اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

اعطای نشان افتخار «نظربایف» به سران کشورهای بلاروس، روسیه و قرقیزستان

«نورسلطان نظربایف» در دیدار سران کشورهای بلاروس، روسیه و قرقیزستان به آنها نشان افتخار «نخستین رئیس جمهور و پیشوای ملت قزاقستان» را تقدیم کرد.

اعطای نشان افتخار «نظربایف» به سران کشورهای بلاروس، روسیه و قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور و پیشوای ملت قزاقستان با سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا دیدار و گفت‌وگو کرد.

نظربایف ضمن دیدار با «الکساندر لوکاشینکو» رئیس جمهور بلاروس، با اهدا نشان افتخاری پیشوای ملت قزاقستان بر نقش و سهم ویژه وی در توسعه فرآیندهای همگرایی و شکل گیری اتحادیه اقتصادی اورآسیا تاکید کرد.

وی با اشاره به پنجمین سالگرد ایجاد اتحادیه اقتصادی اورآسیا و بیست و پنجمین سالگرد ایده همگرایی اوراسیا گفت: بدون حمایت شما این سازمان امروز وجود نداشت.

لوکاشینکو به نوبه خود با تقدیر از نظربایف تصمیم وی در زمینه کناره گیری از قدرت را خردمندانه و رئیس جمهور فعلی قزاقستان را فرد بسیار مناسب خواند.

رئیس جمهور سابق قزاقستان همچنین با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

طی این ملاقات نظربایف به رئیس جمهور روسیه نیز به خاطر سهم ویژه در تعمیق و گسرتش همکاری میان دو کشور نشان افتخاری پیشوای ملت قزاقستان را تقدیم کرد.

نظربایف با اشاره به ایجاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: با وجود مشکلات مبادله تجاری میان کشورهای عضو اما همکاریهای تجاری افزایش و تعداد شرکت‌های مشترک بیشتر شده است.

وی افزود: فکر می‌کنم اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید در مسیر همگرایی با اتحادیه اروپا، سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا و سایر سازمان‌ها حرکت کند. 

رئیس جمهور روسیه با تقدیر از اهدا نشان افتخاری بر تقویت بیشتر گفت‌وگوی کشورهای عضو تاکید و نقش نظربایف در این راستا مفید عنوان کرد.

رئیس جمهور سابق قزاقستان در جریان ملاقات با رئیس جمهور قرقیزستان نشان افتخاری پیشوای ملت قزاقستان را به وی تقدیم و بر سطح بالای روابط میان مردم قزاق و قرقیز تاکید کرد.

وی قزاق و قرقیز را 2 ملت به هم نزدیک و برادر خواند و گفت: مطمئن هستم که قزاقستان در آینده نیز از شما حمایت خواهد کرد.

جین بیک اف به نوبه خود با تقدیر از نظربایف برای اعطا نشان افتخاری از وی به عنوان پیشوای کشورهای ترک زبان یاد و بر نقش ویژه پیشوای ملت قزاقستان در زمینه تقویت دوستی میان مردم کشورهای آسیای مرکزی تاکید کرد.

نظربایف در جریان دیدار با «نیکال پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان بر اهمیت توسعه و تقویت همکاری‌های دوجانبه تجاری و اقتصادی میان 2 کشور تاکید کرد.

پاشینیان با اشاره به نقش ویژه نخستین رئیس جمهور قزاقستان در توسعه ارتباطات بین دولتی و فرآیندهای همگرایی در زمینه تعمیق بیشتر روابط دوجانبه اقتصادی میان دو کشور ابراز اطمینان کرد.

پیشوای ملت قزاقستان همچنین با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان که در نشست امروزه به عنوان مهمان افتخاری حضور دارد ملاقات و بر تقویت بیشتر روابط دوجانبه میان دو کشور  تاکید کرد.

رحمان به نوبه خود با اشاره به سرعت رشد و دستاوردهای قزاقستان آن را با فعالیت موفق و خردمندانه نظربایف مرتبط دانست.

رئیس جمهور سابق قزاقستان همچنین با «تیگران سارکسیان» رئیس هیات مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در جریان این ملاقات وضعیت فعلی و دورنمای توسعه اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد بررسی قرار گرفت.

نظربایف در این دیدار با بیان اینکه بسیاری از کشورها و سازمان‌ها علاقه مند به برقراری همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌باشند بر ضرورت گسترش جغرافیای شرکای اقتصادی این اتحادیه اشاره کرد.

سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای ناظر و مهمان که به منظور شرکت در نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا وارد «نورسلطان» پایتخت قزاقستان شدند همچنین به طور جداگانه با «قاسم ژامرت تاکیاف» رئیس جمهور موقت این کشور دیدار و گفت‌وگو کردند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول