اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«نَه»های محکم فلسطینی‌ها به «نشست منامه»

«نشست منامه» که با اجماع طرف‌های فلسطینی و بسیاری از کشورهای اسلامی جهان «مردود» اعلام شده، باعث شد تا گام‌ها برای مقابله با طرح ادعایی آمریکا برای مسأله فلسطین موسوم به «معامله قرن» محکم‌تر شود.

«نَه»های محکم فلسطینی‌ها به «نشست منامه»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  ۱۹ می (۲۹ اردیبهشت) بود که آمریکا اعلام کرد، نشستی مرتبط با طرح موسوم به «معامه قرن» در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیرماه) در منامه بحرین برگزار خواهد شد و طی این نشست با عنوان «شکوفایی برای صلح» وزیران اقتصاد به همراه سران شرکت‌های تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی حضور خواهند داشت (جزئیات بیشتر).

معامله قرن همان طرحی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌‌جمهور آمریکا اعلام می‌کند بر اساس آن می‌خواهد مسأله فلسطین را حل کند اما بر اساس اطلاعات درز پیدا کرده، در این طرح مسأله پایتختی قدس برای دولت فلسطین برای همیشه لغو می‌شود و به حق بازگشت آوارگان نیز پرداخته نشده است. 

از همان روزهای اول که آمریکا از برگزاری این نشست خبر داد، گروه‌های مختلف فلسطینی به علاوه تشکیلات خودگردان به عنوان طرف رسمی در فلسطین  با آن مخالفت کردند و این مخالفت‌ها هنوز ادامه دارد. 

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین یکشنبه (دیروز) بار دیگر گفت که مطمئن است که کنفرانس موسوم به صلح که این هفته در بحرین برگزار می‌شود شکست خواهد خورد. (جزئیات بیشتر)

عباس نهم خردادماه نیز که در اردن میزبان فرستاده شاه بحرین بود، تأکید کرد که در نشستی که قرار است در منامه برگزار شود، شرکت نخواهد کرد (جزئیات بیشتر).

خلیل الحیه عضو دفتر سیاسی حماس اعلام کرد که تمامی فلسطینی‌ها در تحریم نشست اقتصادی بحرین علیه فلسطین متحد و متفق هستند (جزئیات بیشتر).

«محمود الزهار» از رهبران ارشد جنبش حماس در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد، کنفرانس بحرین موسوم به «کارگاه اقتصادی صلح برای رفاه» ارائه «رشوه» به فلسطینیان برای ایجاد راه حل به نفع رژیم صهیونیستی و حذف قضیه فلسطین است.

«جرد کوشنر» داماد و فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا شنبه هفته جاری (یکم تیر) مدعی شد که در طرح صلح پیشنهادی آمریکا طرحی 5 میلیارد دلاری وجود دارد که بر اساس آن کرانه باختری به نوار غزه متصل می‌شود. بر اساس گزارش وبگاه «العهد»،‌ «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در اولین واکنش رسمی این کشور به اظهارت کوشنر گفت: برخی سکوت رسمی لبنان را به معنای این پیشنهاد مسموم قلمداد نکنند (جزئیات بیشتر).

«صائب عریقات» مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی در دو مصاحبه جداگانه با روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» و شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان»، در رد نشست منامه این نشست  را «یک جوک و لطیفه» خواند.

در تازه‌ترین واکنش‌ها، «نافذ عزام» عضو دفتر سیاسی جهاد اسلامی فلسطین امروز (دوشنبه/سوم تیرماه) اعلام کرد: نشست منامه افتتاح آنچه «معامله قرن» نامیده می‌شود، است.

بر اساس گزارش «فلسطین‌الیوم»، عزام موضع مخالف تشکیلات خودگردان علیرغم تمام فشارهای آمریکا و متحدانش را ستود و ابراز امیدواری کرد که معامله قرن و نشست منامه به سختی متحمل شکست شوند.

این عضو جهاد اسلامی تأکید کرد: فلسطین در قلب امت اسلامی بوده و خواهد بود؛ بازپس‌گیری  فلسطین مسئولیتی به گردن تمام کشورهای عربی و مسلمان است و ملت ما به تنهایی نمی‌تواند فلسطین را آزاد کند.

«حازم قاسم» سخنگوی حماس نیز اعلام کرد، دولت آمریکا با طرح‌ها و توطئه‌های خود، ملت فلسطین را هدف قرار داده و دشمن رژیم صهیونیستی در تجاوز به حقوق ملت فلسطین است.

بر اساس وب‌سایت رسمی حماس، وی افزود: ملت فلسطین اجازه اجرایی شدن معامله قرن را نخواهد داد و حقوق خود را با تمام پول‌های دنیا معاوضه نمی کند.

بر اساس گزارش «المصریون» فلسطینی‌ها امروز در اعتراض به نشست منامه تظاهراتی را رام‌الله برگزار کردند و قرار است این تظاهرات‌ها در شهرهای مختلف فلسطینی ادامه پیدا کند.

وبگاه «عرب 48» گزارش داد، طوباس در کرانه باختری نیز امروز شاهد برگزاری فعالیت‌هایی در مخالفت با نشست منامه بوده است.

 

بر اساس این گزارش، فردا (سه شنبه) نیز تظاهراتی گسترده در نابلس برگزار خواهد شد و ایستگاه پایانی این نشست میدان «شهدا» در این شهر خواهد بود.

«بیت‌لحم» نیز امروز شاهد این دست فعالیت‌ها بود و فردا نیز تظاهراتی در این شهر برگزار خواهد شد. بر اساس گزارش «العهد»، در این تظاهرات تصاویر «حمد بن عیسی» شاه بحرین به آتش کشیده شد.

 

اما اهالی «سلفیت» امشب در خیابان «الداخلیه» دست به تظاهرات خواهند زند.دیگر شهرهای کرانه باختری مانند الخلیل، قلقیلیه، اریحا، طولکرم و غیره نیز در اعتراض به نشست منامه تظاهراتی برگزار کردند.

 

خردادماه گذشته نیز تعدادی از جوانان فلسطینی در نوار غزه در اعتراض به طرح موسوم به معامله قرن تصاویر برخی سران عربی منطقه را آتش ‌زدند (+) و از جمهوری اسلامی ایران اعلام حمایت کردند.

 

اما تظاهرات علیه معامله قرن و نشست منامه تنها مختص به کرانه باختری و غزه نمی‌شود.  هزاران نفر از مردم مغرب دیروز (یکشنبه) با در دست داشتن پرچم‌های فلسطین در رباط پایتخت این کشور تظاهرات کردند (+) تظاهرات‌کنندگان در این تظاهرات که با شعار «به خاطر فلسطین، مخالفت با معامله ننگین و کارگاه خیانت منامه» برگزار شد، شعارهایی در حمایت از پایداری ملت فلسطین سر دادند.

 

 بحرینی‌ها نیز شنبه‌شب هفته جاری بار دیگر برای اعلام مخالفت خود با کنفرانس اقتصادی بحرین، به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری «نبأ»، این تظاهرات در مناطق مختلف بحرین از جمله «ابوصبیع»، «الشاخوره»، «المصلی»، «المقشع» برگزار شد. معترضان با سر دادن شعارهایی، میزبانی بحرین برای برگزاری کنفرانس اقتصادی و همدستی منامه و دیگر کشورهای عربی برای نابودی مساله فلسطین را به شدت محکوم کردند.

 

تعدادی از فعالان فلسطینی در دانمارک نیز با برگزاری تظاهراتی، معامله قرن و نشست اقتصادی بحرین را مردود اعلام کردند.

 

در میان کشورهای عربی «سعودی، امارات، مصر، اردن و مغرب» اعلام کرده‌اند در این نشست شرکت می‌کنند اما لبنان و عراق رسما از عدم حضور خود خبر داده‌اند.

نکته قابل ذکر دیگر در رابطه با این نشست آن است که بحرین برای اولین بار به خبرنگاران شش رسانه رژیم صهیونیستی مجوز داد برای پوشش نشست منامه وارد این کشور شوند.

در همین راستا خبرنگار اسرائیلی «باراک راوید» در صفحه توئیتر خود اعلام کرد: «بحرین به خبرنگاران شش رسانه اسرائیلی برای ورود به این کشور در هفته آینده اجازه ورود داده تا نشست "صلح برای شکوفایی" در منامه را پوشش دهند؛ نشستی که در آن از بخش اقتصادی طرح صلح دولت آمریکا رونمایی می‌شود».

راوید امروز عکس خود را در حالی که سوار هواپیما و راهی بحرین بود، در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. 

انتهای پیام/ص

زهره غلامی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول