اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

غلامی: جایگاه اول علم ایران در منطقه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایران در رتبه‌بندی علمی در منطقه جایگاه اول و در غرب آسیا جایگاه دوم را دارد که دستاورد دانشگاه‌ها در تولید علم است.

غلامی: جایگاه اول علم ایران در منطقه

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، منصور غلامی وزیر علوم در نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش و فناوری سراسر کشور که صبح امروز در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، اظهار داشت: پس از دفاع مقدس نیاز به توسعه آموزش عالی در کشور دیده شد و آموزش عالی با شیب تندی در نقاط مختلف کشور توسعه یافت و جمعیت زیادی را تحت پوشش قرار داد که در نتیجه شاهد تربیت نیروی انسانی به میزان کافی در سطح ملی بودیم به طوری که در دهه 70 بخش‌های اجرایی با تعداد کافی کارشناسان روبه‌رو بودند و به مرز اشباع رسیدیم و در دهه 80 با انباشت فارغ‌التحصیلان روبه‌رو شدیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: پس از آن بنا بر نیازهای واقعی جامعه تحقیقات دانشجویی توسعه یافت و دانشجویان به سمت برنامه‌های تحصیلات تکمیلی و تحقیقات حرکت کردند.

وی گفت: البته در بخش تحقیقات شاید نتوانیم بگوییم که کاملاً روی نیازهای جامعه کار کرده‌ایم اما از نظر بار علمی تولیدات اثرگذار بوده‌اند.

غلامی افزود: در نتیجه این اقدامات است که اکنون کشور در جایگاه اول منطقه و جایگاه نزدیک به دوم در غرب آسیا را در علم دارد که دستاورد علمی دانشگاه‌ها است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، افزود: تاکنون به بحث تولید و اشتغال کمتر توجه شده بود که در دهه 90 این موضوع مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: در دو، سه سال گذشته برای اشتغال‌پذیری بیشتر برنامه‌هایی را به صورت مدون اجرا کرده‌ایم که برای مثال سامانه‌ای برای این موضوع طراحی شده و به مرور بحث‌های مختلفی این سامانه اجرایی می‌شود و رابطه دانشگاه و صنعت را به تدریج تقویت می‌کند. 

غلامی ادامه داد: همچنان که با هماهنگی وزارت علوم و وزارت جهاد کشاورزی دانشجوهای رشته کشاورزی برای کسب مهارت از امکانات جهاد دانشگاهی استفاده می‌کند و از سال 97 هم اعضای جدید هیأت علمی‌ها باید حداقل 6 ماه در صنعت فرصت مطالعاتی داشته باشند و سپس درخواست رسمی شدن بدهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از سوی دیگر فعالیت‌های دیگری برای توجه بیشتر به تحقیقات و موضوعات عملی در دستور کار بوده است از این جمله اینکه آیین‌نامه ارتقا تاکنون به بخش‌های نظری توجه داشت که این آیین‌نامه بازنگری شده و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و بر اساس این بازنگری فعالیت‌های علمی هم در ارزیابی برای ارتقا مورد سنجش قرار می‌گیرند، البته این طرح برای تغییر اساسی باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود که در صورت نیاز این کار هم انجام خواهد شد.

وی گفت: همچنین در ابعاد وسیع‌تر برای نزدیک کردن دانشگاه‌ها به جامعه به دانشگاه‌ها توصیه شده که حل مشکلات منطقه‌ای را در اولویت قرار دهند که البته آیین‌نامه جدیدی در این باره ابلاغ شده که انتقال اولویت به نظر استاندار هم بستگی پیدا کرده که باید در این باره کارهای بیشتری انجام گیرد.

غلامی خاطرنشان کرد: در نشست‌های این چنینی به دنبال این هستیم که پس از اخذ نظرات کارشناسی به سرعت نظرات جمع‌بندی شوند و به سمت اجرایی شدن حرکت کنیم تا به سرعت در مسیر حل مشکلات گام برداریم و در این راه انگیزه در اساتید، انرژی در هیأت علمی جوان و دانشجوها وجود دارد تا نقش دانشگاه‌ها به عنوان وظیفه ملی و انقلابی اجرا شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول