اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تردید دوباره در رونمایی از «معامله قرن» پس از انتخابات رژیم صهیونیستی

فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا در امور «صلح منطقه» ضمن اعلام اینکه بخش سیاسی «معامله قرن» در 60 صفحه ارائه خواهد شد، درباره اینکه رونمایی از این طرح بعد از انتخابات رژیم صهیونیستی انجام شود، ابراز تردید کرد.

تردید دوباره در رونمایی از «معامله قرن» پس از انتخابات رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «جیسون گرینبلات» فرستاده ویژه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در امور صلح منطقه در گفت وگویی با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» ادعا کرد، طرح موسوم به «معامله قرن» طرحی واقعی خواهد بود و می تواند به نزاع فلسطینی-اسرائیلی پایان دهد.

وی در پاسخ به این سوال که فلسطینی ها با «نشست بحرین» (گام نخست طرح معامله قرن) مخالفت کرده‌اند و حالا آمریکا در بخش سیاسی معامله قرن قصد دارد چه چیزی به آنها ارائه دهد تا مواضعشان تغییر کند، گفت: ما هیچ ضمانتی برای برداشتن موانع جز تلاش های مخلصانه نداریم و نمی توانیم طرف ها را به بازگشت به میز مذاکرات سوق دهیم؛ آنچه شایسته است آنها را به مذاکره بازگرداند، طرحی سیاسی است که به طرح اقتصادی گره خواهد خورد، معتقدم ملت فلسطین آینده بزرگی را که این طرح می تواند ارائه دهد ، درک می کنند.

فرستاده آمریکا سپس تصریح کرد: چیز محرمانه ای وجود ندارد مسائل میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها «سخت و پر از چالش» است. آنچه در 60 صفحه ارائه خواهیم داد طرحی سیاسی است که دو طرف بر اساس آن خواهند فهمید چگونه امکان خروج از این نزاع وجود دارد و چگونه می توان به زندگی و آینده بهتر دست پیدا کرد، سران فلسطین (تشکیلات خودگردان) باید مسئولیت را بپذیرند و با مشکلات مقابله کنند.

گرینبلات در ادامه اعلام کرد، مشخص نیست که معامله قرن حتما پس از انتخابات رژیم صهیونیستی در 17 سپتامبر آینده رونمایی شود و ترامپ است که باید درباره زمان آن تصمیم بگیرد.

در حالی که قرار بود طرح معامله قرن سال گذشته رونمایی شود، به بعد از انتخابات فروردین گذشته موکول شده بوداما با شکست بنیامین نتانیاهو در تشکیل دولت و برگزاری انتخابات جدید در شهریور آینده، قرار است این طرح بعد ازانتخابات رژیم صهیونیستی رونمایی شود هر چند برخی تحلیلگران از اکنون شکست نتانیاهو را پیش بینی می کنند.

گرینبلات در پاسخ به این سوال الشرق الاوسط که برخی در فلسطین اشغالی موافق راهکار دو دولتی و برخی مخالف هستند، گفت: ما این عبارت را استفاده نمی کنیم و استفاده از عبارت راهکار دو دولتی به هیچ چیزی ختم نمی شود؛ نمی توان درگیری به این پیچیدگی را با شعاری متشکل از دو کلمه حل کرد. طرحی را تهیه کرده ایم که مردم از خلال آن خواهند فهمید راه حل برای موضوع آوارگان، تمام مسائل سیاسی، برخی اموری که به شکلی کافی درباره آن صحبتنشده، وضعیت غزه و وضعیت بد ساکنان آن و نحوه تعامل ما با گروه هایی مانند حماس و جهاد اسلامی چگونه خواهد بود؛ این موارد از بزرگ ترین موانعی است که مانع بهبود زندگی فلسطینی ها شده و کمتر کسی درباره آن صحبت می کند.

الشرق الاوسط در ادامه به ایران پرداخت و پرسید شما در کنفرانس سالانه سازمان «مسیحی های متحد برای اسرائیل» ایران را مانعی مهم در روند صلح میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها دانستید، چرا؟ گرینبلات مدعی شد: معتقدم بدترین کابوس برای ایران حصول یک توافق صلح میان اسرائیل و فلسطینی هاست؛ ایران فقط می خواهد مشکلات در منطقه را شعله ور کند و منافعی در تسلط بر بخش زیادی از منطقه دارد؛ آنها از فلسطینی ها بویژه حماس مانند «چنگ گربه» استفاده می کنند، حماس سازمانی تروریستی است که ایران از آن حمایت مالی می کند، حزب الله هم همینطور، مأموریت این دو خلق مشکلات است.

گرینبلات در پاسخ به این سوال که آیا «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی آماده مذاکره هستند یا خیر؛ گفت: فکر می کنم ما باید میان دو طرف ایجاد اعتماد کنیم، اظهارات نتانیاهو مفید است، او می گوید آماده مذاکره است و این همه آن چیزی است که ما می خواهیم. در مقابل، اظهارات تشکیلات خودگردان خلاف این موضوع است. امیدوارم که محمود عباس این فرصت بزرگ را دریابد؛ آنها دوست دارند بگویند ما شکست خوردیم اما ولایات متحده شکست نخورده و اگر این طرح شکست بخورد این ملت فلسطین است که شکست خورده است.

وی در پایان گفت، اگر دو طرف فلسطینی و اسرائیلی طرح پیشنهادی آمریکا را رد کنند وضعیت به شکل کنونی ادامه پیدا خواهد کرد.

آمریکا مدعی است با طرح معامله قرن می خواهد به نزاع فلسطینی-اسرائیلی پایان دهد و در همین راستا در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیرماه) نشستی برای بحث درباره بخش اقتصادی این طرح برگزار کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول