه این کار در طول سال

چندی پیش شاهد بودیم سازمان اوقاف و به همت مرکز امور خیریه تعدادی از زندانیان جرائم غیر عمد را آزاد کرد شاید این اتفاق یکی از اولین فعالیت‌های مرکز شما در حوزه امور خیریه بود در این خصوص توضیح بدهید و اینکه آیا برنامه مشخص و معینی در زمینه آزادی زندانیان طراحی کرده‌اید؟

شاد کردن مؤمنان یکی از اعمال سفارش شده در مکتب اهل بیت (ع) است و این امر در همه ایام سال خصوصاً در روز عید غدیر بسیار سفارش شده حال همزمان با عید غدیر به این فکرافتادیم تا در گام‌های نخست راه‌اندازی مرکز خانواده‌های بسیاری شاد می‌شوند. همچنین این اقدام سازمان اوقاف در راستای کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی و کمک به خانواده‌های نیازمند است که در این زمینه با آزاد کردن زندانیان جرایم غیر عمد مشکلات معیشتی برخی خانواده ها با بازگشت نان آور خانواده به جمع آنها حل می‌شود.

همانطور که گفتم در حوزه آسیب‌های اجتماعی برنامه‌ریزی مختلفی داریم که یکی از این برنامه‌ریزی‌ها موضوع آزادی زندانیان نیازمند و جرائم غیر عمد است که اولین گام آن در دهه ولایت برداشته شد و همزمان با سالروز عید غدیر اولین گروه از زندانیان جرائم غیر عمد آزاد شدند. در این زمینه با سازمان زندان‌ها جلساتی را برگزار کردیم و طی آن برخی از زندانیان نیازمند که با مبالغ کمتر از ۵۰ میلیون تومان گرفتار میله‌های زندان شده بودند شناسایی و براساس اولویت خانواده و تأهل و نیاز خانواده برای این کار برنامه‌ریزی شد. در ابتدا مبلغ ۲ میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفتیم تا روز عید غدیر تعداد ۸۰ زندانی آزاد شوند اما به لطف خدا و کمک خیران در همین ایام دهه ولایت مبالغ بسیاری جمع‌آوری و تعداد زندانیان بسیار بیشتری آزاد شدند.

موضوع آزادی زندانیان نیازمند از جمله موضوعاتی است که در طول سال در دستور کار مرکز قرار دارد و ان‌شاءالله در مناسبت‌های آینده هم با کمک خیران و اجرای نیات واقفان باز هم شاهد آزادی زندانیان نیازمند توسط مرکز امور خیریه سازمان اوقاف خواهیم بود. البته باتوجه به اینکه مرکز امور خیریه به تازگی راه‌اندازی شده است موضوع آزادسازی زندانیان یکی از برنامه‌های اصلی این مرکز است و در طول سال ادامه خواهد داشت و به لطف خدا در مناسبت‌های دیگر هم شاهد آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد توسط این مرکز خواهیم بود.

وی در پایان از عموم خیران و مردم نیکوکار و ولایی ایران اسلامی درخواست کرد تا با مشارکت در این امر خیر بسیاری از گرفتاران دربند زندان‌ها را که به دلیل جرائم مالی و غیر عمد در زندان هستند و خانواده آنها از داشتن نان‌آور محروم شده‌اند را نجات دهند.

به گزارش فارس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف شماره حساب ۱۴۰۰۵۲۷۹۳۳۷ و شماره کارت ۶۲۸۰۲۳۱۳۸۰۰۱۸۰۰۱ را برای دریافت کمک‌های عموم خیران و نیکو‌کاران جهت آزادی زندانیان نیازمند اعلام کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول