اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بازدید معاون ترامپ از کمپ‌های پناهجویان| تلاش پنس برای کم اهمیت جلوه دادن بحران

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در بازدید اخیرش از اردوگاههای مرزی کشورش، در حالیکه پناهجویان از گرسنگی و وضع اسفناک شرایط فریاد می‌زدند، از تلاش نگهبانان مرزی آمریکا تقدیر و تشکر کرد.

بازدید معاون ترامپ از کمپ‌های پناهجویان| تلاش پنس برای کم اهمیت جلوه دادن بحران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به دنبال موجی از انتقادات از وضعیت «اسفناک» و «خطرناک» پناهجویان در اردوگاههای مرزی آمریکا، «مایک پنس» معاون «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه هفته گذشته به همراه جمعی از جمهوری‌خواهان مجبور به بازدید از اردوگاههای مرزی تگزاس شد.

روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» در خصوص بازدید پنس از این اردوگاههای مرزی گزارش کرد، سفر پنس در حالی صورت گرفته بود که بسیاری از جمهوری‌خواهان، گزارش‌های گسترده درباره وضعیت نامناسب پناهجویان در اردوگاههای مرزی آمریکا را مورد انتقاد قرار داده بودند.

برخلاف نمایندگان دموکرات کنگره که از اردوگاههای مرزی آمریکا بازدید کرده بودند و بر اساس گفت‌وگو با پناهجویان و مشاهده وضعیت اردوگاهها، گزارش داده بودند که اوضاع این بازداشتگاههای مرزی پناهجویان بسیار هولناک است، پنس در اولین توقف خود در مرکز پناهجویان در نزدیکی «مک الن» تگزاس به تقدیر از مأموران مرزی پرداخت.

 

وی گفت «بسیار تحت تأثیر کار دلسوزانه مأموران گشت مرزی قرار گرفتم».

اظهارات معاون ترامپ در تناقض کامل با اظهارات اخیر «الکساندریا اوکاسیو مارکز» بود که پس از بازدید از اردوگاههای مرزی، تأیید کرد که مأموران مرزی در صفحه فیس‌بوک، مرگ نوجوان مهاجر را به باد تمسخر گرفته بودند.

اخیراً در جلسه‌ کنگره نیز که برای بررسی وضعیت پناهجویان در اردوگاههای مرزی آمریکا برگزار شده بود، یکی از زنان پناهجو اهل «گواتمالا» توضیح داد که به دلیل شرایط نامساعد اردوگاههای مرزی، دختر خردسالش بعد از ابتلا به عفونت ویروسی ریه، جان خود را از دست داده است.

با اینحال پنس مدعی شد: «تمامی خانواده‌هایی که با آنها صحبت کردم، به من گفتند که رفتار خوبی با‌ آنها می شود».

توقف بعدی پنس در اردوگاه مرزی مک آلن بود که ظاهراً وضعیت آن با اردوگاه قبلی بسیار متفاوت بود و یکی از خبرنگارانی که پنس را همراهی می‌کرد، گزارش کرد که بوی زننده وحشتناکی در اردوگاه پراکنده شده بود و حدود 400 نفر در قفس‌های بسیار محکم اسکان داده شده بودند و حجم جمعیت به قدری زیاد بود که دراز کشیدن برای تمامی این جمعیت غیرممکن بود.

طبق این گزارش، برخی از پناهجویان فریاد می زدند که برای مدت 40 روز یا بیشتر است که در آنجا محبوس شده‌اند و شکایت می‌کردند که گرسنه هستند.

با اینحال، پنس در یک کنفرانس خبری در خصوص کار نگهبانان مرزی گفت: «کار سختی است. از آنچه دیدم تعجب نکردم. می‌دانستم که شاهد یک سیستم پر از جمعیت خواهیم بود».

سفر پنس و گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه به اردوگاه مرزی تگزاس در میان گزارش‌هایی از وضعیت بسیار خطرناک پناهجویان در اردوگاههای اشباع شده از جمعیت صورت گرفته است.

طبق‌ گزارش‌های منتشر شده، دستکم 6 کودک مهاجر از دسامبر سال گذشته میلادی تاکنون در بازداشت‌های مرزی آمریکا جان خود را از دست داده‌اند.

بازرسان مستقل وزارت امنیت داخلی آمریکا در ماه می، از اردوگاههای مرزی آمریکا در غرب تگزاس بازدید کردند و در آنجا دریافتند که دهها پناهجو در فضای بسیار اندک اسکان داده شده بودند و وضعیت طوری بود که برخی از آنها فضا برای نشستن نداشتند.

بازرس کل وزارت امنیت داخلی آمریکا بعد از بازدید ماه ژوئن از پنج اردوگاه مرزی آمریکا، گزارشی از وضعیت بسیار خطرناک پناهجویان منتشر کرد.

با اینحال، دولت ترامپ و دیگر جمهوری‌خواهان، نتیجه چنین یافته‌هایی را زیر سؤال بردند و ترامپ هفته گذشته اعلام کرد که این اردوگاهها به طور زیبایی اداره می‌شود.

پنس گفت که به درخواست ترامپ به همراه دوربین‌ها به اردوگاههای مرزی آمده است تا مردم آمریکا با چشمان خود وضعیت این اردوگاهها را مشاهده کنند.

توقف اول پنس، جزو اردوگاههایی نبود که به طرز فاجعه‌باری، جمعیت پناهجویان در چادرها، اسکان داده شود اما بازرس کل امنیت داخلی آمریکا اعلام کرده بود که در این اردوگاه، پناهجویان از استانداردهای مراقبتی خوبی برخوردار نیستند.

روز جمعه و در حین بازدید پنس، حدود 800 نفر در این اردوگاه با ظرفیت یکهزار نفر اسکان داده شده بودند.

پنس به یکی از زنانی که پسربچه‌ای در کنار وی بود نزدیک شد و از او پرسید که اهل کدام کشور است و زن پناهجو از طریق مترجم، پاسخ داد: «السالوادور».

معاون ترامپ در سوال بعدی از این زن پرسید: «آیا با تو و بچه‌هایت رفتار مناسبی می‌شود. آیا تحت مراقبت هستید؟ آیا غذا می‌خورید؟»

زن، سرش را به علامت آری تکان داد.

این در حالی است که خبرنگاری که پنس را همراهی می‌کرد، گزارش کرد که پناهجویانی را مشاهده کرده است که بر روی پارچه‌هایی روی زمین دراز کشیده بودند و پارچه‌های نازکی روی خود کشیده بودند.

طبق گفته این خبرنگار، در یکی از اتاق‌ها، جمعیتی حدود 100 نفر بر روی صندلی‌هایی که ظاهراً کثیف بود، نشسته بودند و مسئولان می‌گفتند که آنها منتظرند به حمام بروند و برخی از کودکان نیز در حال گریه کردن بودند.

پنس ضمن نادیده گرفتن وضعیت پناهجویان در میزگردی که شامل مقامات گشت مرزی و جمهوری‌خواهان کمیته قضایی سنا می‌شد، گفت، صرفنظر از «آنچه که امروز دیدیم، اردوگاهی وجود دارد که خدمات مراقبتی ارائه می‌دهد که تمامی مردم آمریکا به اینگونه خدمات افتخار می‌کنند».

برخی خبرنگاران گزارش دادند، نگهبان قفس‌هایی که پناهجویان در آنجا نگهداری می‌شوند، نقاب بر صورت خود داشتند و برخی از پناهجویان از گرسنگی خود شکایت می‌کردند و می‌گفتند می‌خواهند دندان‌هایشان را مسواک بزنند.

یکی از نگهبانان مرزی که در این جلسه سنا حاضر بود، اعتراف کرد، گرچه اردوگاه سه بار در روز تمیز می‌شود اما بسیاری از پناهجویان برای 10 تا 20 روز به حمام دسترسی نداشتند.

پنس ضمن انتقاد از گزارش‌ دموکرات‌ها از وضعیت هولناک اردوگاههای مرزی آمریکا، تصریح کرد که آمریکا برای اصلاح قوانین مهاجرتی خود که معضل کنونی پناهجویان آن را تشدید کرده است، «تعهد اخلاقی» دارد.

با اینحال، پنس در خصوص وضعیت پناهجویان اعتراف کرد: «بحران (وضعیت پناهجویان) واقعی است. این یک بحران ساختگی نیست».

سیاست‌های ضدمهاجرتی ترامپ بسیاری از پناهجویان را تحت تأثیر قرار داده است و در یکی از جدیدترین قصه‌های غم‌انگیز مربوط به سرنوشت غم‌انگیز مهاجران در مرز آمریکا، آنطور که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده است، جسد «آلبرتو مارتینز رامیرز» مرد 25 ساله اهل «سالوادور» و دختر 23 ماهه وی به نام «والریا» در ساحل «ریو گراند» در «ماتاموروس» مکزیک اخیراً در حالی پیدا شد که سعی داشتند از این رود به سمت «براونسویل» ایالت «تگزاس» آمریکا بروند، اما غرق شدند.

رئیس‌جمهور آمریکا که با شعار مقابله با مهاجرین غیرقانونی و بستن مرزهای آمریکا روی کار آمد، بارها علیه مهاجرین موضع گرفته و آن‌ها را به اخراج تهدید کرده است. وی مدعی است مرزهای جنوبی آمریکا محل ورود قاچاقچی‌ها و خلافکاران به آمریکاست.

وی ماههاست که دولت مکزیک را تهدید کرده که در صورتیکه اقدامی در خصوص جلوگیری از ورود مهاجران به آمریکا اتخاذ نکند، با تعرفه‌های سنگین واشنگتن مواجه می‌شود.

در پی این تهدیدات آمریکا، در نهایت مکزیک با دولت ترامپ توافق کرد تا حدود 6 هزار گارد ملی به مرزهای جنوبی با گواتمالا اعزام کند و آمریکا نیز در مقابل قرار است که پناهجویان را به مکزیک برگرداند و در آنجا به درخواست پناهندگی این افراد رسیدگی شود. 

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول