اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دمشق: توافق ترکیه و آمریکا، تجاوز به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است

وزارت خارجه سوریه ضمن رد توافق منطقه امن، تأکید کرد که این توافق، به وضوح، مشارکت آمریکا و ترکیه را در تجاوز به سوریه نشان داد.

دمشق: توافق ترکیه و آمریکا، تجاوز به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که «به صورت قاطع و مطلق، توافق ترکیه و آمریکای اشغالگر بر سر ایجاد آنچه منطقه امن نامیده می‌شود، را رد می‌کند».

یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه تصریح کرد که «این توافق، تجاوز آشکار به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نقض فاحش اصول حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد است».

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از این منبع گزارش داد که این توافق، به وضوح، مشارکت آمریکا و ترکیه را در تجاوز به سوریه نشان داد.

وی اعلام کرد که این تجاوز، به سود «رژیم اشغالگر و متجاوز اسرائیلی و تمایلات توسعه‌طلبانه ترکیه» است و بیانگر فریب و نیرنگ حاکم بر سیاست‌های نظام ترکیه است.

منبع مذکور ادامه داد: «برخی از طرفهای سوری از جمله شهروندان کُرد که خود را ابزاری برای این پروژه خصمانه آمریکا و ترکیه قرار دادند، مسئولیت تاریخی این وضعیت پیش آمده را بر عهده دارند و زمان آن فرا رسیده که در محاسبات خود بازبینی داشته و به بستر ملی خود بازگردند».

سوریه همچنین از جامعه بین‌الملل و سازمان ملل خواست که تجاوز آشکار آمریکا و ترکیه را محکوم کنند؛ تجاوزی که تنش خطرناک و تهدیدی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان است و همه تلاشها برای یافتن راهکاری برای حل بحران سوریه را از بین می‌برد.

 ایالات متحده آمریکا و ترکیه چهارشنبه 15 مرداد ماه جاری از توافق بر سر ایجاد مرکز عملیات مشترک در ترکیه برای هماهنگی و مدیریت تشکیل منطقه موسوم به امن خبر دادند.

پس از اینکه آمریکا و ترکیه سه روز با هم مذاکره کردند، وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای از «تکمیل مذاکرات با مسئولان نظامی آمریکا بر سر منطقه امن» خبر داد.

بر اساس توافق آمریکا و ترکیه، مرکز عملیات مشترکی در سریعترین زمان ممکن تشکیل خواهد شد تا مدیریت و هماهنگی بر سر منطقه امن، در آن صورت گیرد.

البته طرفین همچنان مشکلاتی بر سر جزئیات این توافق دارند؛ چرا که ترکیه خواستار عمق 30-35 کیلومتری منطقه امن است، ولی آمریکا بر عمق نهایت تا 14 کیلومتری تأکید دارد(جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول