اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ارشاد نمی‌خواهد صدای خبرنگاران اصفهان را بشنود

وقت آن رسیده که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با مروری بر وظایف و مسؤولیت‌های خود، از خواب غفلت و بی‌تفاوتی نسبت به فرهنگ جامعه بیدار شود چیزی که اصحاب رسانه استان بر روی آن اجماع نظری دارند.

ارشاد نمی‌خواهد صدای خبرنگاران اصفهان را بشنود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هفدهم مرداد ماه، روز خبرنگار، فرصت مغتنمی است برای قدردانی از رسالت زینب‌گونه این قشر فرهنگی و رسانه‌ای که برای ادای تکلیف و رسالت سنگین خود، خستگی و ترسی در دل و جان ندارند.

هر سازمان، نهاد و حتی انسان آزاده‌ای که آرمان، هدف و کارکرد این سربازان و سرداران فرهنگی را بفهمد بر خود لازم می‌داند از این قشر تلاشگر تقدیر به عمل‌ آورده و این روز را در حد وسع خود گرامی بدارد اما در این میان نقش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، به‌ عنوان اصلی‌ترین متولی فرهنگ و رسانه استان، به‌ قدری کم‌رنگ شده که می‌توان گفت تقریباً دیگر اثری از آن باقی نمانده است.

به نظر می‌رسد این اداره کل از پس‌کارهایی که جزء وظایف ذاتی او هم هست برنمی‌آید و به سازمان‌ها و نهادهای مختلف می‌سپارد که حواشی و مشکلات خاصی را هم در پی دارد، البته شاید شأن خود را ورای از آن می‌داند که با خبرنگاران دیدار و گفت‌وشنودی داشته باشد و لااقل جشن روز خبرنگار را برای همه اصحاب رسانه استان، فارغ از جهت‌گیری‌های مختلف برگزار کند.

سؤالی که مطرح است این است که چرا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، برگزاری این جشن را به نهادی واگذار می‌کند که در بدنه اصلی آن، عنصر رسانه‌ای قوی و کارکرده‌ای یافت نمی‌شود و به‌ شدت دچار سیاست‌زدگی هستند.

زمینه را برای فروش قلم‌ها مهیا نکنید

این اتفاق و بی‌توجهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، بار دیگر موجب ناراحتی و گله‌مندی بخش عمده‌ای از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان شده است که در این راستا یکی از خبرنگاران خبرگزاری ایمنا در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مشکلات خبرنگاران از جمله مسائل اقتصادی، معیشتی و بیمه باعث کاهش انگیزه و سست شدن در حرکت به‌ سوی آرمان و رسالت خبرنگاری خواهد شد و حتی بعضاً امکان دارد اصطلاحاً زمینه برای فروش قلم‌ها مهیا شود.

این فعال رسانه ای ادامه داد: با توجه به شرایط سخت اقتصادی در سال‌های اخیر و عدم کفاف درآمد خبرنگاری حتی برای یک زندگی ساده، رفته‌رفته خبرنگاران به نشست‌های خبری و برنامه‌هایی که در آن به اصحاب رسانه هدیه اهدا می‌شود، فارغ از محتوا و اهداف آن برنامه‌ها، تمایل بیشتری پیدا می‌کنند که این امر در بحث رسانه و خبر و رسالت خبرنگاری آفت بسیار بزرگی است و به‌ نوعی می‌توان آن را فروش قلم محسوب کرد.

وی در ادامه تصریح داشت: در این خصوص لازم است که مسؤولان مربوطه، در حوزه‌های مختلف تصمیم‌گیری و اجرا، به‌ خصوص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ عنوان یکی از اصلی‌ترین متولیان این حوزه، به وظایف ذاتی خود عمل کنند.

از ارشاد اصفهان، چیزی جز یک نام باقی نمانده است

خبرنگار ایمنا گفت: طی دو سال اخیر، از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، چیزی جز یک نام باقی نمانده و هرچند وقت یک‌بار، حوزه‌های مختلف آن، به بخش‌های خصوصی و دولتی واگذار می‌شود که برای نمونه می‌توان از واگذاری جشنواره مطبوعات به خانه مطبوعات نام برد و این در حالی است که برگزاری چنین مراسماتی، مستقیماً بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

به نظر می‌رسد کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حتی سالی یک‌بار هم خود را موظف به هم‌نشینی با اصحاب رسانه و گفت و شنود پیرامون مسائل، دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها نمی‌داند و مسؤولیت تصمیم‌گیری و برگزاری جشن روز خبرنگار را بر عهده خانه مطبوعات می‌گذارد که بنابر سیاست‌های این نهاد، بخش عمده‌ای از خبرنگاران به این جشن دعوت نشده و حضور پیدا نمی‌کنند.

عدم توجه به دغدغه‌ها، مشکلات و نیازهای خبرنگاران از دیگر مسائلی است که به‌ خصوص در دو سال اخیر نارضایتی اصحاب رسانه را بیشتر کرده چراکه مسؤولان و متولیان فرهنگی، اصلاً متوجه این موضوعات نیستند و حتی در روزی که متعلق به خبرنگاران هم هست و قاعدتاً باید پای صحبت‌های آنان بنشینند، به‌ نوبت سخنرانی می‌کنند و می‌گذرند.

برای جشن روز خبرنگار فقط اعضای خانه مطبوعات دعوت بودند

در ادامه مهری مصور پیرامون کم و کیف برگزاری جشن روز خبرنگار در خانه مطبوعات ابراز داشت: درست است که متولی این جشن اداره کل فرهنگ و ارشاد استان بوده، اما مقدمات و برنامه‌ریزی آن بر عهده خانه مطبوعات بوده و به همین دلیل تنها افرادی که عضو خانه مطبوعات هستند در این مراسم شرکت داشته‌اند و از قبل هم اعلام‌شده بود که این مراسم خانوادگی نیست و خبرنگاران ‌همراه نیاورند.

این فعال رسانه ادامه داد: از خواسته‌های خبرنگاران برای شرکت در این مراسم، نبود سخنران بود چراکه روز خبرنگار روزی است که سخنرانان و مسؤولان باید پای صحبت خبرنگاران بنشینند اما در عمل تمام مسؤولانی که دعوت بودند سخنرانی کردند.

وی افزود: در ادامه این جشن، تعدادی از دوستان خبرنگار به نمایندگی از بقیه خبرنگاران، بسیار کوتاه سخنرانی کردند که یکی از گله‌های آنان خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، عدم تعامل این اداره و مسؤول آن با رسانه‌ها بود.

نمی‌دانیم از ارشاد چه انتظاری باید داشته باشیم

مصور ابراز داشت: چیزی که در این دو سال اخیر بسیار مشهود است، بحث عدم ارتباط اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و مدیرکل آن با اصحاب رسانه است؛ در سال‌های قبل، ماهی یک‌بار اصحاب رسانه به دلایل مختلف در اداره ارشاد حضور پیدا می‌کردند البته امروز نیازی به این حضور برای پیگیری مشکلات نیست و مسائل غیرحضوری حل می‌شود بنا بر این لازم است مسیر جدید تعامل با رسانه‌ها ایجاد شود.

این فعال رسانه در ادامه بیان داشت: درخواستم به‌ عنوان یک خبرنگار از اداره کل فرهنگ و ارشاد این است که حمایت و نظارت بیشتری از رسانه‌ها و اصحاب رسانه داشته باشد، چرا که وقتی بر روی یک رسانه نظارت و البته حمایت باشد، بسیاری از حواشی رفع خواهد شد و رسانه‌ها می‌توانند نیروهای خبره و کار بلد در حوزه‌های مختلف طراحی، عکاسی و خبرنگاری را به کار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: در دوره‌های گذشته، از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، بحث اعطای وام به خبرنگاران مطرح شد و خود من 6 سال پیش درخواست وام داده‌ام که با تغییر مدیریت، کلاً این طرح و موضوع برچیده شد.

تغییر سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها با تغییر مدیریت‌ها، بدون جایگزین

مصور اذعان داشت: با تغییر مدیریت‌ها به‌ خصوص در جایی مثل اداره کل فرهنگ و ارشاد که از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها تغییر می‌کند و عملاً جایگزینی هم برای آن‌هم در نظر گرفته نمی‌شود، برای مثال حدود 2 سال و نیم قبل، در دوران مدیریت حجت‌الاسلام ارزانی، چند نفر از خبرنگاران خانم و آقا انتخاب شدند و بنا شد کمک‌هزینه سفر کربلا به آن‌ها داده شود که در دوره جدید، این طرح به بایگانی سپرده شد.

این فعال رسانه متذکر شد: خانه مطبوعات به‌ صورت مردم‌نهاد اداره می‌شود و خیلی وظیفه اجرایی ندارد، اما بررسی مشکلات خبرنگاران از جمله بیمه، یک تصمیم‌گیری کلان است، می‌طلبد که خواست و پیگیری حل مشکلات خبرنگاران از سطوح پایین‌تر به مسؤولان عالی رتبه در اداره ارشاد برسد و از طریق تعاملات خود با ادارات مختلف، مشکلات امروز خبرنگاران حل شود.

با نگاهی به کارنامه مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، مشخص می‌شود که انصاری در دو سال گذشته تا کنون تنها یک نشست خبری برگزار کرده و تقریباً هیچ ارتباطی با اصحاب رسانه نداشته است که این عدم ارتباط با اصحاب رسانه در کلام خبرنگاران به‌ خوبی مشهود و قابل‌لمس است و به نظر می‌رسد این اداره کل، وظیفه ذاتی خود در قبال رسانه‌ها را مانند دیگر حوزه‌های فرهنگی فراموش کرده است.

 ارشاد، جواب تلفن خبرنگاران را هم نمی‌دهد

سمیرا قاسمی نیز با اشاره به‌ سختی برقراری ارتباط با مسؤولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بیان داشت: رابطه اصحاب رسانه‌ها با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان خوب است، چرا که به‌ کرات تماس می‌گیریم تا جویای اقوال، افعال و احوالشان باشیم اما رابطه این اداره کل با ما خوب نیست، به گواه اینکه جواب تلفن ما را نمی‌دهند و مکاتباتشان را به دورانی عجیب، که ما قبل اختراع موبایل و ما بعد ابداع فکس و ایمیل است برگردانده‌اند.

دبیر سرویس فرهنگی خبرگزاری ایسنا اصفهان افزود: در سراسر این اداره کل، آن‌که سلاممان را پشت سیم‌های کار راه‌انداز تلفن جواب می‌دهد و ارشادِ اسلامی را پاس می‌دارد معاون هنری و سینمایی استان اداره کل است و باقی درها به روی رسانه‌ها بسته است و این فرزندِ خلف، دو سه سال است که پشت درِ خانه پدریِ ارشاد، در کوفته و صدا زده و پاسخی نشنیده است.

وی در ادامه می‌گوید: نه نشستی خبری برای دیدار و نه اقدامی برای دلگرمی و نه صدایی برای احوال‌پرسی و فقط سالی یک‌بار نامه‌ای از سوراخ در بیرون می‌آید که بالای آن نوشته‌شده، «پیام مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز خبرنگار» تا یادمان بیاورد که چه رسالت بزرگی داریم، رسالتِ در کوفتن، پاسخ نشنیدن و دوباره در کوفتن و دوباره در کوفتن.

ارشاد، عِدّه و وعُدّه خود را برای حمایت از خبرنگاران بسیج کند

قاسمی ابراز داشت: شاید می‌داند اگر در را باز کند از بیمه‌ای که نداریم گله می‌کنیم، از بیمه‌ای که نداریم و به همین دلیل نمی‌توانیم عضو خانه مطبوعاتش شویم تا در بزم شادیِ روزی که روز ما هم هست، شرکت کنیم، شاید این مدیرکل می‌داند از پایین بودن حق‌التحریرها، که بالا رفتن دلار و بی‌ارزش شدن ریال، اثری بر آن ندارد، شکوه می‌کنیم و می‌خواهیم که عِدّه و وعُدّه خود را برای حمایت از ما بسیج کند.

وی در پایان تأکید کرد: می‌داند، ممکن است صدایمان را بالا ببریم اما نمی‌داند، هر چه باشیم، فرزند اوییم و باید در آغوش گرم خودش به رفاه و آرامش برسیم، اگر می‌دانست در را باز می‌کرد و سلاممان را بی‌واسطه مکاتبات فکسی و ایمیلی، پاسخ می‌داد.

به نظر می‌رسد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان باید با مروری بر وظایف و مسؤولیت‌های خود، از خواب غفلت و بی‌تفاوتی نسبت به فرهنگ جامعه بیدار شود.

عدم توجه به وظایف ذاتی در هر سازمان و نهادی می‌تواند مسبب بروز حواشی، مشکلات و اختلالات در روند کار آن مجموعه شود که در خصوص تعامل این اداره کل با رسانه، این موضوع کاملاً مشهود است.

انتهای پیام/63106/ص20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول