اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تبریک سران کشورهای خارجی و «تاکایف» به «نورسلطان نظربایف»

سران کشورهای چین، قرقیزستان، تاجیکستان، روسیه و رئیس جمهور جدید قزاقستان در پیام های جداگانه به نخستین رئیس جمهور قزاقستان بیست و یکمین سالگرد انتخاب «نورسلطان» (آستانه) به عنوان پایتخت این کشور را تبریک گفتند.

تبریک سران کشورهای خارجی و «تاکایف» به «نورسلطان نظربایف»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، سران کشورهای چین، قرقیزستان، تاجیکستان، روسیه و رئیس جمهور جدید قزاقستان در پیام‌های جداگانه‌ای هفتاد و نهمین سال تولد «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور قزاقستان و بیست و یکمین سالگرد انتخاب «نورسلطان» (آستانه) به عنوان پایتخت این کشور را تبریک گفتند.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، «پکن» و نورسلطان را دو دوست و شریک جامع استراتژیک عنوان کرد که طی 27 سال برقراری روابط دیپلماتیک، تعاملات میان این 2 کشور به طور قابل توجهی توسعه یافته است.

در پیام رئیس جمهور چین همچنین آمده است: روابط سیاسی میان 2 کشور به طور مداوم تقویت، ساخت پروژه «یک کمربند یک جاده» پیگیری و 2 طرف در چارچوب سازمان‌های بین المللی به طور موثر و نزدیک همکاری می‌کنند.

رئیس جمهور چین در پیام خود به سفر ماه آوریل سال جاری نظربایف به چین برای شرکت در دومین همایش همکاری‌های بین المللی «یک کمربند یک جاده» اشاره و اظهار داشت: در نتیجه آن توافقات پرثمری میان 2 کشور به دست آمد.

شی جین پینگ همچنین با اشاره به اعطای نشان «دوستی» چین به نظربایف این اقدام را بیانگر سطح بالای روابط میان 2 کشور عنوان کرد.

«سورانبای جین بیک اف» رئیس جمهور قرقیزستان در پیام خود تاکید کرد که به لطف تلاش‌های «پیشوای ملت» قزاقستان، پایتخت این کشور به زیباترین شهر در آسیای مرکزی و همچنین به شهر صلح تبدیل شده است.

در ادامه پیام جین بیک اف آمده است: تبریکات صمیمانه من به مناسبت روز تولد و همچنین بیست و یکمین سالگرد پایتخت قزاقستان را قبول فرمایید.

جین بیک اف، نظربایف را یک شخصیت عاقل و باهوش خواند که تلاش‌ها و کارهای بزرگ وی نه تنها به نفع مردم قزاقستان بلکه مردم تمام آسیای مرکزی است.

در پیام رئیس جمهور قرقیزستان همچنین آمده است: مردم قزاقستان تمام اصلاحات جدید اجتماعی و اقتصادی از زمان استقلال را، با نام شما مرتبط می‌دانند و سهم چشمگیر شما در رفاه مردم را مثبت ارزیابی می‌کنند.

در پیام «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان آمده است: در این روز مهم برای شما، خانواده، خویشاوندان و دوستانتان سلامتی، شادی، رفاه، انرژی پایان ناپذیر و موفقیت‌های جدید آرزو می‌کنم.

رحمان در بخش دیگری از پیام خود به توسعه موفق آمیز تعاملات تاجیکستان و قزاقستان در چارچوب مشارکت استراتژیک 2 کشور اشاره کرد.

«دیمیتری مدودوف» نخست وزیر روسیه نیز در پیامی به سهم نورسلطان نظربایف در توسعه اجتماعی و اقتصادی قزاقستان و این دولت اشاره کرد.

در پیام مدودوف آمده است: می‌خواستم به طور ویژه به سهم قابل توجه شما در توسعه مشارکت و روابطی که روسیه و قزاقستان را پیوند می‌دهد تاکید کنم.

وی افزود: اینکه که شما همچنان به تقویت روابط میان 2 کشور ادامه می‌دهید و در آینده نیز به عنوان رئیس افتخاری شورای عالی اقتصادی اورآسیا همچنان مشغول ارتقاء همگرایی در چارچوب اورآسیا خواهید بود، بسیار مهم است.

«قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان در پیامی به مردم این کشور  بیست و یکمین سالگرد تاسیس شهر «نورسلطان» (آستانه) تبریک گفت.

وی در پیام خود خطاب به شهروندان قزاقستان، شهر نورسلطان را تجسم واضحی از موفقیت‌های این کشور عنوان کرد و گفت: تصمیم سرنوشت ساز نخستین رئیس جمهور قزاقستان در مورد انتقال پایتخت برای مردم ما اهمیت تاریخی دارد.

وی تاکید کرد که این شهر در یک مدت کوتاهی به میراث معماری اورآسیا تبدیل شده است.

تاکایف تصریح کرد: به لطف تاسیسات منحصر به فرد، فناوری‌های مدرن شهرسازی پایتخت قزاقستان در تمام جهان مشهور شده و در این جا رویدادهای سیاسی در مقیاس جهانی رخ می‌دهند.

تاکایف شکوفایی پایتخت قزاقستان را با خدمات نورسلطان نظربایف نخستین رئیس جمهور و پیشوای ملت این کشور مربوط داند.

نورسلطان نظربایف رئیس جمهور سابق قزاقستان متولد 6 جولای سال 1940 میلادی می‌باشد.

در 6 جولای سال 1994 با تصمیم شورای عالی قزاقستان پایتخت این کشور از شهر «آلماتی» به «آقموله» انتقال یافت و با گذشت زمان این شهر به «آستانه» و اخیرا با تصمیم «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور جدید این کشور به نورسلطان تغییر نام داد.

به این ترتیب در 6 جولای از هفتاد و نهمین زادروز نخستین رئیس جمهوری قزاقستان و بیست و یکمین سالگرد تاسیس پایتخت جدید این کشور تجلیل می‌شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول