اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

در زمان آلودگی هوا چه چیزهایی بخوریم؟

ميوه و سبزيجات تازه، دسته‌ای مهم از مواد غذايی محسوب می‌شوند كه حتما بايد در هنگام آلودگی هوا مورد استفاده قرار گيرند.

در زمان آلودگی هوا چه چیزهایی بخوریم؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امروزه در شهرهای بزرگی همچون تهران، اصفهان و تبریز این مسأله بسیار سبب نگرانی همه شده اما بهتر است این موضوع را نیز بدانید که آلودگی هوا موضوعی جهانی است که در تمام دنیا یکی از مسائل مورد بحث شده است.

هرگونه تغییر فیزیکی، بیولوژیکی یا شیمیایی در هوا ممکن است به عنوان آلودگی نامیده شود. عوامل اصلی آلودگی هوا متفاوت است و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که گازهای مضر، گرد و غبار و دود وارد جو شود. این قضیه سبب می‌شود که زندگی گیاهان، حیوانات و انسان‌ها به دلیل کثیف شدن هوا با مشکلات متعددی رو به رو شود.

از جمله گروه‌های در معرض خطر در آلودگی هوا، کودکان، سالمندان، مادران باردار و مبتلایان به بیماری‌های قلبی، ریوی است که بیشتر از افراد دیگر آسیب می‌بینند و باید امکانات لازم برای حفظ سلامت آن‌ها مهیا شود. بنابراین لازم است برای مقابله با آلودگی‌ها و حفظ سلامت اعضای خانواده با برخی از موارد تغذیه‌ای آشنا شویم.

تحقیقات نشان داده است تعدادی از غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند به لوله‌های تنفسی را کمک کرده و پاک کنند.

مرکبات و میوه‌های با رنگ نارنجی، زرد و قرمز بخورید

حجت‌اله تنهایی با اشاره به این‌که سیب به عنوان یکی از میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان است و در زمان آلودگی هوا بهتر است مصرف شود، به خبرنگار فارس گفت: میوه‌های دارای ویتامین A،  E و C خاصیت آنتی‌اکسیدان دارند، مرکبات و میوه‌های با رنگ نارنجی، زرد و قرمز، موز، خرمالو، انواع فلفل‌های سبز و نارنجی، هویج، چای سبز و سیاه، روغن‌های سویا، آفتابگردان، کلزا و زیتون نقش آنتی‌اکسیدانی دارند و در شرایط آلودگی هوا از بدن مراقبت می‌کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا مصرف دو وعده ماهی در هفته را در شرایط آلودگی هوا بسیار مهم دانست و افزود: ماهی به دلیل وجود ویتامین E و امگا 3 به کاهش عوارض آلودگی هوا کمک می‌کند.

وی بر مصرف زیاد آب و مایعات در زمان آلودگی هوا تأکید کرد و بیان کرد: مصرف آب و مایعات در شرایط آلودگی سبب شستشوی دستگاه گوارش و رفع عطش و خشکی دهان ناشی از این شرایط هوایی می‌شود و از سوی دیگر، با مصرف آب، بخشی از آلودگی هوا که وارد بدن شده، از راه ادرار دفع می‌شود.

 تنهایی با بیان این‌که در شرایط آلودگی هوا، مصرف نوشابه‌های گازدار به دلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می‌تواند آثار سوء آلودگی هوا را دو برابر افزایش دهد، تصریح کرد: مردم در شرایط آلودگی هوا، هر روز حداقل 400 گرم میوه و سبزیجات مصرف کنند که این 400 گرم معادل 3 واحد میوه و 2 واحد سبزی است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا اضافه کرد: هر واحد میوه به اندازه یک عدد میوه با اندازه متوسط و هر واحد سبزی به اندازه یک خیار سبز، هویج یا گوجه فرنگی است اما مصرف روزانه یک عدد سیر نیز بسیار مفید است.

تغذیه مناسب هنگام آلودگی هوا

هوای آلوده به خودی خود حاوی ترکیباتی اکسید کننده و سمی است و از طرفی بدن همواره به ذراتی که در هوای آلوده وجود دارد واکنش التهابی نشان می‌دهد. اما ترکیبات آنتی‌اکسیدانی از این فعالیت‌ها ممانعت به عمل می‌آورند.

مهمترین آنتی‌اکسیدان‌ها ویتامین‌های E و C، بتاکاروتن، سیلنیوم و روی هستند. این مواد مغذی به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی که دارند به ‌طور موثری از بروز التهابات جلوگیری کرده و سبب غیرفعال شدن رادیکال‌های آزاد موجود در هوای آلوده می‌شوند.

منابع غذایی حاوی ویتامین E را می‌توان جزء یکی از بهترین‌های تغذیه مناسب در هنگام آلودگی هوا دانست، مانند گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی قوی در روزهای آلوده باید بیشتر مصرف شوند.

مصرف شیر و لبنیات در روزهای آلوده توصیه می‌شود

فرزاده رجایی با بیان این‌که مصرف شیر و لبنیات در روزهای آلوده توصیه می‌شود به خبرنگار فارس گفت: لبنیات برای از میان بردن آثار ذرات معلق موجود در هوا مفید است؛ اما تاثیری بر بهبود مسمومیت‌ ناشی از آلاینده‌ها همچون سردرد، تهوع، سرگیجه، تنگی نفس ندارد و تنها راه درمان، دریافت اکسیژن است.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرضا با تأکید بر این‌که مصرف شیر و لبنیات پرچرب سبب عود بیماری‌های ریوی در هوای آلوده می‌شود، افزود: اسیدهای چرب اشباع موجود در این محصولات خود تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن هستند.

وی ادامه داد: مصرف روزانه حداقل دو لیوان شیر با چربی زیر 1.5 درصد و پنیر به دلیل داشتن فسفر، منیزیم، کلسیم و پروتئین باکیفیت، خنثی‌کننده سموم به‌ خصوص سربی است که از سوختن بنزین و گازوئیل در هوا منتشر می‌شود و از جذب ریزمغذی‌هایی ازجمله کلسیم، آهن و روی در بدن جلوگیری می‌کند.

رجایی با اشاره به این‌که روغن زیتون یک نوع از ویتامین E است، نقش موثری در بهبود وضع تنفس دارد، خاطرنشان کرد: این روغن علاوه بر توکوفرول اسید چرب غیر اشباعی از نوع MONO  دارد که خاصیت کاهش‌دهندگی التهاب را دارد.

استفاده از روغن زیتون در روزهای آلودگی هوا

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرضا عنوان کرد: اگر در روزهای معمولی از روغن مایع گیاهی معمول استفاده می‌کردید در روزهایی که هوا آلوده است حتما روغن زیتون را برای مصارف پخت غذا مصرف کنید و حتی سالاد را بیشتر از معمول با روغن زیتون و لیموی تازه خوش طعم کنید تا همه افراد خانواده از آن مصرف کنند.

وی با اشاره به مصرف سیر و پیاز در روزهایی که هوا آلوده است، اضافه کرد: سیر و پیاز دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که نقش مهمی در کاهش خطر رادیکال‌های آزادی که از هوای محیط وارد بدن می‌شوند، دارند.

رجایی با بیان این‌که اشعه ماورای بنفش، دود ناشی از سیگار و آلاینده های هوا از طریق ریه وارد بدن می‌شود، افزود: آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند این خطر را کاهش دهند سیر با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود از بروز التهاب در سینوس‌ها و آلرژی‌های مرتبط جلوگیری می‌کند.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به مفید بودن آب انار، چای سبز، چای سفید و قهوه گفت: این مواد به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوئیدی به دفاع بدن در برابر عوامل اکسیدکننده‌ که از طریق آلودگی هوا‌ وارد بدن می‌‌شوند، کمک می‌کند.

 مواد غذایی مضر در زمان آلودگی هوا

وی با بیان این‌که در هنگام بروز پدیده آلودگی هوا، هر خوراکی که مانند آلودگی هوا خاصیت اسیدی داشته باشد، می‌تواند آسیب‌های وارده را تشدید کند، گفت: غذاهای پر چرب به خصوص چربی‌های اشباع غذاهای پر پروتئین فست‌فودها، مواد غذایی حاوی مواد نگه‌دارنده مثل چیپس، پفک و انواع کنسرو از جمله مواد غذایی مضر در زمان آلودگی هوا هستند.

رجایی با تأکید بر این‌که افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می‌گیرند، تصریح کرد: به دلیل آن که گیرنده‌های فلزات دو ظرفیتی در بدن انسان به صورت رقابتی عمل می‌کند در صورتی که این گیرنده‌ها، قبلاً با فلزات مورد نیاز بدن مانند آهن و کلسیم اشباع شده باشند، بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/63101/ص30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول