اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید بر تداوم مبارزه با داعش و النصره در سیزدهمین دور مذاکرات صلح سوریه

در پایان سیزدهمین دور مذاکرات صلح سوریه در «نورسلطان»، بر ادامه مبارزه با داعش، «جبهه النصره» و دیگر گروه‌ها و مؤسسه‌های دارای ارتباط با داعش و «القاعده» و دیگر سازمان‌های تروریستی تاکید شد.

تأکید بر تداوم مبارزه با داعش و النصره در سیزدهمین دور مذاکرات صلح سوریه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، در پایان سیزدهمین دوره مذاکرات «نورسلطان» بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه صادر شد.

این بیانیه شامل 13 بند و به شرح ذیل است:

1. ایران، روسیه و ترکیه از استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و قوانین سازمان ملل  حمایت می‌کنند.

2. از قوانین بین‌المللی از جمله قطعنامه‌های سازمان ملل متحد در ارتباط با منطقه «جولان» متعلق به دولت سوریه به خصوص قطعنامه 947 شورای امنیت سازمان ملل حمایت می‌شود.

3.کشورهای حاضر در این نشست به طور گسترده مسائل مربوط به «ادلب» را بررسی و بر رعایت تمام توافقات به خصوص توافقنامه 17 سپتامبر سال 2018 تأکید کردند.

این کشورها از نفوذ سازمان تروریستی موسوم به «تحریر الشام» ابزار نگرانی و بر ادامه مبارزه با داعش، «جبهه النصره» و دیگر گروه‌ها و مؤسسه‌های دارای ارتباط با داعش و «القاعده» و دیگر سازمان‌های تروریستی تاکید کردند.

همچنین موضوع غیرنظامیان و انجام اقدامات لازم برای تأمین امنیت آنان در ادلب بر اساس قوانین بین‌المللی بررسی شد.

4. ایران، روسیه و ترکیه تحولات در منطقه شمال-شرقی سوریه را بررسی و بر عادی سازی وضعیت از طریق احترام به استقلال و تمامیت ارضی این کشور تأکید کردند.

5. کشورهای حاضر در این نشست از عدم انجام اقدامات پشت پرده تحت پوشش برنامه‌های ضدتروریستی خبر دادند و بر مبارزه علیه جدایی‌طلبی، تضعیف استقلال و تمامیت ارضی سوریه و همچنین دیگر کشورهای منطقه تأکید کردند.

6. این کشورها با اشاره به حل مسائل سوریه از طرق غیر نظامی از قرارگرفتن شهروندان سوریه تحت پوشش سازمان ملل طبق قطعنامه 2254 شورای امنیت و تصمیمات کنگره ملی سوریه حمایت کردند.

7. کشورهای حاضر مذاکرات گسترده 3 جانبه‌ای با حضور نماینده ویژه سازمان ملل در ارتباط با فعالیت کمیته قانون اساسی در «ژنو» انجام دادند و بر آغاز فعالیت هرچه سریعتر این ارگان تاکید کردند.

8. این کشورها از عملیات مربوط به آزادسازی گروگان‌ها که در 31 جولای سال 2019 در چارچوب گروه کاری وابسته به مذاکرات نورسلطان صورت گرفت استقبال کردند.

9. کشورهای حاضر بر افزایش کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه در تمام مناطق این کشور تأکید و جامعه بین‌المللی و سازمان ملل و ساختارهای مختلف آن را به افزایش کمک‌ها به سوریه از طریق نوسازی زیرساخت‌های اساسی مانند آبرسانی، برق رسانی، ساخت مدارس، بیمارستان‌ها و همچنین خنثی کردن بمب‌های مختلف دعوت کردند.

10. این کشورها بر همکاری در زمینه بازگشت پناهجویان سوری به وطنشان تأکید کردند و جامعه بین‌المللی را ملزم به ارائه هر گونه کمک در این زمینه با استفاده از ظرفیت کمیسر عالی امور پناهجویان سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی نمودند.

11. کشورهای حاضر از حضور هیأت‌های عراق و لبنان به عنوان کشورهای ناظر در مذاکرات نورسلطان استقبال و بر سهم قابل توجه آنان در فرایند عادی سازی وضعیت سوریه تاکید کردند.

12. این کشورها از تلاش‌های دولت قزاقستان برای میزبانی دوره سیزدهم تشکر نمودند.

13. کشورها نشست بعدی در چارچوب مذاکرات صلح سوریه در ماه اکتبر سال 2019 در شهر نورسلطان را تصویب کردند.  

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول