اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

بهبود وضع منابع آبی در سمنان/ 300 متر حفاری برای رسیدن به آب چاه!

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان در حالی که از بهبود وضع منابع آبی در این استان در فصل بهار امسال خبر داد، گفت: 300 متر حفاری برای رسیدن به آب چاه در سمنان، انتقال آب بین‌حوضه‌ای را ضروری ساخته است.

بهبود وضع منابع آبی در سمنان/ 300 متر حفاری برای رسیدن به آب چاه!

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، محمد طاهری ظهر امروز در نشستی با خبرنگاران و اصحاب رسانه به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق اظهار کرد: متوسط مصرف هر شهروند سمنانی در شبانه‌روز از 161 به 155 لیتر کاهش یافته و این نشان‌دهنده توجه مردم به امر صرفه‌جویی است.

وی با بیان اینکه کاهش مصرف قابل‌توجهی در سال 97 نسبت به سال قبل از آن در استان سمنان رخ داده است، گفت: با توجه به محدودیت‌های منابع آب در این استان باید همچنان صرفه‌جویی در مصرف آب مورد توجه شهروندان استان قرار گرفته و البته آنها تا امروز نیز همراهی خوبی داشته‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان تصریح کرد: متوسط مصرف آب در استان سمنان در بخش‌های خانگی و غیرخانگی نیز از 200 به 198 لیتر در شبانه‌روز کاهش یافته و این نشان می‌دهد که در سایر بخش‌ها نیز صرفه‌جویی در دستور کار قرار گرفته است.

طاهری گفت: جمعیت زیرپوشش آبفای شهری استان سمنان، 100 درصد شهرها بوده و 20 روستا نیز از خدمات آب شهری استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: این روستاها در حاشیه شهرها یا در مسیر خطوط انتقال آب شهری قرار گرفته‌اند و آبفای شهری با آنها خدمات ارائه می‌دهد.

عقب‌ماندگی در طرح‌های فاضلاب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان تعداد مشترکان آب شهری در این استان را 249 هزار انشعاب و 269 هزار انشعاب آحاد اعلام کرد و گفت: انشعاب آحاد به این معناست که یک انشعاب در چند واحد به بهره‌برداری برسد و البته تفاوت زیادی نسبت به آمارهای کشوری در این بخش وجود ندارد.

طاهری ادامه داد: در استان سمنان تقریباً به ازای هر واحد، یک کنتور آب وجود دارد و این امر از شرایط مطلوب در کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به وجود 59 هزار انشعاب و 64 هزار انشعاب آحاد در استان سمنان در حوزه فاضلاب گفت: در درصد برخورداری جمعیت شهری از خدمات جمع‌آوری، دفع و تصفیه فاضلاب در استان سمنان به نسبت کشوری عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان افزود: این عقب‌ماندگی‌ها به معنای این نیست که در این حوزه کم‌کاری شده است؛ بلکه زمان اجرا و آغاز طرح‌های فاضلاب در استان سمنان عمدتاً از دهه 80 بوده؛ در حالی که برخی استان‌ها از زمان تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب شهری در دهه 70 این امر را در دستور کار قرار داده‌اند.

طاهری بیان کرد: در 6 شهر استان سمنان طرح‌های فاضلاب هم‌اکنون در دست اجراست و در بخش‌هایی نیز بهره‌برداری صورت می‌گیرد و به‌زودی از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، فعالیت‌هایی در شهرهای سرخه، گرمسار و مجن در بخش فاضلاب آغاز می‌شود.

وی گفت: با ورود بخش خصوصی، امیدواریم عقب‌ماندگی‌های که در بخش فاضلاب در استان سمنان وجود دارد، جبران شود.

رشد 86 درصدی بارش‌های بهاری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان تصریح کرد: امسال در فصل بهار بارندگی‌های خوبی را در استان سمنان شاهد بودیم و بر اساس آمارهایی که شرکت آب منطقه‌ای و هواشناسی ارائه داده‌اند، بارش‌ها بیش از 86 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته؛ اما عمده آن، روان‌آب‌ها و آب‌های زیرسطحی‌ بوده و در چشمه‌ها و قنات‌ها تأثیر گذاشته است.

طاهری با بیان اینکه امیدواریم در سال‌های آینده نیز همچون امسال از رحمت الهی برخوردار شویم، گفت: افزایش دبی رودخانه حبله‌رود گرمسار سبب شده است میزان آب‌رسانی به گرمسار، ایوانکی و آرادان تا حدود زیادی بهبود یابد و از تخصیص خوبی برخوردار شویم.

وی تصریح کرد: در چشمه روزیه و قنات گل رودبار نیز افزایش دبی خوبی رخ داده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان ادامه داد : در قنات گل رودبار میزان دبی آب به 60 لیتر در ثانیه رسیده بود که امروز به 160 لیتر در ثانیه افزایش یافته است.

طاهری گفت: در چشمه روزیه نیز که دبی آب به حدود 200 لیتر در ثانیه کاهش یافته بود، امروز به 500 لیتر در ثانیه رسیده و بخش عمده‌ای از دغدغه تأمین منابع آب سمنان رفع شده است.

وی گفت: کیفیت آب نیز در این مدت در استان سمنان افزایش یافته است؛ اما دبی آب در چشمه‌های استان سمنان از یکم تیرماه بر اساس تجربه سالیان گذشته کاهش می‌یابد و به همین خاطر باید صرفه‌جویی بیش از گذشته مدنظر مردم قرار گیرد.

سد شهید شاهچراغی؛ در مرحله سرریز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با تأکید بر اینکه افزایش سطح آب پشت سد شهید شاهچراغی دامغان را نیز شاهد بوده‌ایم، گفت: افزایش دبی چشمه‌علی دامغان سبب شده است که پیش‌بینی ‌شود تا آخر تیرماه، سد شهید شاهچراغی نیز به مرحله سرریز برسد.

طاهری گفت:‌ پارسال برای تأمین آب دغدغه‌های زیادی داشتیم و در این منطقه نیز دبی چشمه‌علی از 70 به 120 لیتر در ثانیه رسیده که قابل استفاده بوده؛ در قنات‌های شاهرود، شهمیرزاد و بسطام نیز شرایط خوبی حاکم است.

وی بیان کرد: حدود 80 درصد منابع آب زیرزمینی در استان سمنان در حال برداشت است و طبق آمارهای جهانی، این امر به مرحله فوق بحرانی و خطرناک تعبیر می‌شود.

ضرورت انتقال آب از دریای خزر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان گفت: انتقال آب از سایر حوضه‌ها برای آینده استان سمنان باید در دستور کار جدی قرار گیرد؛ چراکه در غیر این صورت، استان با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد.

طاهری با اشاره به ضرورت انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان گفت: عمق حفاری‌ها در این استان برای رسیدن به آب به 250 تا 300 متر با دبی متوسط 10 لیتر بر ثانیه رسیده است و باید برای شرب و صنعت در آینده استان سمنان، انتقال آب در دستور کار قرار گیرد تا شاهد رفع مشکلات کنونی باشیم.

انتهای پیام/2249/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول