اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

افزایش تولید داخلی داروها/ با کمبود جدی دارو در کشور مواجه نیستیم

مدیرعامل پخش داروی هجرت گفت: در حال حاضر کشور با کمبود جدی دارو مواجه نیست و در این خصوص اقدامات لازم توسط سازمان غذا و دارو انجام شده است و شرکت پخش هجرت نیز توجه ویژه‌ای به حمایت از تولید داخلی دارو داشته است.

افزایش تولید داخلی داروها/ با کمبود جدی دارو در کشور مواجه نیستیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، بهرامی مدیرعامل پخش داروی هجرت در نشست خبری روز خبرنگار اظهار داشت: پخش داروی هجرت جزو هلدینگ دارویی تیپیکو و زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی(شستا)، است که سرمایه این شرکت متعلق به بیمه‌شدگان و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی است.

وی بیان داشت:‌ سهامداران شرکت پخش هجرت مستمری‌بگیران، بیمه‌شدگان و بازنشستگان تأمین اجتماعی هستند که حق دارند از وضعیت این شرکت مطلع شوند و امروز گزارشی به آنها ارائه می‌دهیم.

مدیرعامل پخش داروی هجرت گفت:‌ روز گذشته سهام دارویی هجرت در فرابورس عرضه شد و تقاضای خرید سهام این شرکت بر اساس اعلام فرابورس بی‌سابقه بوده است و 600 هزار متقاضی خریدار سهام پخش هجرت در فرابورس بودند که رکورد قبلی 400 هزار تقاضا بوده است.

بهرامی بیان داشت:‌دستاوردهای این شرکت باعث شد این رکورد بی‌سابقه رقم بخورد شرکت پخش هجرت بیش از نیم قرن سابقه دارد و از سال 1333 تأسیس شده و روز گذشته نیز 15 درصد سهام شرکت پخش هجرت در فرابورس عرضه شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 830 میلیارد تومان ارزش یکی از شرکت‌های زیرمجموعه پییکو است که هم اکنون بخشی از سهام آن توسط شرکت‌های مختلف خریداری شده است و 25 درصد سهام این شرکت در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است.

مدیرعامل پخش داروی هجرت گفت: یک روش مطمئن برای خصوصی‌‌سازی عرضه سهام شرکت در فرابورس است که این اقدام را شستا به درستی انجام داده است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: 4 شرکت دیگر متعلق به سازمان تأمین اجتماعی در کانال عرضه بورس قرار گرفته‌اند و این اقدام در راستای این است که شستا مسیر خصوصی‌سازی را طی می‌کند. 

بهرامی با اشاره به اینکه عرضه سهام شرکت در بورس بهترین راه برای خصوصی‌سازی است،‌ گفت:‌ در حال حاضر سرمایه فعلی شرکت پخش دارو هجرت 45 میلیارد تومان است که تا 70 میلیارد تومان نیز افزایش می‌یابد.

مدیرعامل پخش داروی هجرت افزود: در حال حاضر نگهداری دارو در شرکت پخش هجرت بر اساس آخرین استانداردها انجام می‌شود و این داروها به صورت کاملاً سیستماتیک و در یک شرایط خاص دمایی نگهداری و عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت پخش هجرت از بخش‌های بین‌المللی تأییدیه و استانداردهای لازم را دریافت کرده است و این شرکت می‌تواند توزیع دارو داشته باشد.

بهرامی گفت: تمامی داروهایی که وارد شرکت پخش هجرت می‌شود به صورت اتوماتیک در بخش‌های مختلف  جایگزین خواهد شد و به صورت ریز می‌دانیم که چه دارویی و چه مقدار در داخل انبارها و حتی داروخانه‌ها وجود دارد.

مدیرعامل پخش داروی هجرت با تأکید بر اینکه این شرکت بزرگ‌ترین انبار دارویی پخش خاورمیانه را دارد،‌ افزود: این انبار دارویی تحت کنترل استانداردها اداره می‌شود و به نحوی بزرگ‌ترین انبار دارویی خاورمیانه است و 30 هزار متر زمین آن است.

وی گفت:‌ این شرکت در سال 94، 1400 میلیارد تومان دارایی داشته که در سال 97، به 2 هزار و 260 میلیارد تومان رسیده است و حاشیه سود ناخالص شرکت از 10.5 درصد در سال 94 به 11.3 درصد در سال 97 رسیده است.

بهرامی تأکید کرد:‌ توجه این شرکت به داروهای ساخت داخل است و در سال 94، 59 درصد فروش شرکت داروهای وارداتی بود که در سال 97 با 77 درصد رشد در سهم تولید داخلی 62 درصد سبد فروش شرکت را داروهای داخلی تشکیل دادند و سهم داروهای وارداتی به 38 درصد کاهش پیدا کرد و 60 درصد فروش ما نیز در بخش خصوصی اتفاق افتاد.

مدیرعامل پخش داروی هجرت بیان داشت: در حال حاضر مطالبات ما از بخش خصوصی و غیرخصوصی 1100 میلیارد تومان است که میزان مطالبات ما 26 درصد رشد داشته است و از سوی دیگر نیز ما به بانک‌ها بدهکار هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در سه ماهه سال جاری علی‌رغم همه تحریم‌ها و مشکلات توانستیم 630 میلیارد تومان فروش داشته باشیم که نسبت به سه ماهه سال 97 رشد چشمگیری داشته است.

بهرامی با اشاره به اینکه شرکت پخش هجرت دومین شرکت توزیع دارو در کشور است گفت:‌ بعد از داروپخش این شرکت در جایگاه دوم قرار دارد و ما توانسته‌ایم هزینه‌های مالی خود را از 160 میلیارد تومان در سال 96 به 126 میلیارد تومان کاهش دهیم که 24 درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل پخش داروی هجرت اظهار کرد: 26 شرکت دارویی در هلدینگ دارویی تیپیکو بوده است که زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی است. 

وی درباره توزیع دارو در کشور گفت:‌ واردکننده و تولیدکننده حق توزیع دارو ندارد و چون این موضوع با سلامت شهروندان و مردم همراه است بنابر این حق توزیع داروها توسط سازمان غذا و دارو به شرکت‌های معتبر داده شده است.

بهرامی درباره کمبود دارو اظهار داشت: کمبودهایی در خصوص واردات دارو وجود دارد و در این خصوص سازمان غذا و دارو سهمیه‌های خاص را اعلام می‌کند و بر اساس همان سهمیه‌ها نیز داروهای خاص در بین داروخانه‌ها توزیع می‌شود و سازمان غذا و دارو به صورت کامل در این خصوص نظارت دارد.

مدیرعامل پخش داروی هجرت تأکید کرد: در حال حاضر با کمبود داروی جدی در کشور مواجه نشده‌ایم و در این خصوص اقدامات لازم صورت گرفته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول