اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

فارس من| توسعه علمی در حوزه ارتباطات/ جایگاه مطلوب ایران در منطقه

تعدادی از مخاطبان در سامانه «فارس من» خواستار تشریح توسعه علمی ایران در حوزه های مختلف و کاربردی شدن آن بودند که معاون وزیر ارتباطات به این خواسته پاسخ داد.

فارس من| توسعه علمی در حوزه ارتباطات/ جایگاه مطلوب ایران در منطقه

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، توسعه علمی در کشور موجب می شود تا اقتصاد نیز  به مدد فروش محصولات و انتقال فناوری جان تازه ای  بگیرد. محققان و پژوهشگران در حوزه های مختلف توانستند حضور پررنگی در عرصه های جهانی داشته باشند اما مخاطبان در سامانه«فارس من» خواستار توسعه علمی در همه شهرهای ایران و در همه حوزه های مختلف علمی شدند.

تعدادی از مخاطبان در این باره اعلام کردند:«توسعه علمی شهرها در دنیا با شاخص هایی نظیر: تعداد اختراعات و ابداعات صنعتی شده، تعداد مقالات کاربردی و بکار گرفته شده، نسبت پژوهشگران به جمعیت، نسبت اشتغال پژوهشگران، زیر بنای کتابخانه ها، رصد خانه ها، فضاهای علمی و آزمایشگاهی به کل فضاهای عمومی شهری، میزان اعتبارات تحقیقاتی در سازمان های دخیل در مدیریت شهری، وجود اداره مستقل در شهرداری ها و استانداری ها تحت عنوان اداره پژوهش های کاربردی شهری و تعداد پرسنل ، اعتبارات و عملکرد این واحد اداری و شاخص هایی از این دست سنجیده می شود.توسعه علمی گمشده شهرهای ایران است و جایگاهی در بحث مدیریت فعلی شهرهای ایران ندارد دلیل این امر شاید این است که اهمیت موضوع برای مدیران و مسئولین شناخته شده نیست. معدود کارهای پژوهشی هم که وجود دارد تنها دربردارنده پوسته پژوهش هستند و از درون تهی و به منظور جذب مافیایی اندک اعتبارات تحقیقاتی مصوب، شکل گرفته اند.»

یکی از مخاطبان در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اظهار کرد: تاکنون اخبار متعددی درباره ارتقای رتبه ایران در حوزه های مختلف علمی منتشر شده است اما این موضوع مشخص نیست که این مسئله به تمام حوزه ها مربوط می شود یا بخش های خاصی نظیر نانو و بایو تکنولوژی مربوط می‌شود.

برای پیگیری این موضوع به سراغ معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رفتیم.

جایگاه مناسب ایران در منطقه

ستار هاشمی معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس،‌ با اشاره به جایگاه ایران در حوزه ارتباطات و در رنکینگ جهانی گفت: طبیعتا در موضوع رتبه‌بندی شاخص‌های مختلفی طراحی می‌شود که خوشبختانه در شاخص دولت الکترونیک در منطقه خاورمیانه رتبه مناسبی داریم، اما باید تلاش کنیم تا کشور را به استاندارد جهانی نزدیک کنیم.

وی افزود: رتبه بالای ایران و جایگاه مناسب آن در منطقه دلیلی نمی‌شود که دست از تلاش برداریم و برنامه‌ریزی کردیم بتوانیم به شرایطی برسیم که در شان جمهوری اسلامی ایران است و به شرایط استاندارد و ایده‌آل دست پیدا کنیم.

تعریف دوره های مهارتی برای افزایش شاخص توسعه

هاشمی ادامه داد: در شاخص توسعه‌، دوره‌های مهارتی اهمیت ویژه‌ای دارد و این حوزه، حوزه‌ای است که برنامه‌ریزی برای کارگاه‌هایی نظیر کارگاه تحول دیجیتال که در چند روز گذشته شاهد برگزاری آن بودیم، انجام می‌شود.

معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: باید سعی کنیم در جهت‌گیری‌هایی وجود دارد، پیش‌نیازهای لازم و خدمات مربوط به توسعه ارتباطات را بیشتر از قبل فراهم کنیم.

جایگاه مناسب ایران در زمینه دولت الکترونیک می تواند یک نقطه قوت برای حضور مقتدر ایران در شاخص‌های جهانی باشد اما این موضوع به تنهایی ملاک خوبی برای سنجش شاخص های علمی کشور نیست و برای افزایش کیفیت تولیدات و فعالیت های علمی نیاز به تلاش بیشتری است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول