اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بازگشت سمرقند به فهرست میراث جهانی یونسکو

معاون نخست وزیر ازبکستان گفت: سمرقند از خطر حذف از فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) مصون ماند.

بازگشت سمرقند به فهرست میراث جهانی یونسکو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «عزیز عبدالحکیم اف» معاون نخست وزیر ازبکستان گفت: سمرقند از خطر حذف از فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) مصون ماند.

این گزارش در چارچوب چهل و سومین نشست کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد که این روزها در شهر «باکو» برگزار و در آن گزارشاتی مبنی بر حفظ مرکز تاریخی «بخارا» و «سمرقند» بررسی می‌شود، اعلام شد.

عزیز عبدالحکیم اف اظهار داشت: در سندی کمیته میراث جهانی یونسکو مرکز میراث جهانی و شورای بین‌المللی ابنیه و آثار باستانی ازبکستان متعهد کرده که طرح‌های این کشور را در خصوص توسعه زیربناهای آثار تاریخی سمرقند بررسی کنند.

وی افزود: در این سند هیچ اشاره‌ای به قرار دادن سمرقند در فهرست میراث جهانی در معرض خطر نشده است.   

معاون نخست وزیر ازبکستان ادامه داد: یونسکو در این سند بر ایجاد کمیته مدیریتی برای بناهای میراث جهانی و کارگروهی هدفمند برای حل و فصل مشکلات به وجود آمده تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری کارشناسان بین المللی اسناد مورد نیاز برای حفظ شهر سمرقند در فهرست میراث جهانی تنظیم و در آینده نزدیک به یونسکو ارایه خواهد شد.  

گفتنی است، چند روز پیش یونسکو تصمیم گرفت «شهرسبز» را که در معرض خطر حذف از فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) قرار داشت، حفظ کند.

ازبکستان متعهد شده در 2 ساله آینده طرح بازسازی شهر را تنظیم نماید.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول