اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

هفته داغ فضایی برای استارت‌آپ‌ها /نمایش دستاوردهای دانش بنیان

صندوق نوآوری وشکوفایی، هفته گذشته میزبان رویدادی بود که در آن استارت آپ‌ها و شرکت های دانش بنیان حوزه هوافضا مجالی برای به نمایش گذاشتن دستاوردها و خدمات‌شان یافتند.

هفته داغ فضایی برای استارت‌آپ‌ها /نمایش دستاوردهای دانش بنیان

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، هفته گذشته صندوق نوآوری وشکوفایی میزبان رویدادی بود که در آن استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان حوزه هوافضا مجالی برای به نمایش گذاشتن دستاوردها و خدماتشان یافتنتد.

گردهمایی استارت‌آپ ها و شرکت های دانش بنیان فضایی از روز یکشنبه و با حضور رئیس سازمان فضایی، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

نمایشگاهی با حضور 100 شرکت دانش بنیان فضایی

در این گردهمایی بیش از 100 شرکت دانش بنیان فعال حضور داشتند و در اولین روز از این مراسم،مرتضی براری رئیس سازمان فضایی گفت: خوشبختانه، رتبه اول منطقه و رتبه ۱۱ دنیا را در حوزه هوافضا کسب کردیم و دستیابی به چرخه کامل فضایی نیز از دیگر دستاوردهای ماست. کشور در عرصه فناوری جایگاه مناسبی را پیدا کرده است البته حوزه فضا از حوزه اقتداری به حوزه اقتصادی تبدیل شده است به طوری که رشد اقتصاد فضا ۱۲۹ درصد بوده است، چرا که با رشد فناوری، ماهواره ها، کوچک و ارزان شدند و مزایای آنها افزایش یافت.
رئیس سازمان فضایی تصریح کرد: مهمترین اولویت ما این است که از ظرفیت کشور برای تولید محصول و ارائه خدمات به جامعه استفاده کنیم و این زنجیره ارزش تبدیل اقتدار ایران در منطقه شود.بخش فضایی باید تبدیل به یک صنعت توانمند شود. تلاش ما این است که از ظرفیت همه نهادها برای این موضوع و توسعه زیرساخت های فضایی شود.درصد زیادی از بخش فضایی را به بخش های خصوصی دادیم تعدادی از شرکت های بزرگ خواستار مجوز اپراتور ماهواره سنجشی هستند و ما تلاش می کنیم تا هرچه سریعتر این فرایند انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش کردیم تا استارتاپ‌ها در این حوزه فعال‌تر باشند و در سیل اخیر نیز استارتاپ ها به طور داوطلبانه به کمک مردم آمدند.حضور در مجامع بین المللی و سازمان‌های مرتبط نیز از اولویت های ماست. در سه هفته اخیر جلساتی در سازمان ملل در حوزه فضایی تشکیل شد و سازمان فضایی نیز نشست با حضور ۸ کشور دنیا داشت تا حضور موثر در عرصه بین الملل داشته باشیم.

درادامه این مراسم، علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: نیاز مالی نباید مانعی برای فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها شود و به همین منظور ما از همه بخش‌های حاکمیتی و دولتی تقاضا کردیم که به شرکت‌ها اعتماد کنند و در تلاشیم تا در همه مراحل طراحی و ساخت محصولات دانش‌بنیان از فعالیت‌های این شرکت‌ها حمایت کنیم باید همکاری میان اعضای اکوسیستم نوآوری و فناوری در کشور شکل بگیرد.

وی ادامه داد:‌ گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های حوزه فضایی از جمله اقدامات این صندوق برای بخش‌های دارای اولویت است که امیدواریم با برگزاری چنین رویدادهایی فناوری به سطح جامعه نیز رسوخ کند. این گردهمایی برای ورود صندوق به حوزه‌های استراتژیک و دارای اولویت کشور است. برگزاری این رویدادها باعث می‌شود که صندوق تأمین مالی بهتری برای فعالیت‌های دانش‌بنیان داشته باشد.در اسناد بالادستی نیز فناوری فضایی جز فناوری‌های دارای اولویت است.

وحدت خاطرنشان کرد: هیچ محدودیتی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد و سیاست‌گذاری این صندوق بر این اساس است که از تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت شود.

غرفه‌های فعال با محصولاتی فضایی

اما پس از مراسم افتتاحیه، سراغ غرفه های حاضر در این نمایشگاه رفتیم. یکی از این غرفه ها مربوط به ماژول های فرآیندی PMBOK بود. مسئول این غرفه در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس گفت:  ماژول های فرآیندی PMBOK لازمه مدیریت سازمان است. این استاندارد رایج ترین معیار برای ارزیابی و شکل دهی سیستم مدیریت پروژه هاست.راهکار مدیریت پروژه مبتنی بر PMBOK  توسط این شرکت بستری را برای مدیریت چرخه کامل حیات پروژه فراهم می کند. مراحل پروژه شامل شکل گیری تا خاتمه است.

وی ادامه داد: تعریف و تصویب، برنامه ریزی، به روز رسانی، مدیریت تغییرات، خاتمه و کنترل و نظارت از مراحل این مجموعه ماژول است.

عرضه خدمات برای ماشین‌های حمل ونقل

یکی دیگر از غرفه ها، به منظور ارائه خدمات فنی و مهندسی در این نمایشگاه حضور پیدا کرده بود. مدیر فروش این غرفه در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: براساس تجربیات ما، این حوزه نیاز به تجهیزاتی نظیر ریموت وایرلس کرین ها و جرثقیل ها و سامانه کنترل ناوگان ریلی، درایو موتورهای دی سی در توانهای 150 تا 300 آمپر است که شرکت ما در این زمینه فعالیت های خود را به انجام رسانده است.

وی افزود: همچنین طراحی و ساخت گاز سنج و گازسنج موتور قطب، دستگاه برش صنعتی، دستگاه تست خرابی لوله های حفاری و برد کنترل ماشین لباسشویی را در آینده تولید می‌کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: محصولات این شرکت در مرحله فروش قرار دارد و آماده سرمایه گذاری است، همچنین برخی از طرح ها نیز در دست اقدام است که انجام می شود.

شرکتی برای تولیدات ماهواره ای

در ادامه بازدید از نمایشگاه، با یکی از شرکت های تولید تجهیزات ماهواره ای آشنا شدیم. مدیر روابط عمومی این شرکت گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: هدف این شرکت، طراحی و ساخت انواع سیستم های مخابراتی و مشاوره در زمینه پروژه های مربوطه با تکیه به نیروی انسانی داخلی است.

وی افزود: محصولاتی نظیر آنتن، قطعات موجبری، مایکروویو، سیستم گیرنده و فرستنده، سیستم کنترل پایش، جاذب و شیلدینگ الکترومغناطیسی و مشاوره وطراحی شبکه های رادیویی در این شرکت عرضه می شود.

مدیر روابط عمومی این شرکت گفت: آنتن پاربولیک، آنتن تمام جهتی، اتاق آنتن و محفظه های تست شیلد شده و جاذب های الکترومغناطیسی از جمله محصولاتی است که در این نمایشگاه با استقبال مواجه شده است.

این گردهمایی مهمانان ویژه ای هم داشت که به نوعی می توان گفت که به عنوان حامیان شرکت های دانش بنیان فضایی محسوب می شوند. سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری که در دومین روز از این گردهمایی حضور پیدا کرد و پس از بازدید از غرفه های این نمایشگاه، یادداشتی را به یادگار گذاشت.

در مراسم اختتامیه این گردهمایی محمد جواد آذری جهرمی وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات حضور یافت و تاکید کرد: در یک سال و نیم گذشته این برنامه ها با پیگیری و تلاش بخش فضایی به خوبی پیش رفته و حاصل آن نیز همین جمع شما و رویداد برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه سالهاست برای به دست آمدن رتبه نخست منطقه ای در بخش فضایی کشور برنامه‌ ریزی می شود، افزود: با این حال هنوز در لایه مخابراتی و تلویزیونی ماهواره ای نداریم، در صورتی که کشورهای منطقه که حتی دانش کمتری نسبت به ما در حوزه فضایی دارند توانستند این ماهواره ها را در مدار داشته باشند.

آذری جهرمی  دلیل این عقب ماندگی را تصدی دولتی دانست و تصریح کرد: مقررات و چارچوب های دولتی به اندازه کافی ظرفیت اجرایی کردن پروژه ها را ندارند.

وی با اشاره به ابتدای ورود تلفن همراه به کشور و انحصار و قیمت بالای سیم کارت در آن زمان، افزود: با ورود بخش خصوصی و اپراتور دوم ما شاهد ایجاد بازار رقابتی و کاهش قیمت سیم کارت بودیم.

وزیر ارتباطات با تاکید به اینکه در این حوزه باید برای حضور بخش خصوصی زمینه سازی کنیم، گفت: باید داده های فضایی برای استفاده کسب و کارهای این حوزه باز شود و با آموزش و ایجاد زمینه بازار و تامین منابع مالی، از استارت آپ های این حوزه حمایت کنیم چرا که در عصر اقتصاد دیجیتال دولت ها جدا از وظیفه مقررات گذاری، وظیفه توانمند سازی نیز دارند.

بخش خصوصی اگر ماهواره در فضا قرار دهد هم با پرچم ایران است

وی، به تصویب اصول حاکم بر ماهواره های مخابراتی در کمیسیون تنظیم مقررات اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی اگر بتواند ماهواره در فضا قرار دهد نیز با پرچم ایران این کار انجام می شود و لازم نیست حتما دولت این کار را انجام دهد.

آذری جهرمی از شکایت یکی از مراکز به دیوان عدالت اداری برای لغو مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات خبر داد و گفت: با این کار اصرار دارند این بخش مانند گذشته در انحصار دولت باقی بماند.

وی افزود: من مطمئن هستم بخش خصوصی ورود کند، ماهواره را در زمان کوتاهی در مدار قرار می دهد.

وزیر ارتباطات به پرداخت خسارت به سیل زدگان اخیر بر اساس داده های فضایی اشاره کرد و گفت: همین یک کاربرد حوزه فضایی باعث صرفه جویی چند صد میلیارد تومانی در پرداخت خسارت ها شد که باید از وزیر کشور برای پافشاری در مبنا قرار گرفتن داده های فضایی در پرداخت خسارت ها تقدیر کنم.

آذری جهرمی تصریح کرد: در دولت های مختلف سرمایه گذاری در فناوری فضایی در حد همین یک صرفه جویی سیل نیز نبوده است.

وی به کاربرد داده های فضایی در حوزه کشاورزی به عنوان خدمت دیگر در این حوزه اشاره کرد و افزود: اگر هر کشاورز به طور مثال در سال ۱۰۰ هزار تومان برای مشاوره و دریافت اطلاعات ایمنی و باروری محصول خود هزینه کند، چه تعداد از فارغ التحصیلان کشاورزی می توانند در این حوزه مشغول بکار شوند؟

حضور 180 استارتاپ در 3روز موفقیت است

آذری جهرمی، فناوری توسعه کاربردها و ایجاد اشتغال در این حوزه را از آرزوهای خود عنوان کرد که در حال تحقق است، و در ادامه گفت: باید کارکردهای فضایی را ترویج کنیم چرا که نمی توان کورکورانه مدیریت کرد و باید با اطلاعات و دانش بتوانیم در بحران ها و حوادث طبیعی عملکرد درستی داشته باشیم.

وزیر ارتباطات، حضور ۱۸۰ استارت آپ در این رویداد ۳ روزه را یکی از دستاوردهای بخش فضایی عنوان کرد و گفت: حضور و فعالیت این تعداد استارت آپ فقط در این رویداد محصول اجرای برنامه های سازمان فضایی ایران در حوزه ترویج کاربردهای فناوری فضایی است.

وزیر ارتباطات از راه اندازی پارک فضایی در استان مازندران به عنوان یکی دیگر از اقدامات این حوزه خبر داد و گفت: برای بحران های طبیعی سیستم های مناسبی تهیه شده و در حال کار است و  مکانیسم هایی نیز برای حمایت و رشد استارت آپ ها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این حوزه ورود خوبی داشته و تسهیلاتی را برای کسب و کارهای فضایی در نظر گرفته است.

وی خطاب به جمع فعالان و استارت آپ های این حوزه افزود: این جمع با انگیزه و دانش می تواند سبد کاربرد صنعت فضایی را توسعه دهد و به جایگاه خود برساند تا باعث مدیریت بهتر و رفاه برای مردم و ایجاد ثروت برای استارت آپ های این حوزه و در نهایت افزایش بهره وری و بهبود استفاده از منابع برای کشور شود.

جهرمی وظیفه سازمان و پژوهشگاه فضایی کشور را توسعه فناوری فضایی، ساخت ماهواره های سنجشی و مخابراتی و توسعه همکاری های بین المللی عنوان کرد و افزود: در توسعه کاربردهای فناوری فضایی باید از بخش خصوصی و ظرفیت استارت آپ ها استفاده شود.

گردهمایی سه روزه استارت آپ ها و شرکت‌های دانش بنیان حوزه فضایی به پایان رسید. این نمایشگاه کمکی به این تیم های جوان فعال بود تا بتوانند محصولات وخدمات خود را عرضه کنند.چنین رویدادهایی علاوه بر اینکه موجب دلگرمی ایده پردازان می شود به فروش محصولات و رونق اقتصاد دانش بنیان نیز کمک می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول