اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

نخستین نمایشگاه گردشگری همسود در سمرقند آغاز به کار کرد

نخستین نمایشگاه گردشگری کشورهای عضو جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع در شهر «سمرقند» آغاز به کار کرد.

نخستین نمایشگاه گردشگری همسود در سمرقند آغاز به کار کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، نخستین نمایشگاه گردشگری کشورهای عضو جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع در شهر «سمرقند» آغاز به کار کرد.

«ارکینجان توردیم اف» استاندار سمرقند در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: روابط ازبکستان با دیگر کشورهای مستقل مشترک المنافع بیش از پیش توسعه می‌یابد و این نمایشگاه برای اجرای بیشتر طرح‌های مشترک کمک می‌کند.

در نشست شورای گردشگری جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع که در چارچوب آن نمایشگاه گردشگری یادشده برگزار می‌شود، «عبدالعزیز آق قل اف» کفیل کمیته دولتی توسعه گردشگری ازبکستان گفت: آژانس‌های رده بندی بین المللی این کشور را به عنوان یک کشور پرتحرک در زمینه جذب گردشگران تلقی می‌کنند.  

به گفته عبدالعزیز آق قل اف گردشگران دیگر کشورها امروز به ازبکستان بیشتر از قبل سفر می‌کنند یعنی از 2 روز اقامت در این کشور در سال 2017 میلادی به 3 روز اقامت در سال 2019 میلادی افزایش پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون 70 درصد گردشگران جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع بیشتر به شهر باستانی سمرقند سفر می‌کنند.

آق قل اف خاطرنشان کرد: هم اکنون به ازبکستان از کشورهای اسلامی نیز گردشگران زیادی سفر می‌کنند در سال گذشته میلادی در بین کشورهای اسلامی ترکیه با 41 هزار و 299 گردشگر در ازبکستان مقام اول را کسب کرد پاکستان با 5 هزار و 568 گردشگر مقام دوم و مالزی با 2 هزار و 768 گردشگر مقام سوم را کسب کردند.  

ازبکستان امروز با 65 کشور جهان رژیم لغو روادید را اجرا کرده است.

بر اساس گزارش کمیته توسعه گردشگری ازبکستان، در سال گذشته میلادی 5 میلیون و 300 هزار گردشگر از جمله 4 میلیون و 600 هزار شهروند آسیای مرکزی، 406 هزار نفر شهروند دیگر کشورهای همسود و حدود 326 هزار گردشگر از کشورهای خارجی به این کشور سفر کردند.

همچنین در ازبکستان صادرات خدمات گردشگری از سطح یک میلیارد دلار فراتر رفته است.

اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع پس از فروپاشی شوروی سابق شکل گرفت. بیانیه تاسیس این اتحادیه در 21 دسامبر 1991 (20 آذر 1380) در «آلماتی» توسط رهبران آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین امضا شد.

عضویت گرجستان دراین اتحادیه به دنبال تصمیم رسمی روسای جمهور کشورهای عضو در 3 دسامبر 1993 (12 آذر 1382) و به دنبال درخواست «ادوارد شواردنادزه» رئیس جمهور گرجستان در 8 اکتبر 1993 (16 مهر1382) صورت گرفت.

بیش از 70 درصد بودجه جامعه مشترک المنافع توسط روسیه پرداخت می‌شود هزینه می‌شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول