اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

نشریه تاجیکستان: آب اگر صد پاره گردد باز با هم آشناست

روزنامه «فرژ» چاپ دوشنبه با اشاره به سفر رئیس جمهور ایران به تاجیکستان و امید ازسرگیری روابط حسنه میان 2 کشور نوشت: سیمای گرم هم‌زبانی و هم‌ تباری، همسایگی و فرهنگ مشترک اختلافات را از بین خواهد برد.

نشریه تاجیکستان: آب اگر صد پاره گردد باز با هم آشناست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، روزنامه «فرژ» چاپ تاجیکستان دیدگاه‌های برخی کارشناسان تاجیک پیرامون روابط «تهران» و «دوشنبه» تحت عنوان «آب اگر صد پاره گردد باز با هم آشناست» منتشر کرد.

در این مطلب آمده است: پس از سفر «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران به تاجیکستان موضوع ازسرگیری روابط میان 2 کشور به موضوع گرمی تبدیل شده است.

حسن روحانی روزهای 14-15 ژوئن به تاجیکستان سفر کرد و مرحله جدید روابط 2 کشور آغاز شد.

گفت‌وگوی مستقیم میان دوشنبه و تهران پس از سفر «سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان در ماه ژوئن جاری به ایران آغاز شد.

«احمدشاه کامل‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در رابطه با دورنمای گسترش روابط میان 2 کشور نوشت: هر 2 کشور به بهبود روابط نیاز دارند، زیرا دولت و مردم با این همه پیوند ناگسستنی مانند زبان، فرهنگ، تاریخ و دین نمی‌توانند در انزوا قرار داشته باشند.

وی افزود: مردمی که در این 2 کشور زندگی می‌کنند تا حدی به هم ارتباط دارند و نسبت به یکدیگر محبت دارند.

کامل‌زاده در بخش دیگری سردی روابط میان تهران و دوشنبه را مصنوعی و حاصل فعالیت‌های گروه‌های خاص بین المللی خواند و ابراز اطیمنان کرد که همه این سردی‌ها با سفر رئیس جمهور ایران به تاجیکستان حذف و مانند قبل، روابط حسنه، میان 2 کشور برقرار خواهد شد.

وی ادامه داد: گسترش روابط تاجیکستان با ایران می‌تواند در افزایش نفوذ ژئوپلیتیکی 2 کشور تاثیر مثبت داشته باشد.

«اکمل دولت‌شایف» تحلیلگر سیاسی تاجیک در بخشی از این مطلب تاجیکستان را به عنوان تنها کشور فارسی زبان در میان سایر کشورهای شوروی سابق خواند که می‌تواند پلی میان ایران و کشورهای همسود باشد.

«عبدالغنی محمدعظیم اف» استاد مرکز آموزش آسیا و اروپای آکادمی علوم تاجیکستان در این زمینه گفت: روحانی بیشتر به کشورهای قدرتمند که با موضوع هسته‌ای ایران ارتباط داشتند، متمرکز شده بود و این امر منجر به تضعیف روابط تهران با کشورهای همسایه گردید.

وی افزود: در حالی که ایران می‌تواند از طریق تاجیکستان به جاده ابریشم متصل و به چین و سایر کشورهای شوروی سابق راه پیدا کند، افغانستان و تاجیکستان می‌توانند در حل مسائل منطقه‌ای و جهانی به تهران کمک کنند.

محمدعظیم اف ادامه داد: سفر رئیس جمهور ایران و امید به برقراری روابط با تاجیکستان باعث خوشحالی مردم تاجیک از سیاست‌مداران تا شاعران، تاجران و کشاورزان شده است.

«سیف الله صفراف» معاون سابق مرکز مطالعات استراتژیک تاجیکستان نیز در سخنانی امنیت تاجیکستان را امنیت ایران و امنیت ایران را همچون امنیت تاجیکستان عنوان کرد.

وی ادامه داد: خیلی از ریشه‌های فرهنگی مردم تاجیک مانند ارزش‌ها، زبان، شعر، آرامگاه بزرگان از جمله فردوسی، ابوعلی سینا، خیام، سعدی و حافظ و ده‌ها تن دیگر در ایران است که به یاد آنها قلب ما می‌تپد و تشنه دیدار ایران هستیم.

در سطرهای پایانی این مطلب آمده است: اطمینان داریم که سیمای گرم همزبانی و هم تباری، همسایگی و هم‌فرهنگی اختلافات را از بین خواهد برد..

دوستان را دور بودن نیست قطع ارتباط،

آب اگر صد پاره گردد باز با هم آشناست

سردی روابط میان تاجیکستان و ایران از سال 2015 آغاز شد و به مرور زمان افزایش یافت.

در ادامه اختلافات بین دو کشور واردات محصولات غذایی از ایران به دوشنبه ممنوع شد و سپس تاجیکستان از صدور روادید برای شهروندان ایرانی در فرودگاه دوشنبه خودداری کرد، نمایندگی کمیته خیریه امداد امام خمینی(ره)، بیمارستان حلال احمر و سایر موسسات فرهنگی و تجاری ایرانی در تاجیکستان بسته شد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول