اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

صنایع‌دستی؛ نیازمند شبکه توزیع و مدیریت صحیح

تولیدات صنایع‌دستی استان سمنان برای اینکه فروش خوبی در بازارها داشته باشد، نیازمند شبکه توزیع منسجم و برنامه‌ریزی‌شده است.

صنایع‌دستی؛ نیازمند شبکه توزیع و مدیریت صحیح

خبرگزاری فارس سمنان- محمدحسین سیر: توسعه تولیدات خانگی، کارگاه‌های کوچک و زودبازده و صنایع‌دستی یکی از راه‌های رونق تولید و کسب درآمد است که این روزها باید بیش از گذشته به آن توجه شود.

گسترش فرهنگ توجه به صنایع‌دستی و تولیدات این بخش می‌تواند تا حدودی در تقویت اقتصاد خانوار نیز مؤثر باشد و از این‌رو، مسؤولان امر باید به این امر توجه بیشتری داشته باشند.

تولیدات صنایع‌دستی استان سمنان این روزها برای اینکه فروش خوبی در بازارها داشته باشد، نیازمند شبکه توزیع منسجم و برنامه‌ریزی‌شده است.

بازار صنایع‌دستی؛ در گرو رونق گردشگری

سیامک کارگران، هنرمند فعال صنایع‌دستی در سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس استان سمنان با اشاره به اینکه ۴۰ سال است که در حوزه صنایع‌دستی و منبت‌کاری روی چوب فعالیت دارد، می‌گوید: در کارگاهی در شهرک صنعتی سمنان فعالیت هنری داریم؛ کار ما دستی است و ماشینی نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به داشتن کارگاه در شهرک صنعتی و انجام فعالیت منبت‌کاری روی چوب اشتغال‌زایی هم دارید یا خیر، تصریح کرد: هفت نفر در کارگاه ما مشغول به کار هستند.

این هنرمند فعال صنایع‌دستی در تشریح محصولات تولیدی صنایع‌دستی در این کارگاه اضافه کرد: منبت و نقش برجسته را برای اماکن متبرکه انجام دادیم؛ درهای آستان مقدس امام‌زاده یحیی (ع) سمنان را منبت‌کاری کردیم.

کارگران در واکنش به مشکلات حوزه صنایع‌دستی با تأکید بر اینکه مشکل ما روی بحث شبکه توزیع است، تصریح کرد: در گذشته شبکه توزیع خوب و سازمان‌یافته‌ای داشتیم اما امروز متأسفانه در این راستا به مشکل برخورده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه شبکه توزیع صنایع‌دستی از بین رفته، اضافه کرد: این شبکه به خاطر ضعف‌های مدیریتی از بین رفته است.

فروش مقرون‌به‌صرفه نیست

این هنرمند فعال صنایع‌دستی با بیان اینکه خریداران محصولات صنایع‌دستی دنبال خرید کالاها با یک‌سوم قیمت واقعی هستند، تصریح کرد: با توجه به‌سختی کار و گرانی مواد اولیه، فروش محصولات صنایع‌دستی با این قیمت‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست.

وی با تأکید بر اینکه صنایع‌دستی در گذشته بعد از نفت ارزآوری خوبی برای کشور داشته، اضافه کرد: مشکل شبکه توزیع امروز آزاردهنده شده است.

کارگران با اشاره به اینکه کالاهایی که در داخل با ریشه‌های فرهنگی و تاریخی تولید می‌کنیم، مخاطب زیادی دارد، بیان کرد: اگر ۵۵۰ تا ۵۶۰ رشته صنایع‌دستی در دنیا داشته باشیم، بیش از ۳۰۰ رشته در ایران فعال بوده و کشورمان در این جهت پیشتاز است.

وی با تأکید بر اینکه رونق گردشگری برای رونق بازار صنایع‌دستی اهمیت خاصی دارد، تصریح کرد: گردشگری و جذب توریست خارجی به بازار این صنعت رونق می‌دهد.

این هنرمند فعال صنایع‌دستی با اشاره به اینکه خرید صنایع‌دستی توسط توریست خارجی تبلیغی هم برای فرهنگ و هنر ایرانی در خارج از کشور هم هست، اظهار کرد: فرهنگ ایرانی از این طریق معرفی می‌شود.

مسؤولان برنامه‌ریزی کنند

به‌هرحال، مسؤولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان جدای از فعالیت‌های جاری باید برنامه‌ریزی مدونی در حوزه بازاریابی و فروش تولیدات صنایع‌دستی هنرمندان این استان داشته باشند.

بازارسازی یکی از مواردی است که این روزها در دنیای اقتصاد به آن توجه ویژه‌ای می‌شود و مدیران باید برای تقویت این بخش تلاش کنند.

انتهای پیام/74035/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول