اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

ادامه گفت‌وگوهای دوحه؛ طالبان بر خروج آمریکا از افغانستان تاکید کرد

روز نخست دور هفتم گفت‌وگوهای صلح میان نمایندگان آمریکا و طالبان تا نیمه‌های شب گذشته ادامه یافت و امروز نیز دومین روز این دور گفت‌وگوها در حال برگزاری است.

ادامه گفت‌وگوهای دوحه؛ طالبان بر خروج آمریکا از افغانستان تاکید کرد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، دومین روز گفت‌وگوها میان نمایندگان آمریکا و طالبان امروز در قطر برگزار شد.

روز نخست دور هفتم گفت‌وگوهای صلح میان نمایندگان آمریکا و طالبان تا نیمه‌های شب گذشته ادامه یافت و امروز نیز دومین روز این دور گفت‌وگوها برگزار شده است.

منابع نزدیک به طالبان در کابل می‌گویند دو طرف تاکنون از این گفت‌وگوها رضایت دارند و این مذاکرات در فضای مثبتی دنبال شد.

این منابع همچنین می‌گویند که در نخستین روز این گفت‌وگوها نمایندگان طالبان بر تعیین جدول زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان تأکید داشتند.

به گفته این منابع، نمایندگان آمریکا نیز در این نشست بر آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تأکید کرده‌اند.

همزمان با آغاز مذاکرات دوحه، دیوید پترائوس رییس پیشین سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) از بدترشدن اوضاع افغانستان در صورت خروج نیروهای خارجی از این کشور هشدار داد.

خبرگزاری رویترز نیز روز گذشته همزمان با آغاز مذاکرات دوحه، در گزارشی در این باره به نقل از یک مقام آمریکا نوشت که این دور از مذاکرات بسیار حساس است، به‌طوریکه می‌تواند به لحظه‌ای سازنده و یا شکست منجر شود.

به نوشته رویترز، مقام‌های آمریکا و طالبان که در جریان گفت‌وگوها قرار دارند، می‌گویند که در تلاش هستند تا جدول خروج نیروهای خارجی از افغانستان را نهایی کنند و در ازای آن طالبان تضمین خواهند کرد که از خاک افغانستان تهدیدی علیه آمریکا و هم‌پیمانانش صورت نگیرد.

یک مقام ارشد طالبان در قطر نیز به این خبرگزاری گفت که این یک نشست مهم است. اگر ما در راستای کسب یک راه حل برای بحران افغانستان ناکام شدیم، پس می‌خواهیم تا با نمایندگان منتخب آمریکا گفت‌وگو کنیم.

این در حالی است که مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در سفر هفته پیش خود به کابل، گفته بود که ایالات متحده آمریکا در آستانه یک توافق جدید با طالبان تا پیش از آغاز سپتامبر قرار دارد.

در حدود ۲۰هزار نیروی نظامی خارجی که اکثریت آنها آمریکایی هستند، در افغانستان حضور دارند که به آموزش و مشورت نیروهای افغانستان و در برخی موارد در عملیات‌های نظامی شرکت دارند.

تلاش‌ها برای نتیجه بخش بودن گفت‌وگوهای صلح با طالبان همزمان با زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان صورت می‌گیرد و این تلاش‌ها بیشتر برای کسب یک توافق، پیش از زمان برگزاری انتخابات جاری در ششم ماه میزان سال جاری، است.

منابع نزدیک به طالبان، می‌گویند که احتمال دارد در دور هفتم گفت‌وگوها، نمایندگان این گروه با نمایندگان آمریکا درباره برخی از مسائل به توافق‌هایی دست یابند.

نمایندگان طالبان تاکنون دوبار با هیاتی از سیاستمداران افغان و شش بار با نمایندگان آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. نمایندگان طالبان، در تمامی این گفت‌وگوها بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان تأکید کرده‌اند.

هنوز مشخص نیست که این دور از گفت‌وگوها چند روز ادامه خواهد یافت.

دوحه نیز که میزبان دور هفتم گفت‌وگوهای آمریکا و طالبان است، با تاکید بر اهمیت پایان رنج و درد مردم افغانستان، اعلام کرد که مردم این کشور سزاوار صلح هستند و قطر خواستار پیشرفت سریع و قابل توجه این مذاکرات است.

دور هفتم مذاکرات آمریکا و طالبان در قطر در حالی آغاز شد که امروز وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که قرار است طی یک تا دو هفته دیگر گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و گروه طالبان آغاز شود.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی شاید در یکی دو هفته آینده برگزار شود و آلمان برای فراهم کردن زمینه مذاکرات میان طالبان و دولت افغانستان تضمین داده است.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول