اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

حرکت معناداری در مسیر تولید مشاهده نمی‌شود/ رشد منفی 10 درصدی صنعت کشور

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی گفت: حدود سه ماه از سال 98 می‌گذرد وسوالی که مطرح است اینکه آیا امروز در مسیر رونق تولید، حرکت معناداری را مشاهده می‌کنید(؟) قطعا خیر.

حرکت معناداری در مسیر تولید مشاهده نمی‌شود/ رشد منفی 10 درصدی صنعت کشور

به‌گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسن حسینی امروز در نشست خبری که در خانه صنعت و معدن خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به‌اینکه امروز فعالان اقتصادی را به‌نام‌های مختلفی می‌شناسند، گفت: جهادگران و سربازان جنگ اقتصادی یکی از نام‌هایی است که بر این فعالان می‌نهند.

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی ضمن تاکید بر این موضوع که متاسفانه امروز این سربازان تجهیزات جنگی ندارند، ادامه داد: این جنگ نیازمند اتاق فکر، پشتیبانی و تجهیزاتی بیش از این دارد.

وی بیان کرد: امسال با توجه به‌مسئله تحریم‌ها، نامِ «رونق تولید» برای سال انتخاب شد و چنانچه تولید رونق یابد بیکاری و به‌تبع آن بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

حسینی اضافه کرد: حدود سه ماه از سال 98 می‌گذرد وسوالی که مطرح است اینکه آیا امروز در مسیر رونق تولید، حرکت معناداری را مشاهده می‌کنید(؟) قطعا خیر.

دولت ارزش‌افزوده را همان‌گونه که در دنیا مرسوم است از تولیدکننده اخذ کند

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: در نظام بانکی از قبل تولیدکنندگان مشکل داشتند و امروز هم این مشکلات ادامه دارد، همچنین حدود 9 سال است که تولیدکنندگان عنوان می‌کنند دولت ارزش افزوده را به‌روشی اخذ کند که در دنیا مرسوم است.

وی ضمن تاکید بر اینکه از دستاندرکاران می‌خواهیم که به‌تولیدکنندگان کمک کنند، خاطرنشان کرد: مشکلات موجود نشان می‌دهد که طی این سه ماه اتفاق خاصی در رابطه با رفع این مشکلات انجام نشده است.

حسینی در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به‌اینکه رشد صنعت کشور حدود 10 درصد منفی شد، ابراز کرد: در کشور بیش از 84 هزار کارخانه وجود دارد و سهم خراسان رضوی از این میزان بیش از 5 هزار کارخانه است.

کاهش قدرت خرید مردم به‌کمتر از یک‌سوم

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود وضعیت فعلی اقتصادی را مناسب ندانست و ابراز کرد: سفره مردم خالی و شاید قدرت خرید آنان کمتر از یک سوم نسبت به‌سابق شده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته بیش از 30 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی نظیر گوشت، شیر و غیره در کشور تزریق شد؛ چه ایرادی دارد که امروز بگوییم اشتباه کردیم؛ چراکه باوجود تخصیص این میزان ارز کالاها نه‌تنها ارزان نشد که گران هم شد.

حسینی در ادامه سخنان خود ضمن تاکید بر این مسئله که اقتصاد ایران سیاسی شده است، گفت: امروز مسائل سیاسی بر اقتصادمان تاثیر می‌گذارد و خوشبختانه یکی از مهم‌ترین اقداماتی که رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی در این مسیر انجام داد، جدا کردن این دو حیطه از یکدیگر بود.

در ادامه این نشست دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ضمن بیان اینکه خراسان رضوی هفت درصد کارخانه‌های کشور را در خود جای داده است، عنوان کرد: همچنین به‌لحاظ میزان سرمایه‌گذاری صنعتی 7 درصد و به‌لحاظ اشتغال هشت درصد آمار کشور را دارا است.

فیروز ابراهیمی ادامه داد: رقم سرمایه گذاری در خراسان رضوی نزدیک20 هزار میلیارد تومان است.

وی بیان کرد: 21 درصد از ظرفیت‌های کارخانجات استان صنایع فلزی، 16 درصد مربوط به‌صنایع بخش کانی‌های غیرفلزی و 10 درصد صنایع غذایی و آشامیدنی است که بخش صنایع غذایی بیشترین میزان اشتغال را با حدود 21 درصد از آن خود کرده است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: از 28 گروه کالای اساسی که در استان تولید می‌شود؛ در 20 رشته افزایش تولید و در هشت رشته با کاهش تولید مواجه هستیم.

ابراهیمی کولر آبی، کنترل هوشمند، قند و شکر، موتور سیکلت، الیاف مصنوعی فرش ماشینی و انواع الکتروموتور را هشت صنعتی دانست که با کاهش تولید مواجه هستند.

وی در ادامه سخنان خود به‌میزان مصرف انرژی توسط صنایع خراسان رضوی اشاره و خاطرنشان کرد: در زمینه برق در سال 97 نسبت به سال‌ 96، با افزایش 18 درصدی مصرف مواجه بودیم و در این راستا سهم 32.4 درصدی مصرف برق از کل مصرف برق استان دارا هستیم.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: همچنین 23 درصد گاز استان را مصرف می‌کنیم که نسبت سال 96 به 97 با افزایش 20 درصدی مصرف در این زمینه مواجه بودیم.

ابراهیمی مصرف آب در بخش صنعت را دو درصد نسبت به‌مصرف کل خراسان رضوی خواند و اظهار کرد: سال 97 نسبت به‌سال 96 با افزایش 137 درصدی در زمینه صدور پروانه تحقیق و توسعه مواجه بودیم که این نشان می‌دهد صنعت ما جهت گیری خود را پیدا کرده است.

وی ضمن اشاره به‌این موضوع که در حوزه معدن 249 پروانه اکتشاف صادر شده و تعداد واحدهای دارای پروانه در خراسان رضوی 936 واحد است، افزود: سال گذشته مجموع صادرات استان دو میلیارد و 254 میلیون تومان به 101 کشور جهان بود و سهم خراسان رضوی از صادرات کل کشور 5.2 درصد است.

نرخ مرگ و میر صنعت در خراسان رضوی بالاست

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ضمن اشاره به‌نرخ مرگ و میر بالا در حوزه صنعت، تصریح کرد: اینکه بگوییم واحدی تعطیل نشده درست نیست، اما واحدهایی هم داشته‌ایم که به‌چرخه تولید اضافه شده‌اند.

ابراهیمی به‌مزیت‌های واقعی شدن نرخ ارز اشاره و عنوان کرد: تحریم‌ها و واقعی شدن نرخ ارز جلوی واردات کالا را گرفته و امروز بیشتر محصولات موجود در بازار کالاهای ساخت داخل هستند.

برخی مشکلات اقتصادی ریشه در سیاست‌های بانک مرکزی دارد

وی با بیان اینکه برخی مشکلات موجود در عرصه اقتصادی ریشه در سیاست‌های بانک مرکزی دارد، گفت: در خراسان رضوی در زمینه ثبت سفارش مشکلی نداریم، اما در عمل از این میزان ثبت سفارش، آنچه که برایش حواله ارزی صادر شده حدود 30 تا 40 درصد است و این یعنی نزدیک 60 درصد واحدهای ما باوجود اینکه ثبت سفارش می‌کنند، اما بانک مرکزی نسبت به‌تخصیص ارز به‌آنان کوتاهی می‌کند.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: از اواسط سال گذشته در استان بالغ بر 5 هزار و 700 تقاضای ثبت سفارش داشتیم که بیش از 4 هزار تقاضا، تایید شده است.

انتهای پیام/ 70070

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول